Pridané Recenzia: Sekiro: Shadows Die Twice

Diskusiu 'Novinky' začal Stoklet, 15 Apr 2019.

  1. Stoklet

    Stoklet
    Expand Collapse
    Moderator
    Člen Vedenia Moderator Redaktor

    Registroval sa:
    16 Jún 2013
    Príspevkov:
    1 313
    Páči sa:
    1 828
    Sekiro.png

    Už to je približne 10 rokov čo svetlo sveta uzrela hra Demons Souls, v tej dobe extrémne ťažká a výborná hra štúdia FromSoftware, ktorá si získala srdce miliónov fanúšikov. Štúdio si vďaka tejto hre vytvorilo nové meno a vytvorilo celú sériu hier, vrátane legendárneho Bloodborne a Dark Souls 2. Všetko však muselo skončiť a tretím pokračovaním Dark Souls sa štúdio rozhodlo sériu ukončiť a pracovať na niečom novom. Tým novým nie je nič iné, než Sekiro: Shadows Die Twice, o ktorej vám nasledovne pár riadkov napíšem.

    Ako fanúšik souls hier a Niohu som si nemohol nič viac priať, než „souls“ hru zasadenú do čias starého Japonska, kedy bola krajina vychádzajúceho slnka plná ninjov a ich majstrov bojových umení. V podstate od prvého predstavenia hry sa vedelo, že Sekiro nebude obyčajnou kópiou Niohu alebo predchádzajúcich souls hier. Na rozličných ukážkach hra vyzerala viac než úchvatne a hlavne to bolo presne to, čo FromSoftware chceli spraviť, niečo nové.

    Sekiro™_ Shadows Die Twice_20190323113915.jpg

    Sekiro™_ Shadows Die Twice_20190323113928.jpg Sekiro™_ Shadows Die Twice_20190323112418.jpg Sekiro™_ Shadows Die Twice_20190323114109.jpg Sekiro™_ Shadows Die Twice_20190323114127.jpg

    Hra sa odohráva, ako som už spomínal, v Japonsku v období Sengoku (polovica 15. až 17. storočia). Začíname v období vojny, kde vojnový magnát Isshin Ashina zorganizoval krvavý prevrat, aby sa zmocnil krajiny Ashina, čo sa mu aj nakoniec podarilo. Avšak niekedy krátko po vojne objavil na bojisku shinobi Ukonzaemon Usui malého sirotu, ktorému dal meno Wolf a vycvičil ho vo všetkých smeroch na správneho shinobi.

    Prímerie však netrvá dlho a za necelé dve dekády je Ashina klan na pokraji kolapsu, kvôli pretrvávajúcej chorobe Isshina. Nepriatelia sa postupne začínajú hrnúť zo všetkých strán a práve v tomto okamihu sa zrodí v hlave Isshinho vnuka Genichira, zúfalý plán na záchranu klanu. Za cieľom vytvorenia armády nesmrteľných sa obráti na božského dediča (Devine Heir) Kura, aby mohol použiť jeho dračie dedičstvo (Dragon Heritage). Do hry sa následne dostáva Wolf, ktorý je osobný shinobi Kura a pri súboji s Genichirom následne stráca ruku. Po zobudení sa v opustenom chráme si Wolf uvedomí, že namiesto svojej ruky má Shinobi Presthetic (protézu Shinobi), získanú od starého Sculptora.

    Sekiro™_ Shadows Die Twice_20190323120016.jpg

    Sekiro™_ Shadows Die Twice_20190323114628.jpg Sekiro™_ Shadows Die Twice_20190323114720.jpg Sekiro™_ Shadows Die Twice_20190323114451.jpg Sekiro™_ Shadows Die Twice_20190323115631.jpg

    Ďalší popis príbehu by bol v podstate jeden spoiler za druhým, avšak hneď na začiatok môžem s pokojným svedomím povedať, že zo všetkých doterajších hier od FromSoftware, má Sekiro príbeh, ktorý sa dá najľahšie sledovať a aj pochopiť. Niekoho to možno veľmi nepoteší a uvítal by príbeh ako mal Bloodborne, kde ste k jeho pochopeniu museli mať prelúskané v hre úplne všetko. Čo sa týka kvality príbehu, tak musím uznať, že sa jedná o takú odreagovačku, ktorá ma štyri rozličné konce, kde jeden je lepší než ten druhý. Netreba očakávať oscarové rozprávanie, ale celkovo som bol s dejom spokojný a niektoré pasáže boli aj prekvapivé, čo je u novodobých hrách vcelku neobvyklé. Ale osobne by som uvítal menej priamy príbeh a viac zahalení do hádaniek.

    Aj keď sa Sekiro tvári ako nová značka, každý „souls“ veterán hneď pochopí, kto hru robil a ako sa v nej má správať. Bojový systém založený na uskakovaní a blokovaní sa samozrejme vrátil a dizajn úrovní, kde všetko nadväzuje a je prepojené, poteší každého fanúšika. Namiesto lampášov z Bloodbornu budú vaši najlepší kamaráti tento krát sochy, kde si môžete oddýchnuť a načerpať nové sily.

    Ešte pred tým, než sa pustím do samotných mechaník hry, tak mi nedá nespomenúť porovnanie obtiažnosti s predošlými hrami štúdia. Videl som vcelku veľké porovnania, že Sekiro je ťažšia hra ako napríklad Bloodborne alebo Dark Souls 3. Všeobecne by som povedal, že Sekiro vám odpustí oveľa viac, než jeho predchodcovia. Či už je to hustejšie rozmiestnenie Sculptors Idolov alebo viac lineárne úrovne, u Sekira som nikdy nemal pocit, že by som musel dlho prechádzať dákym územím bez bodu na odpočinok. Ďalším pomerne veľkým míľnikom hry je možnosť pauzy. Toto vytvorilo novú vrstvu „pohodlia“, ktorá však hre zobrala určité napätie. Nie je proste nad to, keď zabíjate bossa a zrazu sa vám chce ísť na toaletu, čo vytvorí oveľa väčšie napätie. Tým, že sa hra takto trochu uvoľnila, by som povedal, že sa zároveň sprístupnila aj väčšiemu množstvu hráčov. Avšak nedajte sa oklamať. To, že hra viac odpúšťa neznamená, že je jednoduchšia. V niektorých veciach je o dosť ťažšia než predchodca, ale k tomu sa ešte dostanem.

    Sekiro™_ Shadows Die Twice_20190323142512.jpg

    Sekiro™_ Shadows Die Twice_20190323132752.jpg Sekiro™_ Shadows Die Twice_20190323132732.jpg Sekiro™_ Shadows Die Twice_20190323123305.jpg Sekiro™_ Shadows Die Twice_20190323123057.jpg

    Hlavný rozlišovací znak v porovnaní s predchodcami je rozhodne nový systém boja, plíženia a pohybu. To, čo vás pravdepodobne už v ukážkach uchvátilo je jednoznačne grappling hook, vďaka ktorému sa s obyčajnej prechádzky zámkom stane lietanie po strechách ako správny ninja. Ak sa pozrieme napríklad na Bloodborne, tak prevažne väčšinu času vaša postava stojí pevne na zemi. Občas sa prejdete po rebríku ale inak nič extra sa nebude diať. U tohto štýlu sa mi veľa krát stalo, že som sa dostal do dákeho temného kúta, kde som bol prakticky zablokovaný a nemal som kde utiecť. V Sekiro, keď sa v takejto situácií sami ocitnete, tak väčšinou sa dá pomocou grappling hooku dostať jednoducho späť do bezpečia.

    Sekiro má veľmi dobre vyriešený aj stealth systém (plíženie). Prevažná väčšina nepriateľov sa dá odzadu zabiť na ranu, a je v podstate jedno aký silný je daný nepriateľ. Dokonca aj bossom a minibossom môžete vďaka stealthu zobrať jeden život. Toto všetko je možné aj vďaka novému systému pohybu, kde sa pomocou grappling hooku viete dostať do veľmi výhodnej pozície, napríklad na strom, a z tade sa pomaly plížiť za nepriateľa a následne s ním spraviť veľmi krátky proces.

    Sekiro™_ Shadows Die Twice_20190323193847.jpg

    Sekiro™_ Shadows Die Twice_20190323190304.jpg Sekiro™_ Shadows Die Twice_20190324161001.jpg Sekiro™_ Shadows Die Twice_20190324210304.jpg Sekiro™_ Shadows Die Twice_20190328211343.jpg

    Spomínal som, že Sekiro je v niektorých veciach trochu prívetivejší, než jeho predchodcovia. Jedna z takých výrazných vecí, ktorá každému padne hneď do očí je možnosť oživenia. Už v samotnom názve „Shadows Die Twice“ je predstavený systém oživenia, vďaka ktorému sa vaše súboje nemusia skončiť tak skoro ako by ste si predstavovali. Po každom „posedení u ohníka“ sa vám dobije možnosť znovuzrodenia. V realite to funguje jednoducho. Vy zomriete a následne si môžete vybrať, či chcete zomrieť, alebo bojovať ďalej. Ako budete postupovať hrou tak sa tieto schopnosti vedia ešte zlepšiť. Všetko má však svoju cenu, a časté zomieranie v hre vás bude stáť nie len nervy ale aj polku vašich nazbieraných skúsenostných bodov a peňazí. Tento krát nemáte možnosť si svoje ťažko nazbierané body znovu po smrti dvihnúť ako tomu bolo voľakedy. Vždy keď zomriete, tak stratíte automaticky SP body aj peniaze, ibaže by ste mali šťastie a dostali tzv. „Unseen Aid“ čo je v podstate „pomoc z hora“, ktorá vám dá smrť bez penalty. Straty skúsenostných bodov sa však zo začiatku nie je potrebné až tak báť, keďže si zabíjaním nepriateľov si napĺňate ukazovateľ skúsenosti a vždy po získaní určitého počtu bodov (niečo ako boli duše v Dark Souls / Bloodborne) tak získate skill point, ktorý už nemôžete stratiť.

    Vrátim sa ešte trochu k zomieraniu. Ak budete viac mŕtvy ako živý a tým pádom budete čerpať silu na oživenie príliš často, tak sa vám táto sila minie a budete ju čerpať od ostatných ľudí vo svete. Týmto nakazíte NPCčka chorobou „Dragon Rot“ a uvidíte na nich viditeľné vyčerpanie, chorobu a podobné príznaky.


    V čom Sekiro maximálne vyniká je nový systém boja. Zabudnite na štíty a dobíjanie života sekaním nepriateľa, pretože ak chcete prežiť v Japonsku, tak sa musíte stať majstrom meča a nie len dákym obyčajným... Odrážanie (parry) a uskakovanie (dodge) boli súčasťou souls série odjakživa, avšak až v Sekire sa parry stáva povinnou „zábavou“, pretože ak nezvládnete tento systém, tak sa ďaleko nedostanete. Samozrejme sú útoky, ktoré vykryjete klasickým blokom, alebo im jednoducho uskočíte. Ale nájdu sa aj také, proti ktorým nič iného okrem odrazenia nepomôže. Takýmito sú napríklad rozličné chytenia, bodnutia a rýchle pohyby. Súboj 1 vs 1 je dalo by sa povedať takým baletom s mečmi, pri ktorom musíte presne odhadnúť, či uskočiť, vyskočiť, odskočiť alebo odraziť. A keďže na každé rozhodnutia máte milisekundy až sekundy, tak sa z celého súboja stane buď efektné predstavenie dvoch šermiarov, alebo rýchly proces končiaci vašou smrťou.

    Osobne môžem povedať, že kým som si na tento systém boja zvykol, tak som mal chuť rozmlátiť ovládač. Ale v momente, keď som prišiel na to, ako všetko pekne do seba zapadá ako puzzle, tak som si systém obľúbil a teraz ho môžem iba vychvaľovať. Jednoducho si treba uvedomiť, že hra začína pomerne jednoducho a postupne vás oboznamuje s rozličnými spôsobmi boja a väčšina ľudí pár krát, teba nebudem klamať, veľa krát, zomrie, kým si ich prsty zapamätajú, čo majú robiť. Ale ten pocit, keď proti vám stojí monštrum, čo je tak 3x väčšie ako vy a vy sa pekne uhnete a následne odrazíte všetky jeho útoky a zakončíte to krvavým odseknutím hlavy, je na nezaplatenie. A presne toto sú tie momenty, ktoré vo vás vyvolajú myšlienku, že bojový systém hry je fakt dokonalý.

    Sekiro™_ Shadows Die Twice_20190330160747.jpg
    Sekiro™_ Shadows Die Twice_20190330161855.jpg Sekiro™_ Shadows Die Twice_20190330164832.jpg Sekiro™_ Shadows Die Twice_20190331121953.jpg Sekiro™_ Shadows Die Twice_20190331122049.jpg

    Keď už spomínam odsekávanie hláv, tak sa musím pozastaviť u jednej veľmi špeciálne veci, ktorá opäť odlišuje Sekira od ostatných hier. Pri pozretí sa napríklad na už veľa krát spomínaný Bloodborne, tak jediná možnosť ako nepriateľa zabiť, je klasicky mu zobrať život a prakticky ubiť ho k smrti. Ale čo by ste povedali na to, keby ste mohli nepriateľa unaviť k smrti ? Respektíve unaviť ho natoľko, že iba jednoducho zasadíte smrteľný úder. Shadows Die Twice prináša novinku nazvanú posture (postoj/držanie tela). Počas boja nepriatelia a samozrejme aj vy, máte okrem svojho života aj ďalší ukazovateľ, ktorý sa napĺňa odrážaním a blokovaním útokov a aj poškodením, ktoré sa nedá zablokovať. Čo toto pre vás znamená je, že aj keď budete stále blokovať, tak vás nepriateľ môže zabiť bez toho, aby vám zobral čo i len kúsok života. Dobrá vec je ale tá, že presne toto isté platí aj na nepriateľov a dokonca si dovolím tvrdiť, že je v hre veľa rozličných bossov a oblúd, ktoré inak ako rozbitím ich posture a následným smrteľným útokom nezabijete.

    Sekiro ponúka obrovské množstvo rozličných monštier a nepriateľov. Niektorí zomrú do pár sekúnd, na iných budete potrebovať niekoľko minút no a potom tu je ešte skupina bossov, pred ktorými sa budete musieť obrniť poriadnymi nervami, pretože vám zaberú aj pár desiatok minút. Na rozdiel od predchodcov, hra ponúka okrem hlavných bossov aj veľké množstvo menších mini bossov. Nenechajte sa ale oklamať tým názvom „mini“, pretože tieto „svine“ vedia narobiť viac bordelu než hlavní zloduchovia. Sekiro si ale zachoval niečo, v čom boli aj jeho predchodcovia tak dobrí. A tým je unikátnosť každého hlavného bossa. Či už budete utekať pred corrupted monkom a jeho veľkou kopijou, behať dokola pred bezhlavou opicou alebo preklínať všetkých svätých pri boji s démonom nenávisti, na ich porazenie budete potrebovať vždy inú taktiku, čím sa hra vyvaruje monotónnosti.

    Sekiro™_ Shadows Die Twice_20190404215717.jpg

    Sekiro™_ Shadows Die Twice_20190401191639.jpg Sekiro™_ Shadows Die Twice_20190323132928.jpg Sekiro™_ Shadows Die Twice_20190407095022.jpg Sekiro™_ Shadows Die Twice_20190330161934.jpg

    Vcelku veľké sklamanie je pre mňa absencia zbraní. Počas celej vašej cesty vám bude robiť spoločnosť iba katana, ktorú získate hneď na začiatku hry a druhý meč, ktorý je iba viac príbehový doplnok ako reálna použiteľná zbraň. Pridajte k tomu fakt, že hra neponúka ani žiadne štíty, prstene, brnenia ani nič podobné a zrazu ostanete trochu zaskočený. Hra to zachraňuje umelou rukou, ktorá obohatí hru o rozličné schopnosti. Počas hry sa našťastie stretnete s rozličnými vylepšeniami, ktorými získate nové triky a obohatíte vaše boje. Základný shuriken vám môže zachrániť krk hneď od druhého veľkého bossa. Veľká sekera dokáže rozbiť nepriateľské štíty, takže sa určite bude nachádzať na vašom rýchlom výbere. A to ešte nehovorím o výbušných pirátoch „firecracker“, ktoré dokážu zachrániť život a otočiť všetky boje vo váš prospech. Časom si uvedomíte, že každý jeden upgrade je určený pre iný typ boja, avšak nakoniec asi aj tak skončíte iba u firecracker, loaded axe a shuriken. Tieto tri by som povedal, že sú základ a tie zvyšné veľa krát ani nebudete vedieť, že ich máte, pretože ich potenciál nie je veľa kde využiť.

    Aby toho ale nebolo málo, tak každý jeden typ útoku zasadený do protézy sa dá ešte vylepšovať. Môžete si napríklad spraviť horiacu sekeru, alebo shurikeny, ktoré budú dávať väčšie poškodenie. Pri vylepšení obranného „dáždnika“ sa zrazu z nezmyselnej veci v hre stáva úplná záchrana života pri nepriateľoch, ktorí vás dokážu zabiť iba jednoduchým prekliatím. Na každý upgrade budete potrebovať rozličné materiály, kde niektoré získate až na úplnom konci hry a keď budete chcieť dať všetko na maximum, tak hru je treba prejsť minimálne dva krát.

    Sekiro™_ Shadows Die Twice_20190408191801.jpg

    Sekiro™_ Shadows Die Twice_20190331175046.jpg Sekiro™_ Shadows Die Twice_20190331115827.jpg Sekiro™_ Shadows Die Twice_20190402211556.jpg Sekiro™_ Shadows Die Twice_20190403190027.jpg

    Ďalšia vec, ktorá mňa osobne zamrzela je levelovanie postavy. Zabudnite na duše, ktoré následne rozhadzujete do staminy, života, sily a podobne. Sekiro je čisto lineárna vec, kde vylepšiť môžete tak maximálne vitalitu a útok. Tieto vylepšenia sú však pomerne náročné na získanie, pretože najprv musíte splniť určité predpoklady, ktoré sú v tomto prípade zabití bossovia. Z hlavných nepriateľov padajú spomienky, ktoré zvyšujú útok a z malých pre zmenu získate časti náramku, ktorý vám zvýši vitalitu.

    Niečo ale na štýl „duší“ z predchádzajúcich hier tu stále je. Ako som už spomínal skúsenosti získané z nepriateľov sa vám postupne navyšujú, až pokým nedostanete jeden Skill Point. Za tieto si následne kupujete nové schopnosti pre vášho ninju. Tu som bol pre zmenu prekvapený rozsiahlym stromom schopností od rozličných pasívnych skillov, čo vám zvýšia oživovanie, až po špeciálne techniky určené na nemilosrdné zabíjanie. Tu by som povedal, že sa vývojári pohrali a priniesli veľkú škálu rozličných útokov a pasíviek, ktoré hranie jednoznačne spestrili.

    Sekiro™_ Shadows Die Twice_20190407202207.jpg

    Sekiro™_ Shadows Die Twice_20190414134157.jpg Sekiro™_ Shadows Die Twice_20190401221413.jpg Sekiro™_ Shadows Die Twice_20190403180453.jpg Sekiro™_ Shadows Die Twice_20190407002137.jpg

    Na koniec by som ešte rád spomenul New Game +. Predchádzajúce hry vždy ponúkali novú výzvu pri novej hre. Či už to boli dostupné rozličné nové šperky alebo len nová výzva, vždy ma bavilo sa do hry znovu pustiť. U Sekira som to nemal. Po dohraní hry a znovu pustení na new game + som sa popravde nudil. Hrou som preletel za pomerne krátky čas a ani hlavní bossovia neboli vôbec náročnejší. Ako fanúšika souls hier ma toto trochu sklamalo. Takisto absencia multiplayeru robí z tejto hry pomerne jednorázovú záležitosť, čo niekomu vyhovuje, keďže počas hrania vás nikto nevyruší len tak.

    Po technickej stránke je Seriko na výbornej úrovni. Počas môjho hrania som sa vyslovene z game-breaking bugom nestretol. Občas sa stane, že sa bugnete niekde v stĺpe, keď robíte vedľa neho kaskadérske kúsky. Inak dákych veľkých bugov sa báť nemusíte. Hra je na základnej konzole locknutá na 30 fps. Čo je ale zaujímavé je, že PS4 Pro (poprípade aj Xbox X ) nemá locknuté snímky na 30 fps, čo zabezpečí skákanie od 35 až po cca 50. Hra nedosahuje 60 fps ani z ďaleka. FromSoftware sa konečne aj naučili používať kvalitnejšie vyhladzovanie a hra nevyzerá miestami tak rozmazane ako predošlé tituly. Pri pohyboch je hra takisto ostrá, pričom využili aj špeciálne navrhnutý motion blur, ktorý vizuálu len prospieva. Je vidieť, že štúdio sa posunulo v pred a kvalita obrazu ako takého bude to prvé, čo vám udrie do očí.


    Verdikt Sekiro: Shadows Die Twice posúva štúdio FromSoftware veľkými krokmi dopredu a dokazuje, že každé jedno štúdio sa má kam posunúť. Hra ponúka takmer všetko, na čo sú fanúšikovia značky zvyknutí. Či už si holdujete kvalitnými súbojmi s bossmi alebo inovatívnym súbojovým systémom, tak vám hru môžem viac než len odporučiť. Ak očakávate veľmi kvalitný príbeh a customizáciu zbraní, brnení a podobne, tak budete asi trochu sklamaní. Avšak od kúpy hry by vás to odradiť nemalo, keďže svoje kvality ukrýva inde. Po technickej stránke je hra pomerne veľký skok proti Bloodbornu alebo Dark Souls 3 a bude zaujímavé sledovať, kam sa štúdio posunie nabudúce. Ja dúfam len, že to bude Bloodborne 2.


    Celkové hodnotenie 8,5/10

    :+: Výborný a návykový bojový systém
    :+: Grafická stránka hry
    :+: Napínavý a veľmi rozmanitý bossovia
    :+: Hudba dopĺňajúca atmosféru
    :+: Prosthetic Tools

    :-: Príbeh nie je tak dobrý ako by sme chceli
    :-: Malá variácia zbraní a iného vybavenia
    :-: Na new game + už hra nič nové neprinesie

    Pozn. Všetky screenshoty boli zachytené pomocou funkcie Share na konzole PlayStation 4 Pro. Za poskytnutie hry na recenziu ďakujeme spoločnosti Kontiki.

    Sekiro™_ Shadows Die Twice_20190401202608.jpg Sekiro™_ Shadows Die Twice_20190331152226.jpg Sekiro™_ Shadows Die Twice_20190401221619.jpg Sekiro™_ Shadows Die Twice_20190403191901.jpg Sekiro™_ Shadows Die Twice_20190407194606.jpg Sekiro™_ Shadows Die Twice_20190408191155.jpg
     
    #1 Stoklet, 15 Apr 2019
    Naposledy upravil moderátor: 15 Apr 2019

Zdielať túto stránku