Pridané Recenzia: Darksiders 3

Diskusiu 'Novinky' začal Maroš Šimurda, 29 Nov 2018.

  1. Maroš Šimurda

    Maroš Šimurda
    Expand Collapse
    Moderator
    Člen Vedenia Moderator Redaktor

    Registroval sa:
    29 Máj 2010
    Príspevkov:
    2 962
    Páči sa:
    4 955
    ds3.jpg
    I pozrel som, a hľa, biely kôň a Ten, čo sedel na ňom, mal luk, dostal veniec a vyšiel ako víťaz a aby zvíťazil. A vyšiel iný, červený kôň, a ten, čo sedel na ňom, dostal moc vziať pokoj zo zeme, aby sa ľudia navzájom vraždili. Dostal veľký meč. A keď otvoril tretiu pečať, počul som tretiu bytosť volať: Poď! I pozrel som, a hľa, čierny kôň, a ten, čo sedel na ňom, mal v ruke váhy. I pozrel som, a hľa, plavý kôň, a ten, čo sedel na ňom, nazýval sa smrť a za ním išlo podsvetie.

    Prvý diel série Darksiders mimo iného zaujal atraktívnou tematikou, kde do klasického boja dobra a zla primiešal, pravda - pomerne upravené, biblické prvky. Po apokalypsou zničenej Zemi pochodovali zástupy pekelných démonov a na oblakoch lietali légie anjelov, pričom každá strana sa usilovala o narušenie rovnováhy. Hráč prevzal pod kontrolu jedného z jazdcov apokalypsy, konkrétne Vojnu (War) a musel prísť na to, kto odsúdil našu planétu na zánik. Rozlomenie pečatí totiž rozhodne nebolo v pláne a vina padla práve na obávaného bojovníka Vojnu. Konceptom pritom išlo o tradičnú akčnú hack&slash sekačku. Hráči si postavu Vojny obľúbili a na pokračovanie sme nemuseli dlho čakať. Tentokrát sme sa vcítili do roli samotnej Smrti (Death), ktorý sa vydal očistiť bratovo meno. So zmenou hlavnej postavy ale prišla aj zmena hrateľnosti, prostredia sa otvorili, pribudli RPG prvky a zbieranie pokladov v podobe nových zbraní a brnení. Príbeh bol z môjho pohľadu síce trochu slabší a osobne sa mi aj súboje s bossmi páčili viac v jednotke, no zmeny v koncepte hre pomohli a v konečnom dôsledku som si Smrť a jeho dobrodružstvo obľúbil ešte viac ako Vojnu. Potom však nastala dlhšia pauza a pokračovanie neprichádzalo. Hráči boli pritom zvedaví, ako bude zápletka pokračovať a kedy už konečne uvidíme ďalších jazdcov. Tá chvíľa nastáva práve teraz.

    Darksiders III_20181123151630.jpg

    Podľa knihy Zjavenia je tretím jazdcom apokalypsy hlad, respektíve hladomor. To sa však autorom série zrejme nezdalo dostatočne atraktívne a preto si štvoricu upravili podľa seba. Hlavným hrdinom Darksiders 3 je teda jazdkyňa Fury, čiže Zúrivosť. Fury je na rozdiel od svojich bratov považovaná za outsidera, no keď na Zem unikne Sedem smrteľných hriechov, je len na nej, aby ich znovu pochytala a dostala pod zámok. Dej Darksiders 3 sa odohráva paralelne s prvým a druhým dielom. Vojna je práve väznený Radou (Charred Council) za spôsobenie apokalypsy, Smrť sa vydáva očistiť bratovo meno a Strife (Zvar - štvrtý jazdec) má momentálne tajnú úlohu. Rade neostáva nič iné, len povolať do akcie Fury, aby na Zemi pochytala Sedmičku, teda Sedem smrteľných hriechov. Samotná zápletka je rozhodne atraktívna a osobne ma príbeh zaujal viac ako v prípade druhého dielu. Navyše, zatiaľ čo prví dvaja jazdci boli pomerne "jednorozmerní" osobnosť Fury sa počas cesty postupne vyvíja. Ako postupne likviduje jeden hriech za druhým, uvedomuje si, že nie je taká dokonalá ako si pôvodne o sebe myslela a že aj ona má chyby ako ... no ako bežný smrteľník. Keďže sa dej odohráva paralelne s predchodcami, celý konflikt naznačený prvým dielom sa nijako výrazne neposunie, skôr sa na neho pozrieme z iného uhla. Otvorený koniec z druhej časti tak naďalej ostáva otvorený, no mne osobne to až tak nevadilo a chytanie Sedmičky som si dostatočne užil. Potešilo ma aj pár staronových tvári, démonický obchodník Vulgrim má teraz ešte dôležitejšiu rolu ako doteraz.

    Darksiders III_20181123172413.jpg

    Pri väčšine herných sérií sa dá jednoducho predpokladať, čo môžeme od prípadného pokračovania čakať. To však neplatí v prípade série Darksiders, ako som už spomenul, každá časť išla zatiaľ svojou vlastnou cestou. Bol som preto zvedavý, aké zmeny prinesie trojka. V mojom prípade som očakával ideálne spojenie prvej a druhej časti. Musím povedať, že v tomto smere ma Darksiders 3 prekvapilo asi najviac a až takú výraznú zmenu konceptu som rozhodne neočakával. Prvé dojmy pritom neboli práve najlepšie a hneď od začiatku mi chýbali niektoré prvky, ktoré som si pri dvojke obľúbil. Zmizla napríklad mini mapa, na lootovanie môžete taktiež zabudnúť, v hre nie je možné zbierať / meniť výzbroj a aj tých súperov sa mi zdalo nejako pomenej, pričom aj individuálne stvorenie dokázalo Fury rozsekať za pár sekúnd. Až neskôr, keď som pomaly postupoval ďalej a objavoval nové lokácie mi to konečne došlo. Darksiders 3 patrí do novo vytvorenej kategórie, takzvaných Souls hier. V prvom rade sa zvýšila obtiažnosť hry. Protivníkov na obrazovke je o niečo menej, no každý je doslova smrtiaci, ku každému je potrebné pristupovať s rozvahou. Spoznať jeho správanie, útoky a podľa toho následne reagovať. Dvojnásobne to platí v prípade bossov, ktorí pochopiteľne predstavujú smrteľné hriechy. Na ich dizajne sa autori vyslovene vyhrali a každý boss svojím vzhľadom reflektuje hriech, ktorý predstavuje. Tieto súboje som si obľúbil a zaradili sa medzi moje najobľúbenejšie z celej trilógie.

    Darksiders III_20181125134603.jpg

    Aj dizajn sveta pripomína koncept Souls hier, celá hra sa odohráva na spustošenej zemi, pričom jednotlivé oblasti sú rôznym spôsobom poprepájané a prieskumom si otvárate skratky. Tie sa budú hodiť, lebo automatické ukladanie prebieha len na určitých miestach (u spomínaného obchodníka), čo pripomína koncept ohnísk z DS. A treba povedať, že Dark Souls vám Darksiders 3 pripomenie aj v iných oblastiach. Levelovanie prebieha zbieraním duší, pričom po smrti nazbierané duše stratíte a musíte si ich znovu vyzdvihnúť. Na liečenie okrem konzumovateľných predmetov slúži aj špeciálny predmet, ktorý má len obmedzené použitie a musí sa dobíjať (niečo ako Estus flask), na upgrade zbraní slúžia špeciálne úlomky zvláštneho kovu a takto by som mohol pokračovať. Za seba môžem povedať, že hneď ako som tento nový koncept prijal, ma hra začala baviť oveľa viac. Lenže ja som pomerne veľký fanúšik Souls hier a musím uznať, že nie každému môže tento koncept vyhovovať. Ten totiž so sebou nesie aj niekoľko problémov. V prvom rade je to už spomenutá vyššia náročnosť. Súbojov je pomenej, no sú náročnejšie a zdĺhavejšie. Nabehnúť medzi skupinku démonov sa aj na normálnej obtiažnosti rovná samovražde. A potom je tu limitovaný systém ukladania. Ukladanie a teda záchytné body sú len pri Vulgrimovi, ktorý ma svoj teleport (obchod) rozmiestnený po celej hre. Po smrti sa vrátite na posledne navštívený obchodík, čo so sebou prináša nutnosť stále opakovať rovnakú trasu s obnovenými nepriateľmi. Platí to dokonca aj v prípade bossov. Pri nich je checkpoint väčšinou relatívne blízko, no nájde sa aj pár výnimiek, kde bude potrebné dobehnúť dlhší kus cesty. Ak sa vám tento systém nepáčil pri DarkSouls, nebude sa vám páčiť ani v prípade Darksiders 3.

    Darksiders III_20181125205945.jpg

    War z prvého Darksiders bol typický tank, ktorý si cestu vpred doslova presekával. Na druhú stranu Death bol skôr akrobat, ktorý sa oháňal dvojicou kôs a v boji využíval svoju pohyblivosť. Pred vydaním som bol preto zvedavý, aký štýl boja bude používať Fury, keďže jej meno naznačuje, že k slovu príde hlavne jej zbesilosť. Svojím spôsobom je Fury kombináciou svojich bratov, no navyše je zdatná čarodejka. Ako hlavnú zbraň používa ozubený bič, no na svojej ceste získa prístup k štyrom rôznym elementom, pričom každý so sebou prinesie aj jednu novú zbraň. Ja som si napríklad obľúbil dvojicu mečov fázového elementu (špeciálnym útokom nepriateľov spomaľujete), no na zahodenie nie je ani elektrická kopia. Na zahodenie vlastne nie je žiadna z týchto elementárnych síl, pretože okrem zbrane so sebou prinášajú aj nové pohyby a možnosti. Vďaka ohňu si prepálite cestu ďalej pavučinami, element sily z vás na povel spraví magnetickú guľu, ktorou prejdete inak nedostupným terénom. Pozitívom je, že všetky štyri elementy sú stále k dispozícií a jednoduchým povelom si ich meníte podľa situácie. Okrem očividného použitia v boji tieto sily využijete aj na prekonanie jednoduchých priestorových puzzlov. Zo začiatku mi v hre chýbala možnosť útokov na diaľku (War aj Death mali k dispozícií revolver svojho brata Strifea), no približne v polovici hry dostane vrhaciu zbraň aj Fury. K čomu ale nedostanete prístup nikdy, je váš verný kôň Rampage. Nebudem prezrádzať detaily, no na štvornohého spoločníka môžete zabudnúť. Za iných okolností by som to ani nespomínal, no jeden z trailerov hry bol vyslovene zameraný na puto Fury so svojím verným tátošom. V hre si na ňom ale nezajazdíte. Je síce pravda, že oblasti sú menšie ako v dvojke a koňa by ste reálne ani nevyužili, no vzhľadom na použitú reklamnú kampaň mi to prišlo divné.

    Darksiders III_20181125220825.jpg

    Ako som už povedal, hneď ako som si uvedomil (a prijal) fakt, že Darksiders 3 má svojím konceptom veľmi blízko k sérií DarkSouls, som si hranie začal maximálne užívať a chytanie hriechov ma bavilo do konca zhruba dvadsať hodinového dobrodružstva. Dojem z hry ale žiaľ kazilo slabšie technické spracovanie. Grafika je ladená do komixového štýlu, s čím som osobne nemal problém, nakoniec je tým známa celá séria. Ale musím povedať, že už sme tu mali aj lepšie vyzerajúce hry. Hra nevyzerá vyslovene zle, no vedel by som si predstaviť niekoľko vylepšení. Najhoršie je, že trojka skutočne nevyzerá oveľa lepšie ako remastrovaný druhý diel, pričom ten bol pôvodne ešte PS3 titul. Lepšiu prácu mohli autori spraviť aj v prípade optimalizácie, plynulosť často zakolísala, na niektorých miestach sa hra doslova na pár sekúnd zasekne (zrejme načítanie novej časti mapy) a raz mi hra spadla úplne do menu PS4. Plynulosť hry mierne vylepšila aktualizácia, ktorá bola dostupná pri vydaní hry, no stále nemôžem hovoriť o zamknutom snímkovaní, hoci framerate je po väčšine času plynulý a počas hrania vyslovene neprekáža. Narazil som však na nepríjemný bug, pri ktorom mi úplne vypadol zvuk a ja som musel hru kompletne vypnúť. Čo je škoda, lebo zvuková a hudobná stránka nesie vysoké produkčné hodnoty a soundtrack ponúka epické skladby. Okrem objektívne priemernej technickej stránky mi na hre vadilo aj zopár subjektívnych maličkostí, o ktoré sa pre úplnosť musím zmieniť. Už som to vlastne aj čiastočne spomínal, v prípade Darksiders 3 som očakával kombináciu prvého a druhého dielu, z ktorých by si trojka vzala to najlepšie. V dvojke ma napríklad bavilo nachádzať nový loot a Smrť obliekať do nových kúskov brnenia. Tento aspekt v tretej časti úplne odpadol. Rovnako sa zjednodušil (osekal) RPG systém, vrátane stromu schopností (nové schopnosti získavate automaticky postupom v príbehu). Za duše si nakupujete len body skúseností, ktoré investujete do troch vlastností (Zdravie, Fyzické útoky, Špeciálne útoky). Osobne mi tu tiež chýbala pridaná hodnota, po prejdení sa neodomkne žiadny bonusový herný režim, nie je tu dokonca prítomná ani možnosť NG+.

    Darksiders III_20181125223233.jpg

    Napriek tomu všetkému som si ja hranie naozaj užíval. Vychutnával som si zaujímavé prostredia, obdivoval dizajn nepriateľov a bossov a celkovo som sa bavil od začiatku do konca. Lenže treba povedať, že Darksiders 3 už nie je tá hack&slash sekačka, ako predchádzajúce časti a príklon ku konceptu Souls hier nemusí vyhovovať každému. Skôr sa obávam, že veľa hráčov môže o niečo vyššia náročnosť naopak odradiť. Zároveň je tiež pravda, že mi osobne pár vecí z predchádzajúcich častí chýbalo a miestami som mal dojem, že je trojka oproti predchodcom v určitých aspektoch orezaná.


    Klady:
    :+: Fury a vývoj jej osobnosti
    :+: Jednoduchý, no praktický súbojový systém
    :+: Dizajn nepriateľov a bossov
    :+: Prvky Souls hier (subjektívne)

    Zápory:
    :-: Osekané RPG prvky
    :-: Technické spracovanie, optimalizácia a bugy
    :-: Prvky Souls hier

    Verdikt
    Darksiders 3 vyniká v niekoľkých oblastiach, napríklad hlavnou hrdinkou, príbehom, dizajnom monštier a bossov, ktorí reprezentujú Sedem smrteľných hriechov. No tretí diel trochu paradoxne nemožno až tak úplne odporučiť fanúšikom série, ale skôr milovníkom Souls hier. Ak vám ale náročnejšie hry nevadia, budete sa baviť a budete rovnako ako ja očakávať príchod posledného, štvrtého jazdca.


    Výsledné hodnotenie: 7,6 / 10



    Za poskytnutie hry na recenziu ďakujeme spoločnosti Cenega.
     
    #1 Maroš Šimurda, 29 Nov 2018
    Naposledy upravil: 30 Nov 2018

Zdielať túto stránku