Pridané Recenzia: Ghostrunner

Diskusiu 'Novinky' začal Lukáš Lehocký, 6 Nov 2020.

  1. Lukáš Lehocký

    Lukáš Lehocký
    Expand Collapse
    Administrator
    Člen Vedenia Administrator Moderator Redaktor

    Registroval sa:
    2 Máj 2010
    Príspevkov:
    9 212
    Páči sa:
    11 724
    ps-mania-neo.jpg
    Cyberpunkové prostredie, nabrúsená katana a násilné porcovanie nepriateľov. Týchto pár faktorov mi stačilo, aby ma titul Ghostrunner presvedčil utratiť zaň 30€ a pritom ma ani nejako extrémne nemusel navnadzovať gameplay videami. Preto som až do spustenia hry nevedel presne, o aký žáner vlastne ide. Avšak po desiatkach úmrtí v prvej úrovni som to zistil.

    Super Meat Boy, The Hong Kong Massacre alebo Hotline Miami. S týmito na prvý pohľad rozdielnymi hrami má Ghostrunner spoločné viac, než si myslíte. Asi už začínate tušiť, o čo sa jedná. Charakteristikou je prehnaná obtiažnosť, nutnosť perfektne si osvojiť ovládanie, schopnosť učiť sa vlastných chybách a majstrovsky zvládnuť každú výzvu, ktorú hra ponúkne. A samozrejme mať pevné nervy, pretože červenú obrazovku s oznamom, že ste zlyhali, uvidíte veľmi veľa krát. Ghostrunner je teda šialene rýchla FPS, zasadená v cyberpunkovom prostredí, ktorá vás bude bez ľútosti trestať za každú chybu.

    Postup hrou kombinuje bojové sekcie a časti, kde budete musieť zvládnuť prejsť zložitou architektúrou v okolí. Na nejaký príbeh tu teda veľa miesta nie je a tvorcovia sa ho tak snažia aplikovať aspoň prostredníctvom rozhovorov. V nich sa dozvedáte, že preberáte úlohu Ghostrunnera, čo je niečo ako technologicky vylepšený supervojak budúcnosti, ktorého úlohou je udržovať mier v post-apokalyptickom Dharma Tower – gigantickom mrakodrape, kde sa uchýlili posledné zvyšky ľudstva. Ghostrunner sa tu zobúdza bez pamäte, navigovaný niekým s menom Architekt. Ten ho sprevádza počas celej hry, pomáha mu pri spoznávaní nových schopností a dáva mu hlavný cieľ, ktorým je Keymaster – vládca veže s armádou nebezpečných poskokov. Do toho sa ešte pripletie miestny odboj, ktorý poskytuje pohľad na vec z iného uhla a máme tu zarobené na celkom slušný guláš, ktorý nás občas aj niečím prekvapí. Vzhľadom na to, že väčšina príbehu je sprístupnená len prostredníctvom rozhovorov počas hrania, veľa vecí vám unikne a niekedy ich ani nevnímate, keďže sa sústredíte na dianie na obrazovke. Našťastie príbeh nie je základným kameňom hry a jeho priemerné zapracovanie ma až tak netrápilo.

    Ghostrunner_20201102135526.jpg Ghostrunner_20201103135122.jpg Ghostrunner_20201102221316.jpg Ghostrunner_20201102135607.jpg Ghostrunner_20201102131907.jpg Ghostrunner_20201031140853.jpg Ghostrunner_20201031114213.jpg Ghostrunner_20201031111544.jpg

    Dôležitým faktorom pri takomto type hier je výborne zapracované ovládanie. Keďže budete zomierať často, autori vám nedávajú príležitosť hodinu vinu na nich, ale za svoje chyby môžete vždy len vy sám. Zo začiatku to bolo drsné. Senzitivita na páčkach bola nastavená dosť vysoko a ovládanie Ghostrunnera sa netradične rozložilo do horných tlačidiel L1/R1 a zadných triggerov. Až neskôr mi došlo, že všetky tieto nastavenia majú svoje opodstatnenie, keďže akcia sa tu odohráva veľmi rýchlo a vy nemáte čas behať prstami bol celom ovládači. Základom je wall run, čiže beh po stene. Úrovne sú doslova oblepené rôznymi stenami a plochami, ktoré hráčovi ponúkajú dokonalú príležitosť vytvoriť medzi nepriateľmi chaos a nedať im príležitosť zahnať vás do kúta. Táto schopnosť je navyše kľúčová pri postupe a využívate ju pravidelne, keďže pri prechode medzi rôznymi časťami hry slúži zároveň ako oddych od náročných súbojov a pritom autorom poskytuje rôzne možnosti na vytvorenie jednoduchých hlavolamov. Tejto funkcii sekunduje hák, ktorým sa Ghostrunner dokáže pritiahnuť na dopredu určené miesta. Prostredie je dizajnované tak, aby ste jednotlivé časti museli prebehnúť bez zaváhania alebo chyby, lebo skončíte bezodnej priepasti. Do toho sa pridajú rôzne laserové bariéry a elektrické steny a máme tu zarobené na poriadnu výzvu. Niektoré sekcie dáte na prvý krát, pri niektorých zas musíte pár krát zahučať do jamy, kým sa postup naučíte. Túto formulku budete aplikovať od začiatku až do konca, samozrejme obtiažnosť sa bude zvyšovať. Niekedy musíte použiť power upy (spomalenie času, boost pri skoku, vrhacie hviezdice) alebo priamo využijete prostredie. V rôznych servisných častiach Veže dokážete zastaviť rotujúce vrtule, v cyberpunkovom meste zas môžete otáčať panely so svetelnými reklamami.


    Ghostrunner_20201103170555.jpg Ghostrunner_20201103164446.jpg Ghostrunner_20201102230047.jpg Ghostrunner_20201102225258.jpg Ghostrunner_20201101183744.jpg Ghostrunner_20201103142135.jpg

    Ak momentálne nebeháte po stenách a neriešite hľadanie cesty, tak sa pokúšate vyhnúť guľkám nepriateľov. Po jednom zásahu zomierate, nie sú žiadne lekárničky ani nič podobné. Hneď prvý súper, ktorý kládol odpor, mi dal jasne najavo, že toto nebude prechádzka ružovou záhradou. Našťastie Ghostrunner je technologicky vylepšený a dokáže sa vyhnúť guľkám pomocou tradičného úhybu alebo šmyku. V praxi to funguje tak, že vyskočíte na najbližšiu stenu a tesne pred súperom sa dostanete do vzduchu, spomalíte čas, počas čoho nepriateľ po vás vypáli. Vy sa tejto dávke vyhnete a dopadnete priamo pred nepriateľa. Toto všetko sa odohralo asi behom sekundy. Následne len švihnete katanou a vychutnáte si rozštvrtenie súpera. Potom pravdepodobne zomriete lebo si nevšimnete ďalších troch nepriateľov, ktorí po vás budú páliť od chrbta.

    Aplikovať postup pokus/omyl, tu budete praktizovať dosť často. Najprv sa treba naučiť rozloženie nepriateľov a následne zhodnotiť úroveň hrozby, akú pre vás predstavujú. Niektorí nepriatelia dokážu páliť v dávkach (potom zlomok času nabíjajú = vaša príležitosť), iní si pred sebou vytvoria štít a tak je potrebné sa im dostať za chrbát. Úrovne ponúkajú množstvo variant, ako postupovať a je len vás, ktorou cestou sa vydáte a v akom poradí budete súperov porcovať. Čím ďalej pôjdete, tým hra začne vytvárať náročnejšie kombinácie súperov. Zomierať tak budete častejšie, našťastie pred každým stretom sa hra ukladá a v prípade smrti je reštart okamžití. Vašou jedinou zbraňou je katana a vlastné telo, ktoré počas hrania dokáže ovládnuť štyri nové techniky. V podstate si naplníte ukazovateľ sústredenia (najlepšie likvidáciou nepriateľov) a môžete napríklad v rýchlom slede rozseknúť všetky ciele na obrazovke, poprípade vypustiť vlnu, ktorá rozpolí všetko, na čo narazí. Alebo obrátiť vernosť nepriateľa a prinútiť ho útočiť na kolegov. V neskorších fázach na vás pošle hra ninjov, ktorých útoky musíte odraziť pri kontaktnom súboji alebo Sluggerov, ktorí sa k vám dostanú behom jedného skoku. Skutoční frajeri si môžu aktivovať schopnosť švihom meča odrážať guľky naspäť k im majiteľom, avšak pri tomto musíte mať výborné reflexy. Pri dlhšom hraní sa vám ovládanie dostane tak do rúk, že jednotlivé úkony budete robiť vo veľkej rýchlosti bez rozmýšľania a úplne prirodzene. Aby som nezabudol, v hre je možné vylepšovať jednotlivé schopnosti hlavnej postavy. Netreba k tomu nič hľadať, vylepšenia sa odomykajú automaticky. Vy sa musíte len rozhodnúť, čo sa vám najviac hodí a následne to v Tetris štýle napasovať na dostupné miesta na obrazovke.

    Ghostrunner_20201101185555.jpg Ghostrunner_20201101180856.jpg Ghostrunner_20201101182443.jpg Ghostrunner_20201102223110.jpg Ghostrunner_20201103135617.jpg Ghostrunner_20201103140146.jpg Ghostrunner_20201103142427.jpg Ghostrunner_20201103172245.jpg

    Celkovo Ghostrunner nie je dlhá hra, avšak je náročná a počet strávených hodín pri nej sa výrazne líši od toho, ako často budete umierať. Tipoval by som, že okolo ôsmych hodín sa jej venovať určite budete. Nepomôže ani zníženie obtiažnosti, keďže je tu len jedna a tá je nastavená dosť vysoko. Druhý krát si to zrejme nedáte, ak teda netúžite po trofeji, kde budete musieť vyzbierať množstvo zberateľských predmetov, vrátane štýlových skinov na katanu. Technicky sa Ghostrunner drží celkom slušne, nejaké prepady snímkovania som si nevšimol a jediné problémy ma postihli v piatej úrovni, kedy sa z neznámeho dôvodu odmietali spustiť vetráky na postup ďalej. Graficky je to veľmi pekná hra, ktorá využíva všetky prednosti Unreal Engine 4, vďaka čomu vyzerá prostredie ako vystrihnuté z filmov Blade Runner alebo Dredd. Zo začiatku väčšinou prechádzate cez rôzne servisné šachty, neskôr si však naplno vychutnáte cyberpunkové mesto plné neónových reklám a ku konci budete prechádzať cez koridory laboratórií plné krvi. Kvalitnej vizuálnej stránke asistuje elektronický soundtrack a výborne zvládnutý dabing hlavných postáv, keďže ich hlasy sú jedinou vecou, ktorá posúva príbeh dopredu.

    Verdikt Ghostrunner jednoznačne nie je hra pre každého a jednoducho musíte mať tento žáner v obľube, aby ste si ju mohli vychutnať naplno. Po ťažkých prvých minútach/hodinách sa vám však ovládanie dostane pod kožu a z vy si patrične užijete každé zdolanie výzvy, ktorú vám titul naservíruje.

    :+: Výborné zvládnutá grafická stránka
    :+: Voice acting a elektronický soundtrack
    :+: Uspokojivá likvidácia nepriateľov
    :+: Náročná výzva / hra vám nič nedaruje
    :+: Rýchla a adrenalínová akcia

    :-: Nevýrazný príbeh
    :-: V niektorých prípadoch môže nastať frustrácia


    Celkové hodnotenie: 7,8/10
    Pozn. Všetky screenshoty boli zachytené pomocou funkcie Share na konzole PS4 Pro.
     
    #1 Lukáš Lehocký, 6 Nov 2020
    Naposledy upravil: 6 Nov 2020

Zdielať túto stránku