Pridané Recenzia: Tales of Vesperia

Diskusiu 'Novinky' začal werticalx, 28 Jan 2019.

  1. werticalx

    werticalx
    Expand Collapse
    Redaktor
    Redaktor

    Registroval sa:
    18 Aug 2015
    Príspevkov:
    605
    Páči sa:
    352
    titleToV.png

    Pred viac ako 10 rokmi sa Microsoft pokúsil zaujať fanúšikov JRPG a v snahe preraziť na ázijský trh vydal v spolupráci s Bandai Namco na konzolu Xbox 360 hru s názvom Tales of Vesperia. Hra zožala vo všeobecnosti pozitívne hodnotenia a o rok na to vyšla aj na PS3, no bohužiaľ len v Japonsku. Po vyše 10 rokoch sa ale v Bandai Namco rozhodli, že túto hru prinesú s niekoľkými vylepšeniami na všetky aktuálne platformy a pre celý svet.

    Séria Tales u nás nemá veľmi silnú fanúšikovskú základňu no v Japonsku si spolu so sériou Persona delia 3. miesto v rebríčku najpopulárnejších JRPG sérií. Na prvých dvoch miestach sa nachádzajú Final Fantasy a Dragon Quest. Prvá hra série Tales of Phantasia vyšla ešte v roku 1995 na platformu Super Famicom. Posledný diel, Tales of Berseria, vyšiel v roku 2016 najskôr na PS3, neskôr aj na PS4 a PC. Medzi nimi sa na hernom trhu objavilo ďalších až 14 hier z tejto série.

    Tales of Vesperia_ Definitive Edition_20190111214625.jpg
    Tales of Vesperia_ Definitive Edition_20190112094608.jpg Tales of Vesperia_ Definitive Edition_20190111203019.jpg Tales of Vesperia_ Definitive Edition_20190111215131.jpg Tales of Vesperia_ Definitive Edition_20190112103843.jpg

    Príbehy jednotlivých častí série Tales na seba až na pár výnimiek nenadväzujú a preto sa nemusíte báť, že by ste sa v príbehu a postavách strácali. Príbeh miestami pôsobí kvôli niektorým postavám ako otrepané klišé, naivná princezná, ktorú zhodou okolností nikto nepozná, chrabrý blonďavý rytier, ktorý vždy koná len morálne správne veci či večne otravné decko. Vo všeobecnosti sa ale príbehu nedá vytknúť veľa vecí. Yuri, chlapec z nižšej vrstvy a bývalý rytier kráľovskej gardy sa vydáva nájsť zlodeja, ktorý ukradol jadro tzv. blastia, ktoré vytvára ochrannú bariéru nad mestom. Počas svojej honby na zlodeja stretáva množstvo nových priateľov, odhaľuje politické machinácie v krajine a často sa vydáva cestou, kde sa sám hráč pýta – „Som vôbec na tej dobrej strane?“.

    Bojový systém s názvom Linear Motion Battle System má ešte stále čo ponúknuť a zaujme hlavne menej trpezlivých hráčov. Od bežných ťahových bojov, na ktoré sme v žánri JRPG zvyknutý sa totiž výrazne líši. Boje prebiehajú v reálnom čase a nezáleží len na taktickej príprave ale aj na zručnostiach hráča a jeho schopnostiach vyskladať to „správne kombo“. Hráčov určite poteší aj možnosť hrať za viacero postáv. Navyše má každý hráč na výber z troch obtiažnosti, takže už či máte záujem len tak preplávať príbehom alebo sa ponoriť do poriadneho grindovania, určite si nájdete to svoje. Hra zaberie od 50 do 100 hodín podľa toho či sa pustíte len do príbehu alebo sa pokúsite hru dohrať na 100%.

    Tales of Vesperia_ Definitive Edition_20190117162457.jpg
    Tales of Vesperia_ Definitive Edition_20190111214252.jpg Tales of Vesperia_ Definitive Edition_20190111210038.jpg Tales of Vesperia_ Definitive Edition_20190117164133.jpg Tales of Vesperia_ Definitive Edition_20190112101050.jpg

    Umelá inteligencia spolubojovníkov je pravdepodobne najslabšou stránkou celej hry. Počas boja neustále zavadzajú, útočia a hýbu sa chaoticky a míňajú energiu na zbytočné komba. Pri najľahšej a strednej obtiažnosti to síce až tak nezaváži no pri najťažšej je to často dôvod prehratého súboja, zbytočných nervov a možno aj rozbitých ovládačov... kto vie.

    Medzi menšiu kontroverziu patrí anglický dabing. Pôvodná Xbox verzia mala o niečo menej nadabovaných scén ako verzia z PS3. Na dabing nových scén ale nebol povolaný každý pôvodný dablér, medzi nimi napríklad aj hlas hlavnej postavy – Troy Baker. Preto je naozaj zvláštne a nepríjemné sledovať jednu scénu, kde Yuriho dabuje Troy a následne hneď na to ďalšiu, kde už Yuriho dabuje niekto úplne iný. Našťastie ale máme možnosť si zvoliť japonský dabing a sám sa prikláňam k názoru, že hrať akúkoľvek japonskú hru s iným než japonským dabingom je prznenie herného zážitku.

    Tales of Vesperia_ Definitive Edition_20190112092728.jpg
    Tales of Vesperia_ Definitive Edition_20190111204216.jpg Tales of Vesperia_ Definitive Edition_20190111203608.jpg Tales of Vesperia_ Definitive Edition_20190117162416.jpg Tales of Vesperia_ Definitive Edition_20190111211027.jpg

    Technická stránka sa dočkala jemného vylepšenia a hra beží vo FullHD a 60 FPS (pôvodne na PS3 720p, 60 FPS v boji, 30 FPS mimo boja) a beží naozaj spoľahlivo. „Cel-shaded“ grafika (pozn. typická grafika napr. pre komixy, anime a pod.) sa už len s princípu nemá kam ďalej posunúť a ponúka tradičný pohľad na japonský „anime“ štýl. Potešila takisto aj hudobná stránka, v ktorej sa strieda jemná melódia tradičných japonských nástrojov mimo boja s typickým japonským melodickým metalom počas súbojov. Uvádzaciu cenu si v Bandai Namco stanovili na príjemných 40€.


    Verdikt Tales of Vesperia za tie roky nestratila atmosféru ani kvalitu a špecifický súbojový systém s určitosťou dokáže prilákať aj hráčov, ktorým JRPG žáner nie je úplne najbližší. Dá sa povedať, že Bandai Namco trafili do čierneho, keďže kompletná verzia vyšla len v Japonsku a pôvodná je oproti nej čiastočne osekaná. Hráčom tak priniesli hru so slušnou porciou pridanej hodnoty za veľmi príjemnú cenu. Hlúpa umelá inteligencia spoločníkov a anglický dabing môžu celkový dojem z hry jemne kaziť no aj napriek tomu sa jedná o kvalitnú zábavu na dlhé hodiny.


    :+: Súbojový systém
    :+: Dlhá herná doba
    :+: Cena
    :+: Technický stav a hudba

    :-: Hlúpa AI spoločníkov
    :-: Anglický dabing

    Celkové hodnotenie 8/10
    Pozn. Všetky screenshoty boli zachytené pomocou funkcie Share. Za poskytnutie hry na recenziu ďakujeme spoločnosti Cenega.
     
  2. El_Scorpio

    El_Scorpio
    Expand Collapse
    Miestny fanboy

    Registroval sa:
    6 Feb 2013
    Príspevkov:
    581
    Páči sa:
    995
    V tíme psmania asi nie je nikto, kto má k JRPG vzťah že? Recenzia je pripadá strašne strohá, sú tam spomenuté nejaké základné premisy, ale inak akoby recenzent ani veľmi nemal chuť hru recenzovať.
    Inak plynule anglicky hovoriaci jedinec nemá samozrejme dôvod prepínať si na japonský dabing, kde nerozumie ani slovo. Dabéri nie sú céčkoví zúfalci z ulice a la prvý Resident Evil. A čo sa týka hlavnej postavy - Grant George a Troy Baker znejú tak podobne, že bežný človek si skoro ani nevšimne rozdiel. Rád by som videl pôvodnú zostavu, avšak také hrozné, ako to mnohí popisujú to rozhodne nie je.

     
    werticalx sa to páči.
  3. werticalx

    werticalx
    Expand Collapse
    Redaktor
    Redaktor

    Registroval sa:
    18 Aug 2015
    Príspevkov:
    605
    Páči sa:
    352
    V prvom rade ďakujem za reakciu, konštruktívna kritika sa tu zas až tak často nevidí.

    Recenzia bola zámerne písaná "stroho". ToV nie je pre masy zaujímavá hra a navyše je to remaster vyše 10 ročnej hry. Fanúšikovia o hre vedia všetko a mimo nich nebude takmer nikto ochotný čítať 5 strán čistého textu o v podstate neznámej hre. Je to jednoduchá psychológia, ak to má prinútiť aspoň niekoho si to prečítať, musí to byť krátke. Vo všeobecnosti môžeš vidieť, že asi ani jedna moja recenzia neprekročila 2 strany vo worde a to ani PES, o ktorom by som dokázal vydať sériu krátkych poviedok ;). Samozrejme si uvedomujem, že na základe tohto faktu sa môže niekomu zdať, že ani nemám chuť recenzovať, no opak je pravdou. Nepatrím vyslovene medzi fanúšikov JRPG ale určite mi tento žáner nie je cudzí a ToV ma chytilo hneď od začiatku lebo mi postavami dosť pripomenulo anime Shaman King.

    Dabing je samozrejme vec názoru, no ja som sa nestretol snáď so žiadnym fanúšikom japonskej "kultúry", ktorý by si nechával anglický dabing miesto japonského či už v hrách alebo v anime. Je pravda, že ho**o rozumieš ale ide o tú atmosféru, ktorá sa pri anglickom dabingu úplne stráca a to po anglicky viem viac než dobre. Rozdielnych dabérov si podľa mňa nikto kto o tom nevie ani nevšimne, no vieme o tom tak to treba spomenúť a keď už o tom človek vie tak ten rozdiel počuje. K info som sa dostal len náhodou, tak som si to raz na pár hodín zapol aj s anglickým dabingom a áno, bol by som radšej ak by som túto informáciu nemal.
     
  4. MaraKosice

    MaraKosice
    Expand Collapse
    Gamer

    Registroval sa:
    23 Nov 2010
    Príspevkov:
    200
    Páči sa:
    21
    Ja osobne som veľký fanúšik RPG, či už je to Tales series, Final Fantasy, Persona, Atelier series, Disgaea a ostatné.
    Tým len chcem napísať, že som vďačný za každú jednu takúto recenziu (y).

    [​IMG]
     
    Letadlo a werticalx sa to páči.
  5. El_Scorpio

    El_Scorpio
    Expand Collapse
    Miestny fanboy

    Registroval sa:
    6 Feb 2013
    Príspevkov:
    581
    Páči sa:
    995
    Celkovo je Tales séria, a u nás obzvlášť, dosť neznáma. Preto by som ju čakal predstaviť neznalým podrobnejšie. Možno spomenúť, že Tales of Vesperia je medzi fanúšikmi považovaný za najlepší diel série. Hlavného protagonistu museli Bandai Namco dokonca vyradiť z hlasovania na výročnej akcii pre fanúšikov Tales of Festival, pretože vyhrával takmer každý ročník. Tým, že to staršia hra by som rád videl spomenuté aj, že netrpí neduhom starších JRPG hier a to náhodnými súbojmi. Tiež predstaviť nejako skity, ktorých je hromada. Takisto fakt, že hra používa (do dnešných dní) antický engine ešte z dôb PS2, kde je mapa rotrhaná na sekcie a neponúka teda skutočný otvorený svet. Takisto ten herný svet postráda detail, je strašne strohý. Mimo miest je to proste zelená textúra predstavujúca lúku a sem-tam nejaký strom, či kameň.
     
  6. werticalx

    werticalx
    Expand Collapse
    Redaktor
    Redaktor

    Registroval sa:
    18 Aug 2015
    Príspevkov:
    605
    Páči sa:
    352
    Súhlasím, že som mohol (aj chcel, nejako sa na to zabudlo :whistle:) spomenúť prázdny "otvorený svet". Skity mi neprišli ničím natoľko zaujímavé aby stáli za zmienku. O archaickom engine a o hlasovaní o obľúbenej postave som nemal ani tušenia a medzi fanúšikmi panuju rôzne názory, kde jedná skupina tvrdí, že ToV je najlepší a tá druhá, že je to overhyped.

    Na podrobnejšie predstavenie hry/série by sa teoreticky mohol napísať samostatný článok, nie recenzia. Podobných "prkotín", ktoré by niekto rád videl v recenzii spomenuté ako napríklad to hlasovanie o obĺúbenej postave by sa našlo naozaj veľa a potom by z toho bolo presne to čo nechcem, kvantum textu. Navyše každý fanúšik hry by si po prečítaní mojej recenzie určite našiel nejakú svoju drobnosť, ktorá mu tam chýba.
     

Zdielať túto stránku