Pridané Recenzia: Death Stranding

Diskusiu 'Novinky' začal Lukáš Lehocký, 1 Nov 2019.

  1. Lukáš Lehocký

    Lukáš Lehocký
    Expand Collapse
    Administrator
    Člen Vedenia Administrator Moderator Redaktor

    Registroval sa:
    2 Máj 2010
    Príspevkov:
    8 001
    Páči sa:
    11 304
    Death Stranding 1.jpg
    Ak mám pravdu povedať, nečakal som, že si zahrám novú Kojimovu hru na súčasnej generácii konzol a už vôbec nie v roku 2019. Od oznámenia Death Stranding som sledoval vývoj titulu len tak zbežne a keďže Hideo je veľký perfekcionista, tipoval som vydanie na rok 2021 a viac. Odhalenie dátumu na november 2019 ma veľmi prekvapilo a zároveň vystrašilo, keďže hrozilo, že Kojima sa po dramatickom odchode z Konami bude snažiť rýchlo zbúchať nejaký projekt, aby ukázal bývalým zamestnávateľom, že sa mu darí aj samému. Boli moje obavy opodstatnené alebo otec série Metal Gear Solid nesklamal a ukázal svoj talent v plnej sile?

    Death Stranding je silno príbehová hra. Rôzne videá a ukážky vytvárali stále viac otázok a odpovedí sa nám nejako nedostávalo, takže som čakal, že príbeh bude úplne šialený. No a mal som pravdu, je to totálny mindfuck. Každý, kto hral nejaký titul zo série MGS vie, že Kojima sa dokáže občas poriadne odviazať a tentoraz sa nenašiel nikto, kto by ho pribrzdil a tak sa mohol prejaviť naplno. Našťastie ukázal aj svoj talent v rozprávaní príbehu a hráčovi sa od začiatku postupne dávkujú informácie o svete, v ktorom sa hlavný hrdina nachádza. Už za pár desiatok minút si dokážete spraviť obraz, čo sa vlastne stalo, prečo to tak funguje a aká je vaša úloha. Dodatočné vysvetlenia a detaily sa odkrývajú počas celej hry a vy budete hltať každú cutscénu a skúmať každý prepis rozhovorov, aby ste dokonale tomuto svetu porozumeli. Kojima je známy filmový pôžitkár, z čoho vyplýva, že custscény si rozhodne užijete, pretože sú zvládnuté dokonale. Sám George Miller (režisér, producent a scenárista) povedal, že takúto zručnosť vidí len u veľkých filmových tvorcov. Samozrejme veľkú zásluhu na tom má aj zástup známych hercov. Hlavnú úlohu si strihol Daryl z The Walking Dead - Norman Reedus, ktorému asistujú vo vedľajších úlohách Mads Mikkelsen, Léa Seydoux, Lindsay Wagner či Guillermo Del Toro. Hlavného záporáka zas perfektne zvládol Troy Baker. O výbere hudby ani nemusím hovoriť, tá tam sadla ako riť na šerbeľ. Keď si jazdíte krajinkou a do toho vám začne hrať hudbička od Low Roar - takýto pocit poskytne len málo hier.

    DEATH STRANDING™_20191019203542.jpg

    DEATH STRANDING™_20191018215721.jpg DEATH STRANDING™_20191018204326.jpg DEATH STRANDING™_20191018215811.jpg DEATH STRANDING™_20191019190154.jpg DEATH STRANDING™_20191019195638.jpg DEATH STRANDING™_20191019203106.jpg DEATH STRANDING™_20191019224255.jpg DEATH STRANDING™_20191020003954.jpg

    O samotnom príbehu sa veľmi rozpisovať nechcem, aby som vám nepokazil zážitok. V skratke - svet zasiahla udalosť - Príliv smrti, ktorý premiešal náš svet zo svetom mŕtvych. Táto udalosť mala pre ľudstvo fatálne následky a posledné zvyšky populácie sa zomkli do malých miest a bunkrov, kde prežívali. Vonku totiž číhalo nebezpečenstvo v podobe BT, záhadných bytostí vyplavených do nášho sveta, ktoré sú k živým nepriateľské a stret s nimi je istá smrť. Hlavná postava Sam Porter Bridges však patrí k malej skupine ľudí, ktorí dokážu BT vycítiť a preto je ideálny kandidát na doručovanie zásielok. Je to totiž jediná práca, ktorá sa dá v tomto novom svete vykonávať. Krajina a jej infraštruktúra je zničená a tak každý materiál a dôležité súčiastky sa musia prepraviť fyzicky z miesta na miesto. Kuriéri sú v tomto svete jednoducho cenní a žiadaní, keďže pri každej ceste sa vystavujú riziku smrti. Spoločnosť Bridges, pre ktorú hlavný hrdina pracuje, má v pláne opäť zjednotiť Ameriku a na to potrebuje, aby sa každá základňa a každé mesto pripojili na jej chirálnu sieť, kde môžu zdieľať plány, výrobné návody a informácie. To je v podstate hlavný cieľ hry. Cestovať po svete a snažiť sa znovu zjednotiť ľudstvo. Nebude to však ľahká úloha, keďže niektoré zariadenia nezdieľajú váš názor a odmietajú sa pripojiť, a do toho všetkého sa navyše montuje teroristická organizácia a hádže vám polená pod nohy.

    DEATH STRANDING™_20191020153931.jpg
    DEATH STRANDING™_20191020022135.jpg DEATH STRANDING™_20191026183637.jpg DEATH STRANDING™_20191020194223.jpg DEATH STRANDING™_20191020195543.jpg DEATH STRANDING™_20191021222826.jpg DEATH STRANDING™_20191022221103.jpg DEATH STRANDING™_20191022223237.jpg DEATH STRANDING™_20191023224131.jpg

    Náplň hry je teda celkom netradičná. Hráč v distribučnom centre naberie zásielky, naplánuje si cestu a môže sa vydať do sveta. Hlavný hrdina je však len človek a tak je obmedzený svojou silou. Musíme tak kalkulovať, sledovať váhu a snažiť sa manažovať náklad tak, aby boli všetci spokojní. Pridáte si veľa, Sam bude pomalý, bude ťažie zdolávať prekážky a pravdepodobnosť pádov a následného poškodenia balíkov bude hneď o niečo vyššia. Do úvahy musíte brať aj terén a prostredie, v ktorom sa Death Stranding odohráva. Keďže prostredie je hornaté, členité a plné skál, vo výbave je potrebné mať aj rebrík, poprípade lezeckú kotvu, vďaka ktorým si môžete vytvoriť vlastné cestičky. Samozrejme náročnejší a hrboľatejší povrch vplýva aj na ovládanie hlavného hrdinu, dole kopcom je potrebné náklad pridržiavať a vyvažovať ho, aby sa Sam neprevrátil. Niektoré zásielky majú navyše nálepku krehké, poprípade nie vodotesné, takže k tomu musíte prispôsobiť aj cestu a napríklad vyhýbať sa potokom a riečkam. V niektorých prípadoch vás dokonca tlačí čas. Každé zariadenie, ktoré pripojíte na sieť, sa vám nejakým spôsobom odvďačí. Dostanete nové vybavenie, materiálny na vytlačenie rôznych predmetov, miesto na oddych a tiež súkromnú skrinku na odloženie svojho vybavenia. Plus môžete prijať ďalšie zásielky, predsa nepôjdete ďalej naprázdno. Takáto aktivita zabíja množstvo času, keďže vždy je čo doručovať. Mal som otvorených asi päť zariadení a množstvo hodín som strávil len behaním medzi nimi a doručovaní balíčkov. Väčšina týchto zásielok tvorí len takú vatu na zabitie času, sú mimo hlavného príbehu a nemusíte ich plniť. Lenže za ich doručenie sa vám zvyšuje dôvera zariadenia, ktorá je zobrazená vo forme hviezdičiek a ich ignorovanie sa nevypláca. Za každú hviezdičku sa vám niečo odomkne, čo výrazne uľahčí doručovanie. Napríklad doručovacia plošina, ktorá sa bude vznášať vedľa vás a umožní naložiť ešte viac nákladu, podporný exoskelet na nohy, umožňujúci uniesť väčšiu váhu alebo dokonca robota, ktorý niektoré zásielky doručí za vás. Objednávatelia každú doručenú zásielku prezrú, ohodnotia mieru poškodenia, stav a rýchlosť a podľa toho dostanete finálne hodnotenie a počet lajkov. Krajina je tiež posiata stratenými zásielkami, čo je len ďalšie lákadlo, ktoré vás zvedie z vašej cesty. Ako simulácia života kuriéra v post apokalyptickom svete hra naozaj uspela.

    DEATH STRANDING™_20191020182656.jpg

    Zatiaľ to pre niektorých hráčov môže vyzerať ako nuda, ale Death Stranding má aj akčnú stránku, ktorá je od tej doručovacej o niečo slabšia. O nával adrenalínu sa postarajú ľudskí nepriatelia. Bývalí kuriéri, ktorým proste preplo, sa zgrupujú do táborov a prepadávajú okoloidúcich. Ich cieľom nie je vás život (väčšinou), keďže mŕtve telá v Death Stranding nekrotizujú a explodujú, čo má za následok gigantický kráter, ale chcú len váš náklad. Pokiaľ sa neubránite, prebudíte sa zbitý, okradnutý a pohodený na okraji ich územia. Avšak je tu aj možnosť obrany. Zbraň ktorá strieľa laná dokáže na istý čas nepriateľa znehybniť, taktiež tu máme pušky z gumovými projektilmi, poprípade omračujúce granáty, ktoré im znemožnia útočiť a tak máte čas ujsť alebo ich dobre zmlátiť. Niektoré objednávky vás zavedú do ich tábora a na rad sa dostane aj stealth postup vo vysokej tráve a tichá likvidácia od chrbta. Takže súboje a streľba sa tu nájdu, avšak nie je to hlavná zložka hry, takže nečakajte nejaké prepracované mechaniky. Takéto vedľajšie roztržky trochu oživia gameplay a ako doplnok je to super, ale je cítiť, že je to proste na vedľajšej koľaji.

    Druhá hrozba, ktorá devastuje svet je o niečo horšia. BT, vyplavené bytosti, vďaka ktorým je krajina v rozpade, číhajú na každom kroku. Ich prítomnosť väčšinou naznačuje časodážď, čo je jav, ktorý vyzerá ako klasický dážď s tým rozdielom, že dopad kvapky na povrch urýchľuje čas. Vo výsledku máte po pár minútach všetko vybavenie na chrbte hrdzavé a poškodené. Okrem dažďa naznačuje prítomnosť bytostí aj BB. To je to decko v pohári, ktoré nosí Sam na hrudi. Tento prepojený plod uviazol niekde medzi životom a smrťou a vďaka nemu môže mechanické rameno, ktorá máte pripojené k obleku, ukazovať polohu najbližšej anomálie. K BB vám už viac prezrádzať nebudem, keďže aj toto dieťa má v príbehu svoje miesto a svoju vlastnú príbehovú linku. Počas hry si s ním vytvárate vzťah, vo vypätých situáciách ho musíte ukľudniť, inak vám bude vyplakávať cez reproduktor ovládača. Vráťme sa teda k BT. V prípade, že Sama táto entita lokalizuje, bude sa vás snažiť stiahnuť do čierneho dechtu a vypľuje vás pri veľkej verzii BT. Tu nasleduje náročný súboj. Najlepší spôsob boja proti BT je stealth postup, proste prejsť lokalitu v tichosti bez toho, aby si vás tieto bytosti všimli. V najhoršom prípade po nich hodíte hermatický granát so Samovou krvou, ktorá je ich slabinou, alebo použijete zbraň, rovnako s muníciu naplnenou krvou hlavného hrdinu. Okrem munície tak musíte so sebou nosiť aj krvné vaky. BT môžete „zabiť“ no definitívne sa ich nezbavíte. Pri ďalšej návšteve lokality tam proste budú znova. Našťastie podobne ako ľudskí nepriatelia, aj BT majú svoje teritóriá a po čase sa ich naučíte naspamäť a obkľukou sa im môžete vyhnúť. Tieto sekcie zrejme mali našponovať hráčom nervy, avšak po čase sa dostanete k tak silnému vybaveniu, že porazenie veľkých BT vám nebude robiť najmenší problém a dokonca súboj uvítate, keďže za odmenu dostanete veľký počet chirálnych kryštálov.


    Ako som už spomínal, hráč dokáže nájsť, ale aj dostať v uzlových mestách či bunkroch veľké množstvo materiálov ako železo, špeciálne zliatiny, chemikálie, keramika a pod. Tieto zdroje v prvom rade slúžia na výrobu zbraní, vybavenia ale aj vozidiel. Ponuka vozidiel nie je bohvieako bohatá a obsahuje len niečo ako motorku a nákladné auto. Obe vozidlá vám pomôžu rýchlejšie sa presúvať krajinou a odviezť väčšie množstvo nákladu. Keď idete po rovnej ceste je všetko OK, v teréne sú však veľmi nemotorné. Nákladiak je väčšinou odpísaný, no motorka to má o niečo lepšie, ale aj tu po čase začnete nadávať na krkolomné ovládanie a fakt, že vozidlo sa zasekne na každom menšom kamienku. V Days Gone som si jazdu na motorke užíval, v Death Stranding to bohužiaľ tak dobre zapracované nie je. Ale aj tak dopravné prostriedky budete používať často a neskôr sa naučíte lepšie zdolávať aj ťažie prekážky.

    DEATH STRANDING™_20191020144824.jpg

    Materiály môžete ďalej použiť na stavbu rôznych konštrukcií a zariadení. Toto je celkom sci-fi možnosť, keďže za pár sekúnd dokážete postaviť most, vytvoriť generátor na dobitie energie vozidla alebo exoskeletu, strážnu vežu na skenovanie okolia, moderný dáždnik na ochranu pred časodažďom alebo dokonca bunker, kde si Sam môže oddýchnuť. Na špeciálnych miestach je zariadenie tzv. autofinišer, ktorý vám po poskytnutí dostatočného množstva materiálov postaví diaľnicu. Hráči tak občas zabudnú doručovať zásielky a zameriavajú na hľadanie materiálu a stavbu zariadení. Táto možnosť je úzko spätá s online možnosťami. Po pripojení prvého mesta sa mi začali v danej lokalite objavovať rôzne konštrukcie, ktoré postavili iní hráči. Nad riekou už tak boli tri mosty, v horskej oblasti boli pripravené lezecké kotvy a rebríky a na každom kroku boli značky a stratené zásielky iných hráčov, ktoré samozrejme môžem doručiť. Za použitie zariadenia iného hráča som mu mohol dať lajk ako odmenu za uľahčenie môjho postupu. Taktiež pri stavbe diaľnice som nemusel investovať všetok požadovaný materiál, keďže nejaký hráč predo mnou už časť dodal a ja som len doplnil zvyšok. Týchto hráčov reálne nikdy nestretnete, vždy vidíte len ich výtvory. Aká bola moja radosť, keď som putoval krajinou plne naložený a zrazu sa predo mnou objavil hrdzavý nákladiak, ktorý tam zabudol niekto iný. V uzlových mestách máte tiež zdieľanú skrinku, kde môžete darovať vybavenie alebo si niečo zobrať. Je to určite zaujímavé spestrenie, aj keď presne neviem ako funguje výber hráčov, zrejme podľa pripojenia vyhľadá aktívnych hráčov v okolí. Predsa len, keď si hru kúpi milión hráčov a všetci postavia most, bolo byť divné mať nad riekou milión mostov. Trochu zbytočná mi príde možnosť tvoriť značky, či už s výstrahou, upozornením alebo hologramom. Na niektorých miestach ich je fakt veľa a dosť to rušilo inak nádherné herné prostredie.


    V hre nenájdete žiadnu menu, keďže peniaze dávno stratili svoj význam. Jediná vec, čím vás postavy odmeňujú sú lajky, presne ako tie na sociálnych sieťach. Každá úspešne doručená zásielka vám ich niekoľko pripočíta a taktiež vás nimi odmenia ostatní hráči, ktorí využijú vaše stavby. Celkovú úroveň hráča reprezentuje klasické číslo úrovne a hviezda pri jeho mene. Každý jej cíp znamená jednu hernú stránku (čas doručenia, objem nákladu, stav nákladu, premostenie a pod.). Za každú zásielku sa vám do jednotlivým cípov pripočítavajú lajky a podľa toho sa mení aj jej farba. Zelená značí, že je to ešte začiatočník, ale hráč s fialovou hviezdou už niečo za sebou má. Celkový level navyše vylepšuje aj niektoré schopnosti ako lepšia stabilita alebo schopnosť uniesť väčší náklad.

    Ako ste si už všimli na rôznych gameplay videách, hra je zasadená väčšinou v pustatine. Aj tá však môže mať niekoľko podôb a v Kojima Production vyobrazili zrejme všetky. Prostredie zdecimovanej Ameriky sa tak rýchlo neokuká a stále dokáže prekvapiť peknými výhľadmi. Decima engine, ktorý Death Stranding poháňa, má na svedomí aj exkluzivitu Horizon Zero Dawn, takže z grafickej stránky je jasné, že sa nemusíte o nič báť. Samozrejme slabšie textúry sa nájdu aj tu, ale tak v ktorej hre nie. Vizuálna stránka proste ohúri a niektoré detaily na tvárach herných hrdinov vyrážajú dych. Ako som spomínal na začiatku, herný príbeh je dosť náročný a teraz si tie české tituly možno zapnú aj hráči, ktorý angličtinu ovládajú. Množstvo textu a dlhé, občas trochu filozofické rozhovory, jednoducho dajú zabrať aj skúseným hráčom. A koľko času Death Stranding zaberie? To je na vás. 50, 60 hodín alebo aj 70. Objednávok je veľa a vy ste jediný, kto ich všetky dokáže doručiť. To znamená veľa prebdených nocí typu „ešte toto doručím a pôjdem spať.“ Potom si uvedomíte, že je 4:30 nadránom (vlastná skúsenosť).

    :+: Príbeh a jeho rozprávanie pomocou priam filmových cutscén
    :+: Netradičný post apokalyptický svet s množstvom rôznorodých lokalít
    :+: Budovanie rôznych zariadení a ich zdieľanie s ostatným hráčmi

    :+: Nezvyčajná náplň hry, manažovanie nákladu a samotné doručovanie
    :+: Hra ponúka akčné aj napínavé/hororové momenty
    :+: Množstvo obsahu na desiatky hodín
    :+: S
    oundtrack a vizuálna stránka
    :+: Kvalitný výkon v podaní známych hercov
    :-: Nemotorná jazda s vozidlami v teréne dokáže naštvať

    :-: Po dosiahnutí maximálnej dôvery so zariadeniami vás už nič nemotivuje doručovať zásielky
    :-: Niektorých hráčov môže náplň nudiť
    :-: Občas až moc online bordelu


    Verdikt Death Stranding bude podľa mňa rozporuplná hra. Niektorí ju budú milovať, iní ju zas po pár hodinách hodia na bazár. Ja osobne som sa pri nej veľmi bavil, Kojima sa pokúsil priniesť niečo iné, svieže a v kombinácii so zaujímavým príbehom u mňa zabodoval na 100%. Hráči, ktorí sú schopní stráviť aj trochu iné, nezvyčajné hry, tu budú básniť o GOTY titule. A budú mať dôvod, pretože táto hra si to naozaj zaslúži.

    Celkové hodnotenie: 9,1/10
    Za poskytnutie hry na recenziu ďakujeme spoločnosti Sony.

     
    #1 Lukáš Lehocký, 1 Nov 2019
    Naposledy upravil: 6 Nov 2019
  2. GamerkoMT

    GamerkoMT
    Expand Collapse
    PlayStation Padawan

    Registroval sa:
    1 Mar 2014
    Príspevkov:
    416
    Páči sa:
    372
    Pekne napísaná recenzia (y) neľutujem predobjednávku :gaming:
     
    BlackHawk, Letadlo a werticalx sa to páči.
  3. BlackHawk

    BlackHawk
    Expand Collapse
    PlayStation Padawan

    Registroval sa:
    19 Feb 2015
    Príspevkov:
    312
    Páči sa:
    175
    Krásna recenzia,mám aj ja predobjednavku,trošku mám obavy o nude s tým dorucovanim ale tak uvidíme :)
     
  4. Streamline

    Streamline
    Expand Collapse
    Zelenáč

    Registroval sa:
    4 Sep 2010
    Príspevkov:
    22
    Páči sa:
    5
    Nemalo by byť embargo na recenzie až do 8.11.?

    Inak super recenzia, už sa teším na hru.
     
  5. Seraph

    Seraph
    Expand Collapse
    PlayStation Padawan

    Registroval sa:
    24 Feb 2011
    Príspevkov:
    443
    Páči sa:
    389
    Otazocku mam: Ak teda odpoved na nu nebude spoiler: aky vyznam v hre maju tie vojenske jednotky ktore kedysi davno boli v traileroch, ako pochoduju mestom, pripadne idu do tych kanalov....
    Je to nejaka forma post apokalyptickej sukromnej armady ..Cosi take?
     
  6. Lukáš Lehocký

    Lukáš Lehocký
    Expand Collapse
    Administrator
    Člen Vedenia Administrator Moderator Redaktor

    Registroval sa:
    2 Máj 2010
    Príspevkov:
    8 001
    Páči sa:
    11 304
    S týmito jednotkami sa stretneš, nachádzajú sa ale príbehové sekciách, takže veľa ti povedať nemôžem. Ale nie je to žiadna forma súkromnej armády.
     
  7. bigbow

    bigbow
    Expand Collapse
    Herný guru

    Registroval sa:
    27 Sep 2010
    Príspevkov:
    761
    Páči sa:
    226
    Nech si pribeh bude aky chce dobry ten gameplay je jak z nejakej pre-alpha verzie dost od*ebanej hry s nazvom napr. DPD hero: after apocalypse courier service adventures.
     

Zdielať túto stránku