Pridané Recenzia: Call of Cthulhu

Diskusiu 'Novinky' začal Maroš Šimurda, 30 Okt 2018.

  1. Maroš Šimurda

    Maroš Šimurda
    Expand Collapse
    Moderator
    Člen Vedenia Moderator Redaktor

    Registroval sa:
    29 Máj 2010
    Príspevkov:
    2 957
    Páči sa:
    4 947
    image.jpg
    Hoci nie je francúzske štúdio Cyanide na hernom poli žiadnym nováčikom, v ich portfóliu mi chýba vyslovene hit pre masy. Ich tituly sú určené hlavne pre špecifickú cieľovú skupinu. Cyklistické simulátory a fantasy športy ozaj nie sú nič pre mňa. Bol som preto úprimne prekvapený, keď som sa dozvedel, na akom ambicióznom projekte pracujú v súčasnej dobe. Takzvaný Cthulhu Mythos, čiže fiktívne temné univerzum amerického spisovateľa H. P. Lovecrafta je veľmi atraktívna téma pre každého fanúšika hororu a na herné spracovanie Call of Cthulhu som bol naozaj zvedavý.

    Stephen King, Clive Barker a H. P. Lovecraft sú pre mňa takou pomyselnou "svätou trojicou" moderného literárneho hororu. Zatiaľ čo prvý menovaný pán je pravdepodobne známy aj širšej verejnosti, jeho pôsobenie v hernej oblasti je minimálne. Naopak, meno tretieho spomenutého nie je tak známe, no jeho tvorba zasahuje do ostatných médií vo väčšej miere, ako by sa na prvý pohľad zdalo. Platí to pochopiteľne aj v hernej oblasti, inšpiráciu a nápady z Lovecraftovej tvorby využíva viac hier, než by ste povedali. Životné dielo spisovateľa Lovecrafta tvorí už spomenutý Cthulhu Mythos. Ide o neuveriteľne rozsiahle a prepracované univerzum zaoberajúce sa vplyvom kozmických hrôz na ľudstvo a myseľ človeka. Hlavnou témou jeho práce je existencia "Great Old Ones", panteónu prastarých vesmírnych bytostí, ktoré vládli ľudstvu pred dávnymi vekmi a ktoré sa uložili na dlhý spánok. Napriek tomu je ich vplyv na ľudí rovnako silný a naďalej sú uctievaní ako bohovia cez rôzne kulty. Jeden z najznámejších prastarých je Cthulhu, podľa slov samotného autora neopísateľne desivé stvorenie, pripomínajúce draka, hlavonožca a karikatúru človeka. Práve poviedka The Call of Cthulhu položila základy celej tvorby H. P. Lovecrafta a práve z nej čerpajú inšpiráciu aj ďalšie média, vrátane tých herných. Zatiaľ čo v prípade filmov ide skôr o priame adaptácie (Dagon, From Beyond), herné tituly viac menej len využívajú niektoré motívy, ako napríklad príčetnosť človeka (Amnesia) či schopnosť "videnia" neviditeľného (Bloodborne). V minulosti sa objavilo aj pár priamych adaptácií, jednou z tých lepších bolo Dark Corners of the Earth a dnes tu máme rovnomenne nazvané spracovanie legendárneho literárneho diela - Call of Cthulhu.

    Call of Cthulhu_20181023111140.jpg

    Call of Cthulhu je mysteriózna adventúra z pohľadu prvej osoby, no svojím spôsobom sa dá označiť za mysterióznu detektívku. Podľa očakávania je v nej veľký dôraz kladený na príbeh. Dej sa odohráva v roku 1924 a hlavnou postavou je Edward Pierce, ktorý sa po skončení prvej svetovej vojny vydal na dráhu súkromného detektíva. Neustále ho ale prenasledujú zlé spomienky a svoju nespavosť sa rozhodol liečiť alkoholom. To malo pochopiteľne vplyv na jeho terajšiu kariéru a pokiaľ si nenájde nový prípad, príde o licenciu. Nakoniec si nový prípad našiel jeho. Známy obchodník s umením Edwarda požiada, aby vyšetril záhadnú smrť rodiny Hawkinsových na ostrove Blackwater, neďaleko Bostonu. Pierce, keďže nemá na výber, sa hneď vydáva na tajomný ostrov, pričom ešte netuší, aké hrôzy ho čakajú. Podozrivo uzatvorené policajné vyšetrovanie a nevľúdni miestni obyvatelia vyvolávajú dojem, že tento prípad nebude tak jednoduchý, ako sa na prvý pohľad zdá. Zakrátko je Edward Pierce vtiahnutý do hrozivého sveta konšpirácií, záhadného kultu a kozmického hororu, pričom jeho príčetnosť podstúpi veľkú skúšku. Celkovo môžem povedať, že príbeh je rozhodne silnou stránkou hry. Je zaujímavý, tajuplný, ponúka niekoľko prekvapení, šokujúcich zvratov a hlavne dobre využíva Lovecraftové motívy. V príbehu nájdete všetko, čo by ste od titulu Call of Cthulhu čakali, vrátane záhadného kultu, existencie prastarého zla, spochybňovania vlastnej príčetnosti a neistoty, čo je skutočné a čo nie. Tieto prvky sa navyše autori pokúsili zapracovať aj do samotnej hrateľnosti, čo sa im do istej miery aj podarilo.

    Call of Cthulhu_20181023103803.jpg

    V tomto type hier je pomerne bežné, že si hráč musí strážiť okrem iných atribútov aj svoje duševné zdravie. Videli sme to napríklad aj v Amnesii, kde príčetnosť bola rovnako dôležitý ukazovateľ ako vaše fyzické zdravie. V prípade Call of Cthulhu je tu však jeden veľký rozdiel. Jednou z Lovecraftových tém, o ktoré sa jeho diela opierajú, je snaha človeka získať zakázané, temné poznanie, ktoré by umožnilo nahliadnuť za hranice reality. Pre získanie takého poznania sa ale musí človek vzdať všetkého, vrátane zdravého rozumu a prepadnúť do šialenstva. V hre je teda prítomný ukazovateľ vašej príčetnosti, no pre hráča znamená voľbu. Voľbu zachovať sa racionálne, alebo podľahnúť vábeniu po poznaní. Vyšší stupeň šialenstva tu znamená nové poznatky, čo prináša napríklad aj nové možnosti v rozhovoroch.

    Call of Cthulhu_20181023152148.jpg Call of Cthulhu_20181023154501.jpg Call of Cthulhu_20181023174515.jpg

    Keď už je reč o voľbách, s tými sa budete stretávať od začiatku do konca. Call of Cthulhu je vyložene založená na voľbách a všetky vaše rozhodnutia budú mať do určitej miery svoje následky. Tu do hry vstupujú jednoduché RPG prvky. Edward Pierce má prístup k niekoľkých vlastnostiam, do ktorých investujete získané body skúseností, čím si danú vlastnosť vylepšujete. Ako súkromnému detektívovi je hlavnou Edwardovou vlastnosťou "vyšetrovanie", ktoré mu umožňuje analyzovať stopy a vyvodzovať súvislosti. Výrečnosť pochopiteľne zlepšuje komunikáciu s obyvateľmi ostrova a vďaka všímavosti budete jednoduchšie odhaľovať skryté dôkazy. Zaujímavým prvkom je prítomnosť "detektívneho" režimu, podobného tomu z Batmanovskej Arkham sérií. Náš hrdina si na mieste činu (prípadne na podozrivom mieste) dokáže zhmotniť, čo sa na danom mieste stalo. Čím viac stôp nájdete, tým lepšie si vytvoríte celkový obraz o tom, čo sa stalo / deje. To môže pri rozhovoroch otvoriť nové možnosti odpovedí, čím ovplyvníte aj vaše pátranie. Možnosť voľby dostaneme aj v prípade riešenia niektorých situácií. Táto vlastnosť hry ma pomerne prekvapila, zopár situácií (hlavne v prvej polovici hry) je možné vyriešiť niekoľkými spôsobmi.

    Call of Cthulhu_20181023204232.jpg

    Keď som sa o chystanej hernej verzii Call of Cthulhu dozvedel prvýkrát, vzbudila vo mne hra okamžite zvedavosť. Aby som si ale nepokazil zážitok z objavovania neznámeho, zámerne som sa vyhýbal trailerom a herným videám. Bol som teda zvedavý na hrateľnosť, no zároveň som sa obával, aby sa z tohto projektu nakoniec nestala len obyčajná FPS strieľačka. To sa našťastie nestalo a hoci si v hre predsa len zo zbrane vystrelíte, rozhodne nečakajte žiadne Call of Duty Cthulhu edition. Tempo hry je skôr pomalšie a veľký dôraz je kladený na mysterióznu atmosféru. Zámer sa vydaril na jednotku a práve strašidelná atmosféra je najväčším plusom hry. Titul vo mne dokonca vyvolal spomienky na klasickú sériu Alone in the Dark z deväťdesiatych rokov, čo si zasluhuje veľkú pochvalu. Od začiatku do konca vás bude sprevádzať príjemné mrazenie a husia koža z toho, čo vás čaká za najbližším rohom. Samozrejme môžete očakávať aj zopár tradičných "ľakačiek", čiže jumpscare momentov. Rozhodne odporúčam hrať osamote a kvôli výbornému soundtracku a zvukom najlepšie so slúchadlami s priestorovým zvukom.

    Call of Cthulhu_20181023224130.jpg

    Doteraz to všetko znelo veľmi dobre, možno sa preto teraz pýtate, v čom je teda problém tejto hry. Poviem to takto: jedným z mojich kritérií pri hodnotení je aj to, ako ma hra dokáže zaujať. Keď som Call of Cthulhu spustil prvýkrát (bolo to niekedy predpoludním), okamžite ma pohltila a vtiahla do deja svojimi slizkými chápadlami, pričom som sa od nej doslova nevedel odtrhnúť. Okrem iného aj vďaka spomínanej dokonalej hororovej atmosfére. Pomaly ale isto som odkrýval tajomstvá ostrova, hľadal stopy, ktoré by odhalili pozadie požiaru v opátstve rodiny Hawkinsových a pomaly ale isto som sa stále viac a viac zamotával do komplikovaného prípadu. V tomto momente začal bežať čas podozrivo rýchlo a vonku bol náhle večer. Problém bol, že ja som práve sledoval záverečné titulky. Je to tak, hru som od začiatku do konca prešiel za jeden (necelý) deň. Keď som si to spätne v hlave preberal, hracia doba môže byť okolo desať hodín, čo mi ale osobne na čisto príbehovú záležitosť prišlo predsa len trochu málo. Po prejdení sa neodomkol žiadny nový herný režim, žiadna možnosť NG+ a ani žiadna vyššia obtiažnosť. To je vlastne ďalší kameň úrazu. Nemám nič proti jednoduchým hrám, ktoré si môže vychutnať každý. Lenže Call of Cthulhu ozaj nepredstavuje žiadnu výzvu. Počas celej hry som narazil len na jediný "akčný" moment, ktorý som si musel párkrát zopakovať a len jednu náročnejšiu hádanku (puzzle), ktorej riešenie mi zabralo dlhšie ako pár sekúnd. Navyše som bol počas prvého, tzv. slepého prechádzania (žiadne návody, príručky a pod.) schopný odomknúť 77% percent trofejí. Na druhý deň mi to nedalo a ja som si hru znovu rozohral. Zaujímalo ma, ako je na tom znovuhrateľnosť, či je tu aspoň dostatočný dôvod na opakované hranie. Lenže sa objavili aj iné nedostatky.

    Call of Cthulhu_20181023155311.jpg

    Pri opakovanom hraní som sa rozhodol zvoliť opačný postup a štýl hrania. Zámerne som ignoroval zberateľské predmety, pri vyšetrovaní som si všímal len hlavné stopy, body skúseností som investoval do odlišných vlastností a pri rozhovoroch som volil iné odpovede. Zaujímalo ma, do akej miery (a či vôbec) takého správanie ovplyvní postup hrou. Výsledok? Aj v tomto prípade som sa dostal na koniec hry prakticky bez problémov. Pravda je taká, že všetky tieto voľby majú na dej (a postup hrou) len malý vplyv. Ale aby som bol fér, hra ponúka celkovo štyri rôzne konce a minimálne na dosiahnutie dvoch tajných epilógov je potrebné do hry preniknúť čo najhlbšie. Dôvod na opakované hranie tu teda je. Napriek tomu sa nemôžem zbaviť dojmu, že by si hra zaslúžila ešte pár kapitol navyše a mohla byť o niečo náročnejšia.

    Call of Cthulhu_20181025215619.jpg

    Jednoznačnú pochvalu si žiaľ nezaslúži ani technické spracovanie. Grafická stránka sa síce nedá označiť za vyslovené slabú, no dnes sme už predsa len zvyknutí na vyšší štandard. Unreal engine štvrtej generácie na niektorých miestach ponúkne zaujímavé scenérie a použité prostredia (rybárska dedina, pánske sídlo, sanatórium, prípadne jaskyne) výborne budujú atmosféru. Problém som mal so spracovaním postáv. Modely, ako aj mimika a gestikulácia počas rozhovorov pôsobia strašne lacno, až budgetovo. Mám dojem, že sa autori ani len nesnažili zladiť animácie otvárania úst s hovoreným slovom, čo dosť kazí dojem. Osobne mi vadilo aj použitie špeciálnych efektov ako motion blur, film grain a chromatic aberration, kvôli čomu bol obraz konštante rozmazaný a plný šumu. Na jednu stranu chápem, že išlo o zámer a vzhľadom na žáner to do hry pasuje, mne osobne to ale trochu vadilo. Ak ste hrali akčné RPG Vampyr, bude vám dabing hlavnej postavy povedomý (ide o toho istého človeka), celkovo som s hovoreným slovom problém nemal, možno je len trochu nevýrazný. Naopak, potešila prítomnosť českej lokalizácie v podobe titulkov. Hra obsahuje pomerne dosť textu a vďaka češtine si ju vychutnajú aj slabší angličtinári. Preklad je z veľkej časti v poriadku, občas zaškrípalo použitie mužského a ženského rodu. O dokonalej hudobnej časti už reč bola, len stručne zopakujem že audio stránka sa podarila na výbornú. Pochváliť autorov môžem aj za optimalizáciu, počas testovania som nepostrehol žiadne spomalenia, hra nemá tendenciu mrznúť ani padať.


    Klady:
    :+: Výborná atmosféra
    :+: Herné spracovanie Lovecraftovej tematiky
    :+: Chytí a nepustí

    Zápory:
    :-: Krátke
    :-: Nepredstavuje výzvu
    :-: Spracovanie postáv

    Verdikt
    Call of Cthulhu je prvé oficiálne spracovanie Lovecraftovho fenoménu na aktuálnej generácii konzol. Pre fanúšikov jeho prác, ako aj fanúšikov hororu je to povinnosť, tešiť sa môžete na výbornú atmosféru a nevšedný zážitok. Škoda len, že bude trvať tak krátko. Celá hra sa dá prejsť doslova na posedenie a nepredstavuje žiadnu výzvu. Povedal by som, že ide o dokonalý titul do služby PS Plus. Za plnú cenu by som si kúpu zrejme dobre premyslel, no v rámci pluskovej ponuky by to rozhodne stálo za prejdenie.


    Výsledné hodnotenie: 7,2 / 10



    Za poskytnutie hry na recenziu ďakujeme spoločnosti Comgad.
     
    Stoklet, matonovo a stanleysvk sa to páči.
  2. matonovo

    matonovo
    Expand Collapse
    Zelenáč

    Registroval sa:
    11 Okt 2014
    Príspevkov:
    87
    Páči sa:
    39
    Uz dlhsie ju sledujem a v zlave urcite kupim pravda je ze bez lokalizacie by som o nej neuvazoval
     
    Maroš Šimurda sa to páči.
  3. Stoklet

    Stoklet
    Expand Collapse
    Moderator
    Člen Vedenia Moderator Redaktor

    Registroval sa:
    16 Jún 2013
    Príspevkov:
    1 152
    Páči sa:
    1 685
    Sranda ze psko ma lokalizaciu a xbox nie lebo predaje su zle :D
     
    Maroš Šimurda sa to páči.
  4. Aankh

    Aankh
    Expand Collapse
    Herný guru

    Registroval sa:
    11 Dec 2012
    Príspevkov:
    991
    Páči sa:
    1 464
    :-D Dnes ma usmevne počastoval chalanisko v progamingshope ked mi pri otazke ci uz maju na predajni nove Call of Cthulhu skoro s fanfarami hru udobril a ako to najvacsie lakadlo spomenul, ze to ma ČESKE TITULKY!!!...ale potom dodal ze dnes kurier nebol lebo vsak sviatok...nuž, poviem to asi takto v kratkosti, do dnes som este nikomu nenalozil do analfabetickych kktov...:blush::crap: inak k teme, dark cornesrs of the earth bola topka, dufam ze sa to zopakuje. Recenzie beriem velmi vlazne, vlastna skusenost je vlastna skusenost ;)
     

Zdielať túto stránku