Pridané Recenzia: Call of Duty: Modern Warfare

Diskusiu 'Novinky' začal Maroš Šimurda, 9 Nov 2019.

  1. Maroš Šimurda

    Maroš Šimurda
    Expand Collapse
    Moderator
    Člen Vedenia Moderator Redaktor

    Registroval sa:
    29 Máj 2010
    Príspevkov:
    2 940
    Páči sa:
    4 996
    COD-MW.jpg
    Hovorí sa, že dvakrát nevstúpiš do tej istej rieky. V hernom odvetví to však tak úplne neplatí a s prižmúrenými očami sa dá povedať, že hráči série Call of Duty do rovnakých vôd vstupujú pravidelne každý rok. A hlavne teraz, keď nás štúdio Infinity Ward opäť (a treba dodať konečne) zaviedlo do modernej doby. Je to tak - už žiadne sci-fi, implantáty do hlavy, lasery, žiadne lietanie, žiadne behanie po stenách. Modern Warfare je spať a kruh sa oficiálne uzatvára.

    Ako už istotne dobre viete, tohtoročné Call of Duty je nazvané jednoducho Modern Warfare. Že vám to pripadá povedomé? Samozrejme máte pravdu. Celé to šialenstvo a kult okolo tejto značky oficiálne naštartovalo hrou Call of Duty 4: Modern Warfare v roku 2007. Nasledovalo niekoľko priamych pokračovaní (MW 2 a MW3), pričom v roku 2016 sme si pripomenuli originál v modernejšom spracovaní titulom Modern Warfare Remastered. Viete si predstaviť ten chaos a zmätok, keď si tento rok deti pod vianočným stromčekom nájdu "nesprávnu" COD: Modern Warfare hru? Zvolený názov je skrátka podľa môjho názoru pomerne nešťastný, no z marketingového hľadiska úplne pochopiteľný. Infinity Ward a Activision potrebujú úspešnú novú hru v sérií a tak sa snažia prilákať hráčov na nostalgiu a populárnu značku. Čo sa im, ako ukazujú prvé informácie o predajoch, podarilo na jednotku. Aktuálne COD trhá predajné rekordy a za prvé tri dni už stihol zarobiť viac ako 600 miliónov dolárov. Má tak oficiálne najúspešnejší štart v rámci celej série. To je na jednu stranu síce pekné, otázkou je, či zaslúžene. Podľa môjho názoru áno, ide o veľmi dobrý prírastok, ktorý sérii nerobí hanbu, posúva ju správnym smerom dopredu, no zároveň treba povedať, že ide o kontroverzný diel prinášajúci niekoľko výrazných zmien. A tie nemusia vyhovovať každému.

    Call of Duty®_ Modern Warfare®_20191027135915.jpg

    V sérii Call of Duty bolo a vlastne stále je dobrým pravidlom, že každá hra ponúkla tri hlavné herné režimy. Po dlhé roky tieto režimy tvorili príbehová kampaň, multiplayer a špeciálny kooperačný režim, napríklad Zombies. Toto pravidlo porušilo minulý rok štúdio Treyarch tým, že Black Ops 4 neobsahoval príbehovú kampaň, namiesto neho autori ponúkli masívny Batle Royale režim Blackout. Ten ale nebol pre každého a absencia tradičnej kampane preto zamrzela o to viac. Veľa hráčov sa jednoducho cítila ochudobnená. Tento rok sa Battle Royale (našťastie či bohužiaľ) nekoná. Infinity Ward sa rozhodlo o návrat ku koreňom vo veľkom štýle a tak nám servírujú príbehový režim pre jedného hráča, pričom pomyselným zlatým klincom je návrat Kapitána Pricea. Ešte pred tým, ako sa dostanem k samotnej príbehovej časti, treba si ujasniť, čo vlastne aktuálny Modern Warfare je. Nejde totiž o štvrtý diel, no zároveň to nie je remake pôvodnej hry. Svojím spôsobom by sa aktuálne MW mohlo označiť za prequel, no ani to nie je úplne pravda. V podstate ide o kompletný reštart, nová vízia a spracovanie kultovej klasiky. Ako už bolo spomenuté, vracia sa ikonický Captain Price, no nie je to ten istý Price, akého poznáte z minulosti. Štúdio využíva niektoré známe reálie na vyrozprávanie úplne nového príbehu, v ktorom sa objavujú aj nové charaktery.

    Call of Duty®_ Modern Warfare®_20191029164708.jpg

    Ešte pred vydaním hry štúdio Infinity Ward upozorňovalo, že kampaň bude najkontroverznejšia z celej série, pričom sa máme pripraviť na scény, ktoré nie sú vhodné pre citlivé povahy. Výsledok síce nakoniec nie je taký, že sa vám bude počas hrania zdvíhať žalúdok, no rozhodne je tu niekoľko pomerne drsných momentov. Najhrozivejšie je na tom to, že je vidieť snahu o realizmus a štúdio do fiktívneho príbehu zapracovalo reálne historické udalosti. Vpadnutie amerických síl do Iraku, využívanie chemických zbraní, bombové útoky v Londýne, občianska vojna v Sýrii. Tieto a mnoho ďalších nepríjemností z našich dejín sa autorom podarilo preniesť do virtuálneho konfliktu. Kampaň celkovo ubrala na pompéznosti a spektakulárnych naskriptovaných scénach a drží sa viac pri zemi. Hlavne operácie s kapitánom sú hlavne o tichej eliminácií cieľov a tajných operáciách, takže pripomínajú Rainbow Six, čo rozhodne nie je na škodu. Mne osobne tento štýl a tempo vyhovovalo a keď si k tomu prirátam spomínaný príbeh s prekvapivými dejovými zvratmi a dobre vykreslenými charaktermi, vychádza mi MW ako jedna z najlepších kampaní vôbec. Pravda, je tradične lineárna a rozhodne mohla byť aj o niečo dlhšia (na strednej obtiažnosti ju prebehnete zhruba za päť hodín), no spracovaním ide ozaj o výnimočné dielo. Avšak musím spomenúť ešte jednu subjektívnu záležitosť, ktorá sa ohľadom kampane rozoberá aj na rôznych fórach. Odveká rivalita medzi Amerikou a Ruskom sa v médiách prezentuje pravidelne už roky. Či už vo filmoch alebo v hrách. Výnimkou nie je ani Modern Warfare, no v tomto prípade sú sovietske vojská zobrazené ako banda poriadnych bastardov. Je to už klišé, no znovu sú Američania "tí dobrí" a Rusi "tí zlí". Nečudujem sa, že niektorí hráči sa kvôli tomu budú cítiť dotknutí.

    Call of Duty®_ Modern Warfare®_20191028141128.jpg

    Po dohratí príbehovej časti je samozrejme čas pustiť sa do multiplayeru, pričom práve MP je už dlhé roky tým najhlavnejším herným režimom. Zatiaľ čo minuloročný BO4 bol pre mňa v MP sklamaním, aktuálny Modern Warfare posúva sériu novým smerom, čo ale vyvoláva zmiešané dojmy. Na jednej strane výborný pocit zo streľby (zbrane konečne kopú ako kone), na druhej strane pomalšie tempo hry. To si však hráči prispôsobili podľa seba a povedať, že veľká populácia hrá "pasívne", by rozhodne nevyjadrovalo ich herný štýl. Jednoducho ľudovo povedané, kempujú. Hádam 80% všetkých úmrtí má na svedomí človek skrčený niekde v kúte, ktorý sa nehýbe, len čaká na okolo bežiacu obeť. Samozrejme si svoje miestečko poriadne zamínoval. Je to škoda, že väčšina hráčov takto kazí zážitok z hry sebe aj ostatným. Väčšina zápasov totiž končí doslova časovým limitom, nie dosiahnutím požadovaného skóre. To je ale čisto subjektívna záležitosť, to, ako ľudia hrajú, sa nedá veľmi ovplyvniť a keď prijmete fakt, že tzv. "run and gun" štýlom ďaleko nepochodíte, budete si multiplayer viac užívať.

    Call of Duty®_ Modern Warfare®_20191031102608.jpg

    Z objektívneho hľadiska sú tu ale iné veci, ktoré je dobré pochváliť a ktoré naopak kritizovať. Začnem pozitívne. Modern Warfare má už teraz na začiatku viac ako dôstojnú ponuku obsahu. Je tu kopa zbraní, každá ma viac ako stovku attachmentov a výborným prídavkom je Gunsmith, kde si doslova každú zbraň upravíte podľa seba. Potešil ma návrat niektorých ikonických killstreakov (Harrier) a veľké plus si zaslúži ponuka herných režimov. Pochopiteľne nechýbajú klasické 6v6 zápasy v tradičných módoch (TDM, DOM), novinkou sú 10v10 režimy na veľkých mapách a špecialitou je Ground War pre 64 hráčov. Ground War je niečo, čo už silne pripomína Battlefield, na bojisku sú vozidlá a celé sa to odohráva na obrovskej mape. Je to trochu paradoxné, no Ground War bude vyhovovať viac práve bývalým hráčom Battlefieldu, ako klasickým COD veteránom. Ja osobne som si však najviac obľúbil novinku nazvanú Gunfight. Tento 2v2 režim si mohol každý otestovať v alpha verzii a už vtedy ma zaujal svojou chytľavosťou. V plnej verzii pribudlo zopár nových máp a osobne som ozaj prekvapený, že práve tento režim sa stal jedným z mojich najobľúbenejších. Za čo si ale pochvalu autori nezaslúžia, je dizajn multiplayerových máp, hlavne tých pre 6v6 playlisty. Tradičné trojpruhové mapy známe od Treyarchu štúdio zamenilo za "realistickejšie navrhnuté bojiská". V praxi to vyzerá tak, že je na nich plno uličiek, ciest, budov, okien a človek poriadne ani nevie, odkiaľ to kúpil. S tým sa už žiaľ zrejme nedá nič spraviť, ostáva len si na nich zvyknúť, prípadne počkať na nové. Čo by ale autori rozhodne ešte mohli opraviť, je vrátiť perk "Ghost" do normálnej podoby z BO2 respektíve BO3. V súčasnosti ide o najlepší perk v hre, ktorý doslova dominuje, pretože vás kryje pred radarom za každých podmienok, čiže sa ani nemusíte hýbať. Aj to v silnej miere podnecuje kempovanie. Myslím si, že ak by "Duch" fungoval len pri pohybe, ako tomu bolo napríklad v BO2, ubudlo by aj kempujúcich hráčov. V poslednom rade musím spomenúť návrat strašiaka menom Skill Based Matchmaking. SBMM je v sérií COD už dlhé roky, no takto agresívny sme tu nemali od čias Advanced Warfare. To, že jeden zápas budete dominovať ako terminátor, no hneď v tom druhom ledva skončíte s pozitívnym KD mi nevadí. Horšie na tom je to, že to má negatívny vplyv na kvalitu pripojenia. Vyhľadávanie hráčov by malo fungovať podľa kvality pripojenia, nie štatistík. Ostáva len dúfať, že aj matchmaking štúdio časom lepšie optimalizuje.

    Call of Duty®_ Modern Warfare®_20191030160931.jpg

    Tretím herným režimom v Modern Warfare je kooperačný Spec Ops. Keď som prvýkrát počul, že sa do série COD konečne znovu vráti tento režim, spomenul som si na MW2 (mimochodom je to paradoxné, no skutočne už existuje MW2 a dokonca 3, pričom sú staršie ako aktuálny ročník, inak povedané - znovu ten nešťastne zvolený názov) a bol som naozaj zvedavý, ako bude vyzerať v novom spracovaní. Žiaľ, práve Spec Ops je v aktuálnej podobe najväčšie sklamanie a zaslúžil by si prepracovať. Zatiaľ tento režim ponúka dva módy: Missions a Survival. Druhý menovaný je momentálne exkluzívny len pre PS4 verzie, majitelia ostatných platforiem si na neho budú musieť počkať rok! Z môjho pohľadu je to úplne hlúpe rozhodnutie, navyše keď zoberiem do úvahy, že vlastne ani nie je veľmi o čo stáť. Ide o klasický princíp, pri ktorom sa vy a traja kolegovia snažíte prežiť postupne narastajúce vlny nepriateľov, pričom medzi kolami si zakupujete nové vybavenie, zbrane, náboje a pod. Na chvíľu tento režim prežitia zabaví, ale skutočne nejde o nič výnimočné. Pod označením Missions sa ukrývajú štyri operácie. Zabudnite ale na lineárne misie v štýle pôvodného MW2. V aktuálnej verzii sa ocitáte na veľkej otvorenej mape pripomínajúcu Battle Royale bojisko (nechýbajú ani vozidlá) a vydávate sa plniť zadávané rozkazy. Na prvý pohľad to pôsobí zaujímavo a atraktívne, no po pár pokusoch zistíte, že tento režim je viac frustrujúci ako zábavný. V prvom rade by tieto operácie potrebovali lepšie vyváženie. Sú totiž neuveriteľne náročné. Problém sú hlavne nekonečné respawny nepriateľov a úplná absencia checkpointov, čiže záchytných bodov. Aj spolupracujúca partia štyroch komunikujúcich hráčov má čo robiť, hrať s náhodnými ľuďmi je síce možné, no šanca na úspech je mizivá.

    Call of Duty®_ Modern Warfare®_20191029141023.jpg

    Napriek všetkým týmto nedostatkom a záležitostiam, ktoré by potrebovali dotiahnuť, si dovolím tvrdiť, že aktuálny Modern Warfare má veľký potenciál stať sa kultovým dielom série. Ako som už povedal, prináša niekoľko výrazných zmien, vďaka ktorým sa konečne vydávame správnym smerom. V prvom rade je to kompletné zrušenie Season Passu. Všetky dodatočné DLC mapy majú do hry pribudnúť zadarmo a v pravidelných intervaloch. Verím, že sa dočkáme aj pôvodných máp z predchádzajúcich dielov, lebo ako už bolo povedané, kvalitné mapy je to hlavné, čo MW potrebuje. Poznámka na poslednú chvíľu: v tejto chvíli už MW dostal prvý veľký update, ktorý do hry pridal jednu novú MP mapu a jednu pre Ground War. Ďalšie veľké plus je podpora crossplay hrania medzi PS4, Xbox a PC. Aby boli šance hráčov na konzolách vyrovnané, titul má aj plnú a oficiálnu podporu pre klávesnicu a myš. Na moje prekvapenie to funguje veľmi dobre, v lobby vidíte, kto je na akej platforme, prípadne aké zariadenie používa - hráči s gamepadom sú párovaní s gamepadmi a naopak. Zmienku si tiež zaslúži technické spracovanie. Informácie o úplne novom engine sa síce nepotvrdili, no tentokrát je vizuálna stránka skutočne o výrazný krok vpredu. Hlavne v oblasti špeciálnych efektov a volumetrického nasvietenia. Optimalizácia na PS4 Pro je pritom bezchybná, počas hrania som nepostrehol žiadne spomalenie a to aj na masívnych Ground War mapách. Klobúk dole. Zlatým klincom je audio. Je vidieť, že si autori dali záležať a zbrane znejú parádne autenticky. Nie žeby som niekedy mal možnosť počuť AK 47 naživo, no zbrane v MW sú doslova ohlučujúce. V dobrom slova zmysle. Tradične kvalitný je aj dabing a filmová hudba.

    Call of Duty®_ Modern Warfare®_20191030170746.jpg

    Záver recenzie zvyčajne patrí zhodnoteniu hry a vysloveniu definitívneho verdiktu. V prípade Modern Warfare tomu ale tak nebude. Je to paradoxné, no minuloročný Black Ops 4 bol lepšou hrou v čase vydania a jednotlivé aktualizácie ho robili horšou a horšou. Narážam hlavne na mikrotransakcie a príšerný model pridávania nového obsahu. Všetko, vrátane nových zbraní bolo zamknuté v RNG loot boxoch, takže z hry sa stala doslova lotéria. Modern Warfare od tohto modelu zatiaľ upustilo, otázkou je, či definitívne alebo len dočasne. Je to tak, zatiaľ sa v hre nenachádzajú žiadne Supply Drop balíčky a podľa slov autorov, všetok nový obsah bude dostupný zadarmo, prípadne sa odomkne len samotným hraním. Som preto úprimne zvedavý, ako bude titul vyzerať o pár mesiacov. V decembri sa má oficiálne začať prvá "sezóna", ktorá bude odštartovaná tzv. Battle Stream, čiže niečo ako má Fortnite, Apex, či RDR 2. Ak bude tento systém férový a odmeny budú adekvátne, nebudem mať problém grindovať nové kozmetické doplnky. V opačnom prípade to ale znovu bude podraz pre hráčov. Výsledné hodnotenie pre MW je preto zatiaľ len orientačné. Ak sa podarí opraviť zopár nedostatkov, do hry pribudne pár kvalitných máp a všetky plány a sľuby budú dodržané, pokojne si pripočítajte bod navyše. Ale ak v hre znovu uvidím lotériu nazvanú Loot boxy a nový obsah bude zamknutý za mikrotransakcie, hodnotenie bude výrazne nižšie.


    Klady:
    :+: Príbehová kampaň
    :+: Ground War
    :+: Crossplay s podporou klávesnice a myši
    :+: Žiadny season pass

    Zápory:
    :-: Pomalšie tempo nemusí vyhovovať každému
    :-: MP by potreboval doladiť
    :-: Spec Ops je sklamaním

    Verdikt Call of Duty: Modern Warfare je reštart značky vo veľkom štýle. Obsahuje výbornú príbehovú kampaň, robustný multiplayer a bonusový kooperačný režim. Niektoré prvky by ešte potrebovali doladiť (hlavne v MP a Spec Ops) a zmena konceptu plus spomalenie tempa hry by nemusela sadnúť každému, no osobne považujem tento diel za jeden z tých lepších. Ale len v prípade, že sa do hry nevrátia loot boxy a všetok nový obsah sa bude dať získať samotným hraním. Potenciál tu je veľký, ostáva len čakať, či ho nezruinuje ľudská chamtivosť.


    Výsledné hodnotenie: 8,4 / 10

    Za poskytnutie hry na recenziu ďakujeme spoločnosti KonTiki.
     
  2. Nate_US

    Nate_US
    Expand Collapse
    PlayStation Padawan

    Registroval sa:
    16 Feb 2011
    Príspevkov:
    330
    Páči sa:
    79
    PRICE = ONDATRA, DON'T CHANGE MY MIND!!!
     
    Maroš Šimurda sa to páči.
  3. majkoveda

    majkoveda
    Expand Collapse
    V.I.P. člen
    V.I.P. člen

    Registroval sa:
    26 Feb 2012
    Príspevkov:
    2 554
    Páči sa:
    4 959
    Spec Ops je dost od veci..zatial len prvu misiu som dal,ale staci ked ma kazdy sentry gun a hned je to ez:D:D
     
    Maroš Šimurda sa to páči.
  4. Mackonaut

    Mackonaut
    Expand Collapse
    Zelenáč

    Registroval sa:
    20 Júl 2015
    Príspevkov:
    8
    Páči sa:
    1
    Správne chápem "Crossplay s podporou klávesnice a myši" aj na ps4, že si do USB portov pripojím bez akejkoľvek nutnosti zariadenia tretej strany klávesnicu a myš a v beží to ako napr. Fortnite ?
    Ak áno, nerozumiem prečo je to považované za pozitívum na konzolu. Ak sa nemýlim má v tomto CoD fungovať matchmaking na základe druhu použitého ovládača - klávesnica / ovládač.
     
    Maroš Šimurda sa to páči.
  5. TomiSVK89

    TomiSVK89
    Expand Collapse
    PlayStation Expert

    Registroval sa:
    20 Jan 2014
    Príspevkov:
    1 130
    Páči sa:
    1 850
    Chalani som slepý alebo tam nevidím nikde moj milovaný Hardcore TDM
     
    Maroš Šimurda sa to páči.
  6. Maroš Šimurda

    Maroš Šimurda
    Expand Collapse
    Moderator
    Člen Vedenia Moderator Redaktor

    Registroval sa:
    29 Máj 2010
    Príspevkov:
    2 940
    Páči sa:
    4 996
    cez Quick Play Filter klikni stvorec a nabehnu HC rezimy :)

    Mackonaut: ano je to presne tak ako si opisal...ku kladom som to dal preto, lebo v ramci COD je to premiera :)
     
  7. majousky

    majousky
    Expand Collapse
    PlayStation Padawan

    Registroval sa:
    15 Jún 2014
    Príspevkov:
    385
    Páči sa:
    459
    Na Xbox One X je to pastva pre oči a keď si to dáte so zvukom Dolby Atmos. Paráda.
    PS4 Pro :crap:
     
    Maroš Šimurda sa to páči.
  8. TomiSVK89

    TomiSVK89
    Expand Collapse
    PlayStation Expert

    Registroval sa:
    20 Jan 2014
    Príspevkov:
    1 130
    Páči sa:
    1 850
    Ou ďakujem za pomoc :) tu blbu kocku som si tam fakt nevšimol :D
     
    Maroš Šimurda sa to páči.

Zdielať túto stránku