Hry podľa filmov to nikdy nemali ľahké a vo väčšine prípadov skončili úplným fiaskom. Filmová séria Alien je na tom podobne a až na výnimočné prípady, väčšina hier s nebezpečným votrelcom v hlavnej úlohe upadla do zabudnutia vo vodách priemernosti. Vývojári zo štúdia Creative Assembly skúsili šťastie a pripravili pre hráčov kvalitný survival horor, ktorý značke hanbu vôbec nerobí. Pritom im stačilo tak málo. Jednoducho zobrali ikonickú postavu nebezpečného predátora, umiestnili ho na opustenú vesmírnu stanicu a hodili tam sympatickú ženskú postavu. Príbeh určite nie je silnou stránkou hry, ale tak v podstate nič svetoborné sa od Isolation čakať ani nedalo. Hlavnou hrdinkou je Amanda Ripley. Tí, čo majú vo filmoch aspoň nejaký prehľad ihneď prídu na to, že je to potomok Ellen Ripleyovej, hlavnej postavy vo filmovom spracovaní. Dievča chce o smrti svojej matky zistiť čo naviac a preto jej nerobí problém podniknúť let na vesmírnu stanicu Sevastopol, kde majú údajne informácie z lode Nostromo o jej zmiznutí. Niečo sa zásadne pokaziť musí a Amanda sa zrazu ocitá na stanici sama. Krvavé grafity na stenách a neuveriteľný bordel naokolo neveštia nič dobré. Netrvá dlho a hráč naráža na prvých preživších ľudí, ktorí však nie sú moc zhovorčivý a najprv pália a až potom sa pýtajú. Z rozhovorov sa dá usúdiť, že na palube je zabijak a pomaly zmenšuje počet obyvateľov Sevastopolu. Ten má však cez dva metre, papuľu plnú tesákov, dlhý chvost zakončený bodákom a výborný sluch. Hneď pri prvom stretnutí pochopíte, že s ním sranda určite nie je a nebude trvať dlho, kým si na vás pochutná. Rátajte s tým, že v hre budete zomierať často. Prítomnosť votrelca jasne spoznáte podľa zvuku pohybu v šachtách. V tomto prípade je situácia viac menej v pohode, keďže o vás ešte nevie. Stačí menší hluk, výstrel alebo obyčajné pobehnutie a vesmírny predátor sa spustí rovno pred vašimi očami. Našťastie votrelec je slepý a pokiaľ nestojí priamo pred vami tvárou v tvár máte šancu na prežitie. V momente, ako sa bytosť objaví v lokalite, kde sa nachádzate, jediný možný pohyb je v stealth móde a teda prikrčený so slimačím tempom. Akonáhle sa rozbehnete je vám v pätách a verte, vie byť poriadne rýchly. Votrelec na vás bude používať rôzne triky. Stekajúce sliny zo stropnej šachty dávajú jasne najavo, že sa jej máte vyhnúť. Strelné zbrane na neho neplatia a jediné čo pomôže, je plameňomet či molotov, ale aj to len v určitých prípadoch. Hra jednoducho nie je o zabíjaní votrelcov. Isolation je o prežití, kde si musíte vystačiť so všetkým, čo je poruke. Aj preto hlavná postava prehľadáva všetky možné otvory, zásuvky a skrinky, kde by sa mohol nachádzať cenný materiál. Ten slúži na tvorbu rôznych nápomocných predmetov, na ktoré v prvom rade treba nájsť návod. Následne si v jednoduchom menu len spojíte požadované suroviny a máte improvizovanú bombu, dymovnicu, EMP granát, lekárničku alebo omračujúci granát. Každý predmet sa dá aj nastražiť a zlikvidovať tak nepripravenú obeť. Vecičku, ktorú som si osobne ja moc obľúbil je noisemaker, čo je v preklade výrobca hluku. Ide o malý reproduktor, ktorý svojím zvukom priláka prítomných nepriateľov a vy im tak jednoducho prebehnete poza chrbát. Ďalším verným a výborným spoločníkom je sledovač pohybu, zobrazujúci na displeji bodky a teda pohybujúce sa objekty. S ním ľahko odhalíte v akej vzdialenosti a ako rýchlo sa daný nepriateľ pohybuje. Hra nie je len o unikaní pred emzákom, to by bola skôr poriadna nuda. Autori sa rozhodili zakomponovať aj akčné zložky a votrelec teda nie je jediné nebezpečenstvo. Život Amande preto komplikujú androidi. Ide o robotov určených na ťažkú prácu a obsluhu zariadení vesmírnej stanice. Keďže ich riadiaca umelá inteligencia sa zbláznila, androidi na vás pri strete automaticky útočia. Našťastie nepoužívajú zbrane, nevedia bežať a tak im ľahko utečiete. Na druhej strane sa dajú aj zničiť, ale bude vás to stáť kopec námahy pretože sú extrémne odolný. V pohode rozdýchajú aj tri guľky do hlavy z revolveru a neoblomne pôjdu po vás. Na nich sa osvedčil EMP granát alebo elektrický obušok, ktorý vyradí ich systém z prevádzky a vám dá čas na likvidáciu. Ak nepomôže rana z brokovnice rovno do tváre, prácu dokončí plameňomet alebo v nutnom prípade ťažký údržbársky kľúč. Munície v hre moc nie je a tak je rozumnejšie, podobne ako votrelca, ich jednoducho obísť s minimom hluku. Ako som spomínal, Amanda narazí aj na posádku stanice, i keď len v minimálnom počte. Prestrelke sa nevyhnete a niekedy je lepšie sa radšej schovať a nechať votrelca nech spraví špinavú prácu za vás. Inteligencia ľudí je však na úplne odfláknutá a jedna z najhorších, čo som kedy videl. Buď na vás reagujú až po niekoľkých sekundách, alebo hráča niekedy úplne ignorujú. Stalo sa mi, že som sa s dvoma ozbrojencami zrazil vo dverách a namiesto súboja bežali za zdrojom zvuku, ktorý som sám nastražil. Votrelca tiež neberú moc vážne, keďže sa prechádzajú a debatujú medzi sebou úplne v pohode. A keď jedného z nich zabije, ostatný sa tvária akoby nič. Vôbec ich netrápi, že kamaráta za dverami rozpáral dvojmetrový netvor. Inteligencia votrelca tiež nie je svetoborná a hráč si hneď všimne, že obrovská postava sa pohybuje vždy len v niekoľko metrovom okruhu naokolo hráča. A náhodou sa vždy zastaví presne pred miestom, kde sa skrývate. Tento efekt sa hre ale dá odpustiť, keďže to napomáha správnej atmosfére. Väčšina misií, ktoré Amanda musí plniť sú veľmi jednotvárne a teda choď tam, dones toto, spusti tamto a ku konci hry to už začne byť naozaj otravné. Sevastopol vďaka tomu prebehnete krížom krážom a niektoré miesta navštívite viackrát, keďže pomôcky na otváranie dverí sa vám časom vylepšia. Tými pomôckami myslím rušičku na hackovanie terminálov dverí, kde v jednoduchej minihre otvoríte dvere alebo plazmovú rezačku, ktorá si ľahko poradí s kovovými zámkami. Loď je skutočne veľká a vhod teda príde prehľadná mapa. Alien: Isolation po zvukovej stránke skutočne exceluje a pomocou nej buduje tú správnu atmosféru. Dupot v šachte, sičanie votrelca alebo hudba, vytvárajúca napätie sú na jednotku. Hru odporúčam pustiť v noci so slúchadlami na ušiach. Autori sa pohrali aj s PS kamerou, ktorá sníma vašu hlavu a pomocou nej môžete vykúkať spoza prekážok, alebo veľký hluk vo vašej miestnosti privolá v hre nežiaducu pozornosť. Grafika je na slušnej úrovni, i keď pri bližšom pohľade je vidieť niekedy slabšie detaily. Možno by bolo lepšie upustiť od starých konzol a zamerať sa len na nové zariadenia. Vizuálna stránka teda nejak extra neohúri, ale určite neurazí a ponúkne aj pekné momenty. Občasné chyby, ako prepadnuté predmety do podlahy alebo zbrane visiace vo vzduchu sa dajú prepáčiť. Keďže titul ponúka len kampaň, vývojári sa postarali, aby bola poriadne dlhá. 20 hodín sa pri hre dá presedieť, všetko však záleží na vašom postupe. Prejsť lokalitu je možné za 10 minút, ale keď po okolí pobehuje votrelec, jednoduchá prechádzka sa pretiahne aj na dve hodiny. Natiahnuť čas pomáhajú aj terminály na ukladanie hry, ktoré sú od seba rozmiestnené celkom ďaleko a pri smrti štartujete od posledného uloženého miesta. Na automatické ukladanie, ktoré uloží pozíciu pri každých dverách zabudnite. Slabším hráčom to môže vadiť, keďže prechádzať jednu lokalitu pol hodiny a pri jednej chybe ju opakovať odznova je dosť frustrujúce. Chýbať nesmú zberateľské predmety vo forme ID známok členov posádky alebo záznamov, ktoré vám objasnia udalosti na lodi. Po prejdení kampane je dostupný ešte režim Survival, kombinujúci lokality z hry, kde musíte plniť rôzne úlohy v časovom limite. Samozrejme aj tu je prítomný vesmírny nepriateľ. Klady Kvalitný zvukový sprievod Stiesňujúca atmosféra Dlhá kampaň Žiadny autosave Ideálna kombinácia akčných a stealth pasáží Votrelec Zápory Inteligencia ľudských nepriateľov Niektoré sekcie sú až moc náročné Občasné grafické chyby Jednotvárna náplň úloh Celkové hodnotenie: 8,5/10 Verdikt Ja sám som nevedel, čo mám od tohoto počinu čakať, keďže videá a rôzne traileri mi toho moc neprezradili. A teda som bol príjemne prekvapený, ako sa autorom podarilo skombinovať akčné pasáže so survival a hororovými prvkami. Alien: Isolation je určite jedna z najlepších hier s votrelcom, ktorej sa oplatí dať šancu. Malé chyby vynahradí dlhá kampaň, výborný zvuk a vyhrotená atmosféra. Pozn. Hodnotená bola verzia pre PlayStation 4. Všetky screenshoty boli zachytené pomocou funkcie Share. Za poskytnutie hry na recenziu ďakujeme spoločnosti Comgad.
Mne sa to páčilo a aj atmosféra bola perfektná. No horšie bolo keď si tých 20 hodín začalo vyberať daň na úlohách, ktoré sa opakovali a stále niečo nevychádzalo podľa plánu. (Pozn. videl som len gameplay, keďže na horrory nemám )
Popravde ja stále nechápem zmysel toho, že dám 60€ za hru počas ktorej prežívam strach, stres a podobné nepríjemné pocity. Ak je v nejakej hre sem tam na okorenenie nejaká scary spooky pasáž prečo nie, ale ak mám hrať neustále nejakú hru ešte aj s jump scares (viď outlast) tak na to vážne nemám nervy
Prešiel som dvakrát. Na PC obtiažnosť Easy (prechádzka ružovou záhradou - nuda) a na PS4 som si dal Hard, no to bol masaker. Tá atmosféra je tam nenormálna... Hrám aj The Evil Within, ale ten je atmosférou hodne pozadu. Jednoznačne odporúčam Aliena hrať rovno na Hard, žiadne Easy alebo Medium.
Niektorý ľudia to majú radi ja tiež zbožňujem horrory a horrorovky (pri nich sa bojím tak akurát) ale keby som to mal hrať tak zomriem od strachu ja som nezvládal ani strašidelný chapter v Thief-ovi
PT bolo dost po riti , precitam si recenziu ked prejdem hru koli spoilerom len som mrkol na cislo alec:
musím povedať, že horory ma nedokážu vydesiť, ale čo sa týka hororových hier tak to je niečo celkom iné, predsa len človek je zapojený do toho všetkého a aj to ináč prežíva...
Recenzia presne vystihuje moj nazor na hru.Tvorcovia nemuseli podla mna dať blbich ludi a androidou do hry.Zbytočne to tam len prekaža...Ale čo už.Chyba musi byť vždy.Atmosfera hry poriadna ako sa patrí
@Lukáš Lehocký ja ti dávam jedného bludištáka za zrecenzovanie ja tuto hru obchádzam (asi by mi srdce puklo od strachu ) ale pekná recenzia
Rozhodoval som sa medzi The Evil Within a Alien Isolation a nakoniec som sa dostal k obidvom. Vcera som zacal hrat Aliena vecer okolo 22:00. Nehral som dlho, ale smelo mozem povedat ze mal som ja sa na tuto hru vykaslat. Nie ze by mi grafika nesadla (na moj vkus nic moc v tejto hre) , alebo ze hlavna postava nema tien (v TEW su tiene perfektne) alebo ze postavy vyzeraju ako vyretusovane figuriny z vykladu, ale kvoli zvukom. Do konca ani votrelca som este nevidel . Fakt toto je mega psycho hra a neviem vobec ci ju dohram. Na hifi je to pukanie vesmirnej stanice znasobene a aj kazde vrznutie, pisknutie je nadherne ciste. Po hodine hrania uznavam ze hlavna postava ma tien odpusteny lebo by som pravdepodobne z infarktoval este aj z toho.
Odvolavam, co jsem slibil, a slibuji, co jsem odvolal a srdce mas ty v poriadku ked pises ze si to zvladol? Mal by som si pocas hrania zvysit davky magnezia?
Tak prvý mini infartk som dostal keď na začiatku vybuchla plynová rúra a potom zvyšok hry som bol celý čas (nepreháňam) v napätí a prešiel ju prikrčený a s tým monitorom v ruke. Ešte bolo v hre zopár momentov kde som bol od strachu (keď ma niekto naháňal) celý strpnutý môj zdravotný stav neutrpel a tipujem že ani tvoj keď takéto hry vyhľadávaš a kúpil si si aj TEW, ktoré by som už naozaj nezvládol
no TEW je praveze ani nie horor ale krvak. na TEW mam odohranych pomaly 8 hodin ale tak ako za tuto jednu odohranu hodinu v Alien Isolation som sa v TEW este ani raz nezlakol. Vcera aj zena odisla radsej spat lebo sa nemohla na to pozerat klepala sa viac ako ja (viac som sa bal, ze na mna ona skoci od strachu miesto toho aliena)