Pridané Recenzia: Borderlands 3

Diskusiu 'Novinky' začal Maroš Šimurda, 6 Okt 2019.

  1. Maroš Šimurda

    Maroš Šimurda
    Expand Collapse
    Moderator
    Člen Vedenia Moderator Redaktor

    Registroval sa:
    29 Máj 2010
    Príspevkov:
    2 938
    Páči sa:
    4 992
    b32.jpg
    Takže, vy chcete počuť príbeh, hej? Príbeh o dobrodružstve medzi hviezdami? Ha, ja pre vás mám poriadny príbeh. Príbeh o nehostinnej planéte Pandora, o legendárnom Vaulte a lovcoch pokladov. Že ste už tento počuli dvakrát? No smola, pretože ja vám ho poviem aj tak.

    Možno je to náhoda a možno nie, no Borderlands práve v týchto dňoch, keď sme sa konečne dočkali plnohodnotného pokračovania, oslavuje svoje desiate výročie. Veru, je to už desať rokov, čo sme ako Vault Hunteri po prvýkrát vstúpili na Pandoru. A podobne, ako niektoré iné, dnes už legendárne tituly, aj prvý diel Borderlands prakticky definoval nový herný žáner - takzvaný shoot&loot. Nešlo len o obyčajnú strieľačku, v Borderlands išlo stále predovšetkým o odmeny, ktoré ste za zabíjanie nachádzali. O tom, že sa tento koncept osvedčil a dokázal prilákať hráčov, svedčí hlavne to, že medzitým vzniklo niekoľko rôznych napodobením a viac či menej úspešných klonov. O tých tu ale dnes reč nebude. Nasledovalo pokračovanie pomenované jednoducho Borderlands 2, pričom to bol veľký kvalitatívny skok dopredu. Neskôr sme sa dočkali Pre-Sequel epizódy, čo bola ale viac menej samotne hrateľná expanzia. Na plnohodnotné pokračovanie sme teda celkovo čakali sedem dlhých rokov. Našťastie, nečakali sme márne.

    Borderlands® 3_20190924191139.jpg

    O Borderlands 3 sa toho dá napísať skutočne veľa, nebudem preto strácať viac čas a miesto úvodom a prejdem hneď k jadru veci. Dnešnú recenziu ale pojmem mierne atypicky a v nasledujúcom článku prinesiem hneď dve verzie môjho názoru na hru. Jednu stručnú, kde rovno preskočím všetky informácie a prejdem hneď k záverečnému verdiktu. A potom o niečo rozsiahlejšie zhrnutie mojich dojmom a poznatkov z podrobného testovania, v ktorom sa o hre dozviete viac. Nasledujúci odsek preto patrí tým, ktorí nemajú radi dlhé texty a radšej si pozrú len záverečné hodnotenie.

    Skok v kvalite hry oproti predchodcovi je v prípade Borderlands 3 minimálne rovnaký, ako bol medzi BL1 a BL2 a povedal by som, že je ešte o niečo výraznejší. Je to presne hra, na ktorú fanúšikovia série čakali, je to presne hra, ktorú si komunita žiadala. Žiadne zbytočné experimentovanie, žiadna zmena herných mechaník, či dokonca žánru, skrátka stávka na istotou. Navyše s množstvom vylepšení v podobe QOL, čiže "quality of life improvements". Tento rok nám Gearbox priniesol aj remaster prvej časti. Bola to fajn spomienka na začiatky série, ale oproti BL2 to už skrátka akosi nebolo ono. Garantujem vám, že rovnaký pocit budete mať aj keď sa k dvojke vrátite po zahratí Borderlands 3. Všetky ikonické prvky sa pochopiteľne vracajú (typický humor, bláznivé charaktery, rôzne možnosti hrania,....), iné boli značne vylepšené (streľba, pohyb) a autori pridali aj niektoré želania od fanúšikov (cestovanie medzi planétami). Navyše ide o masívnu hru, plnú nádherných a rôznorodých prostredí, ktorá vám vydrží na poriadne dlhú dobu. Celkovo môžem povedať, že BL3 je najväčšia, najkrajšia, najzábavnejšia a vlastne najlepšia hra série. Hrali ste predchádzajúce časti a páčili sa vám? V tom prípade nemáte inú možnosť - prestaňte ďalej čítať a zaobstarajte si BL3, najlepšie ešte dnes. Nebudete ľutovať!

    Borderlands® 3_20190929170816.jpg

    Ak čítate aj tieto riadky, znamená to, že ste pravdepodobne fanúšikom série Borderlands a chcete sa o trojke dozvedieť niečo viac. Nuž, príbeh nadväzuje na udalosti BL2, respektíve posledné (tento rok vydané) DLC Commander Lilith & the Fight for Sanctuary. Na Pandore sa objavila nová hrozba, súrodenci Tyreen a Troy, označovaní ako Calypso Twins, ktorí si prostredníctvom brutálnych, živých vysielaní z "fanúšikov" založili doslova klub fanatikov, kult známy ako Childerns of the Vault. Starí známi musia pomocou štvorice nových lovcov pokladov nájsť všetky kľúče k Vaultu skôr, ako fanatici "Cov". O príbeh ako taký v sérií Borderlands nikdy nešlo v prvom rade, podstatnejšie sú v tomto prípade výrazné, priamo až kultové charaktery. Ikonického Claptrapa nemusím predstavovať nikomu, kto mal možnosť zahrať si aspoň jeden diel série. Ale nejde len o hláškujúceho maskota, ktorý nenávidí schody. Z predchádzajúcich častí sa vracajú pôvodní lovci na čele s Lilith, nechýba obchodník Marcus, Ellie prebrala garáž po svojom bratovi Scooterovi, autori dokonca priniesli postavy aj z epizodickej odbočky Tales from Borderlands, takže stretneme napríklad aj sympatického Rhysa, ktorý si na podporu morálky svojich mužov v Atlase nechal narásť fúzy. Pochopiteľne sa ale nezabudlo ani na nováčikov a myslím si, že nové tváre v ničom nezaostávajú za originálmi. Ja som si napríklad obľúbil tak trochu na káve závislú, drsnú vojačku Lorelei.

    Borderlands® 3_20190914164100.jpg

    Keď je reč o nových tvárach, pochopiteľne nastáva otázka, kto je nový "bad guy" na Pandore. Veľkým ťahákom BL2 bol bez pochýb charizmatický zloduch Handsome Jack. Jack sa okamžite stal jedným z najlepších herných záporákov a komunita sledovala, či dokáže Gearbox v tejto oblasti prekonať sám seba. Jack pravdepodobne naďalej ostane najlepším úhlavným nepriateľom, aký sa na Pandore objavil, no rozhodne by som Calypso Twins nepodceňoval. Ich motív konania nie je tak vážny ako u Jacka, oni sa chcú len zabaviť, veci okolo neberú seriózne a všetko čo robia, robia pre čo najlepšiu sledovanosť. Áno, Tyreen a Troy sú "livestreameri", ktorých heslom je "Don´t forget to Like, Follow and Obey". Mne osobne sa táto myšlienka ozaj zapáčila a treba povedať, že je to v podstate paródia na dnešných YouTube "influencerov". Nemenej dôležitý je ale aj výber nových Vault Hunterov, čiže nové hrateľné charaktery, poďme si ich teda v rýchlosti predstaviť. Militantná Moze má najbližšie k tradičnému zelenému mozgu, čiže vojakovi - class, ktorý nesmie chýbať. Jej špecialitou je mechanický tank Iron Bear. Čo by to bol Borderlands bez sirény, tentokrát je ňou Amara. Okrem očakávaných telekinetických síl je na nej vidieť, že strávila dlhé hodiny v posilňovni. Špeciálny agent Zane si najlepšie rozumie s technickými vychytávkami, ako napríklad ozbrojený dron. Prípadne si rád vytvorí digitálnu kópiu samého seba. Ako posledný je tu humanoidný robot, lovec a pán zverov Fl4k. Tento Beastmaster, ako sa jeho class oficiálne označuje, nikdy necestuje sám a prítomnosť mu robí jeden z troch zvieracích spoločníkov (pavúčí Spiderant, známy Skag, alebo nová rasa Jabber). Práve posledný menovaný sa stal mojím osobným favoritom, nakoľko mi štýl hrania "dejte mi lidi, já to udělám" sadol najviac. Autori ale odviedli veľmi dobrú prácu s dizajnom hrateľných postáv a každý je niečím zaujímavý, za každého sa hrá inak, no zároveň každý má svoje výhody a nevýhody.

    Borderlands® 3_20190914171335.jpg

    Za seba môžem povedať, že sa mi ponuka Vault Hunterov v BL3 páčila najviac zo všetkých BL hier. Je to hlavne z toho dôvodu, že aj na prvý pohľad nudný charakter ponúka nejaké to eso v rukáve, čím sa stáva atraktívnejším. Súvisí to aj s prepracovaným systémom stromov schopností (Skill Trees). Každá postava má tentokrát nie jednu, ale hneď niekoľko aktívnych špeciálnych schopností, postupne sa učíte a vylepšujete pasívne vlastnosti a novinkou sú augmentácie, čiže také vylepšenia pre existujúce ultimátne útoky, ktorými meníte ich použitie. Jednoducho povedané, tvorba a pestovanie postavy je najkomplexnejšia z celej série a ponúka skutočne široké možnosti. Ako to bolo zvykom v predchádzajúcich častiach, ani v BL3 sa pritom nemusíte obávať, že by ste si postavu "pokazili" zlou distribúciou skúsenostných bodov. Za poplatok si body môžete kedykoľvek resetovať a prideliť nanovo.

    Stromy schopností ponúkajú široké možnosti, no ani špeciálne vlastnosti a útoky nie sú tým najpodstatnejším, s čím vaša postava vyráža do boja. Alfou a omegou série boli a stále sú zbrane. Veľa zbraní. Už prvý diel BL mal ako jeden z marketingových ťahákov informáciu o milióne zbraní. Z miliónov sa stali bilióny, Borderlands 3 ich sľubuje ešte viac. Nakoniec ide predsa v prvom rade o strieľačku a ako naznačuje slogan série, shoot&loot, nejako všetky tie odmeny a poklady získavať treba. V prípade Borderlands 3 si pritom zbrane ozaj zaslúžia samostatný odsek, pretože v tejto oblasti sa autori jednoznačne prekonali. Na to, že je v sérií BL niekoľko rôznych druhov zbraní, sme si už dávno zvykli. Zbrojný arzenál už od počiatku ponúkal pištole, samopaly, útočné pušky, brokovnice atď. Typickým znakom je tiež to, že každá zbraň, aj v rámci jednej kategórie, sa odlišovala podľa toho, aká manufaktúra danú zbraň vyrobila. V hre je niekoľko výrobcov, pričom každý má nejakú zvláštnosť, ktorou sa jeho zbraň líši od ostatných. Tento koncept pochopiteľne využíva aj BL3, no tentokrát ho autori posunuli na úplne novú úroveň. Zbrane značky JAKOBS sú napríklad známe tým, že majú veľkú silu, no pomalšiu kadenciu a menší zásobník. Výrobca DAHL zas stále ponúka na výber niekoľko palebných režimov (plne automatické, polo automatické) a zbrane od TEDIORE ihneď spoznáte podľa unikátneho spôsobu prebíjania. Ak by som mal pokračovať ďalej a aspoň takto stručne opísať každú manufaktúru, bol by som tu ešte veľmi dlho. Preto poviem len toľko, že výber zbrane a zároveň jej výrobcu vo veľkej miere priamo ovplyvňuje štýl hrania. Z predchádzajúcich častí sa vrátili elementárne účinky (oheň účinný na živé organizmy, elektrina na štíty,...), pričom odpadol Slag, ktorý bol v BL2 na vyšších obtiažnostiach prakticky povinnosť a nahradila ho radiácia. V Pre-Sequel som si obľúbil ľadový element a potešilo ma, že sa vrátil aj do BL3. Funguje rovnako spoľahlivo.

    Borderlands® 3_20190920204902.jpg

    Ohľadom zbraní musím povedať ešte jedno. Špeciálnu pochvalu udeľujem ľuďom, ktorí zbrane navrhovali a vymodelovali. V FPS pohľade je zbraň niečo, na čo sa pozeráte najčastejšie. Je teda logické, že by mala vyzerať čo najlepšie. V prípade BL3 sa autori skutočne prekonali a všetky zbrane vyzerajú jednoducho výborne. Funkciu "inspect", teda možnosť prezrieť si zbraň z každého uhlu som v minulých častiach veľmi nevyužíval. Pri hraní trojky som si takto skúmal doslova každú zbraň, ktorú som získal. Jednotlivé kúsky sú spracované do tých najmenších detailov a je radosť sa na nich pozerať. Len na ukážku prikladám zopár príkladov do galérie.

    Borderlands® 3_20190914121609.jpg Borderlands® 3_20190923163715.jpg Borderlands® 3_20191001162134.jpg Borderlands® 3_20191005172142.jpg Borderlands® 3_20191005173015.jpg Borderlands® 3_20191005173215.jpg Borderlands® 3_20191005173354.jpg Borderlands® 3_20191005174950.jpg Borderlands® 3_20191005191418.jpg

    Okrem množstva zbraní sa séria Borderlands od konkurencie odlišuje ešte aj humorom. Presnejšie poriadnou dávkou čierneho humoru. Zatiaľ čo iné hry podobného žánru sa berú niekedy až príliš vážne, BL sa stále nieslo v odľahčenom štýle. O úsmev sa postarajú jednak kultové postavy a situačný humor, ale aj vtipné dialógy, šialené úlohy a množstvo skrytých referencií a odkazov na dnešnú pop kultúru a trendy. Osobne sa mi hlavne páčilo, ako BL3 paroduje aktuálne, častokrát aj kontroverzné témy z hernej brandže. O potenciálnom nebezpečnom vplyve streamerov na mladých ľudí už bola reč. Nechcem pochopiteľne prezrádzať veľa, no okrem toho si hra doslova uťahuje z Battle Royale hier, poukazuje sa na absurdné taktiky s mikro transakciami a lootboxmi v komerčných hrách a dokonca dôjde aj na vydávanie nedokončených hier v early access. Väčšina týchto momentov sa skrýva vo vedľajších misiách, ktoré rozhodne odporúčam plniť.

    Ako som už povedal, na zbrane je radosť pozerať, no čo je rovnako dôležité, je aj radosť ich používať. Neviem ako to autori dokázali, no pocit zo streľby sa podarilo ešte vylepšiť. Gunplay je viac ako solídny a rovnako sa zapracovalo aj na vyváženosti arzenálu. V BL2 napríklad ťahali útočné pušky za slabší koniec, tu som s nimi nemal problém ani na vyššej obtiažnosti. Aj celková hrateľnosť sa posunula k lepšiemu vďaka upravenému pohybu. Hra sa o niečo zrýchlila, pohyby sú plynulejšie, pribudol slide mechanizmus a prieskum okolia spolu s prekonávaním vertikálnych prekážok kvôli novému systému šplhania nikdy nebol tak pohodlný a zábavný. Výsledný dojem tiež vylepšuje množstvo menších detailov, ktoré si možno na prvý pohľad ani neuvedomíte, no následne si bez nich už nebudete vedieť hranie predstaviť. Po otvorení škatúľ s nábojmi vám munícia automaticky poletí do inventára, pri automatoch tiež pribudla rýchla voľba pre doplnenie všetkej munície. Holografická mapa v 3D prevedení poskytne o oblasti lepší prehľad a o možnosti rýchleho cestovania medzi ukladacími stanicami (prípadne aj do vozidla) by sa dali napísať spevné ódy na radosť. Možno sa aj vám stávalo, že po zdolaní nepríjemného bossa vám odmena vrátane vzácnej legendárnej zbrane spadla niekde mimo mapu. Toto sa vám už v BL3 stať nemôže, "stratený" loot si viete dodatočne vyzdvihnúť v novom automate na Sanctuary 3.

    Borderlands® 3_20190914105438.jpg

    Neviem ako vy, ale ja osobne som v minulých častiach rád zbieral nové skiny a alternatívne hlavy pre hrateľné postavy. Borderlands 3 aj koncept customizácie, čiže úpravy kozmetických doplnkov, posúva na novú úroveň. Meniť výzor vášho Vault Huntera je samozrejmosť, no pribudli aj skiny na zbrane. Na tie si zároveň môžete zavesiť rôzne prívesky a pribudli emoty v podobe tančekov, gestikulácií a podobne. S mojou šarmantnou kolegyňou sme si pre vás pripravili aj menšiu ukážku, tanečné vystúpenie v tradičnom folklórnom štýle. Treba dodať, že v hre sa nenachádzajú žiadne platené lootboxy, všetky tieto doplnky sa dajú kúpiť priamo v hre (za Eridium ich predáva Crazy Earl), respektíve padajú ako odmena z nepriateľov. Znovu musím zopakovať, že je pomerne smutné, keď sa v dnešnej dobe vyzdvihuje niečo tak samozrejmé, ako absencia mikro transakcií v AAA hre. O podobných menších novinkách a vylepšeniach by sa dalo hovoriť ešte veľmi dlho, no túto kapitolu uzavriem zmienkou o rozšírených sociálnych možnostiach. Predsa len séria Borderlands bola hlavne o coop hre a tak sa netreba čudovať, že aj po tejto stránke autori titul pekne vyleštili. Ako príklad uvediem schránku, prostredníctvom ktorej si môžete s priateľmi posielať nájdené predmety.


    V dnešnej dobe je dôležitá otázka, na ako dlho vám daná hra vydrží. Rovno prezradím, že o životnosť Borderlands 3 nemusíte mať najmenšie obavy. Len prejdenie hlavnej príbehovej linky vám zaberie približne tridsať hodín. K tomu si pripočítajte vedľajšie misie a bez problémov sa dostanete aj k päťdesiatim hodinám čistého hracieho času. To je na jedno prejdenie myslím pomerne slušné. Ale prejdením hry zábava v BL3 rozhodne nekončí. Je dosť možné, že si budete chcieť otestovať aj ďalšieho Vault Huntera. Nie je ťažké si spočítať, koľko by zabralo dohranie hry za všetky štyri postavy. No povedzme, že vám prirástol k srdcu len jeden a ostatní lovci vás nezaujímajú. Čo v takom prípade? Žiadny strach, BL3 má bohatú ponuku end game obsahu. V minulých častiach ste mohli zabiť čas v arénach, tie sa vrátili aj v trojke. Úplnou novinkou sú takzvané Proving Grounds. Ide o menšie raidy, v ktorých sa musíte prebojovať cez hordy nepriateľov až k bossovi. Tieto dungeony sú časovo obmedzené, na ich splnenie máte pol hodinu, no čím rýchlejšie ich splníte, tým lepšia bude odmena. Proving Grounds sú pomerne zaujímavým prídavkom a poskytujú hlavne dobrý spôsob ako si zarobiť XP, prípadne získať loot. Ďalšou novinkou je Mayhem mód, ktorý ponúka tri stupne. Ide v podstate o modifikátory, ktoré upravujú súboje. Inak povedané, zvýhodňujú nepriateľov a znevýhodňujú vás. Znovu platí, že čím vyšší Mayhem, tým je hra náročnejšia, no tým lepšie odmeny po sebe nepriatelia zanechávajú. Každý verný fanúšik série mi dá za pravdu, že ten pravý "farming" začína práve na Mayhem 3. Poslednou možnosťou je už tradičný režim NG+, pochopiteľne nazvaný True Vault Hunter. V ňom si prejdete hrou znovu na vyššej obtiažnosti. Je ale trochu škoda, že momentálne je maximálna úroveň postavy lvl. 50, čo si odomknete relatívne rýchlo. Osobne dúfam, že zvýšenie maximálnej úrovne pribudne s plánovanými rozšíreniami. Na druhú stranu situáciu zachraňujú "Guardian" ranky, čo je vlastne podobný princíp ako Badass úrovne z BL2. Po novom sa už ale odomykajú tradične cez XP (a nie plnením challengov). Skrátka aj po dovŕšení 50. úrovne si viete postavu ďalej vylepšovať, zabíjanie psychopatov teda nepríde nazmar.

    Borderlands® 3_20190922201250.jpg

    Priznám sa, že som počas testovania dlho uvažoval o maximálnom hodnotení. BL3 je skutočne to najlepšie a najzábavnejšie, čo som tento rok hral, navyše mi je jasné, že s hrou strávim ešte dlhé hodiny. V podstate som ani nevedel, čo by som hre vytkol. A zo subjektívneho hľadiska len skutočne ťažko hľadám mínusy. Avšak musím uznať, že postupne sa začali objavovať menšie a väčšie nedostatky, na ktoré si autori mohli dať lepší pozor a ktoré by bolo dobré z objektívneho hľadiska opraviť. V prvom rade je to postava sirény Amara. Ide o najškaredšiu sirénu z celého BL univerza. No dobre a teraz vážne. Hlavný problém Borderlands 3 je technická stránka a optimalizácia. Že sa technické problémy objavili aj v PC verzii nás osobne nemusí trápiť. Horšie ale je, že ani konzolové verzie nie sú práve v ideálnom stave a hra si doslova žiada zopár opravných patchov. Osobne som hru testoval na PS4 Pro, pričom na výber je režim vysokého rozlíšenia alebo snímkovania. Ja som si zvolil framerate režim a s plynulosťou som nemal problémy. Áno, nebolo to čistých 60 FPS po celú dobu hrania, k menším poklesom dochádzalo, ale nešlo o nič strašné. Horšie to je však na pôvodnej PS4. Tam je len dynamické 1080p rozlíšenie a 30 FPS. Poklesy sú však pomerne časté. Nezáležiac na platforme, problém je aj lagujúce menu. Obrazovky inventára, schopností a podobne divne sekajú, čo kontrastuje s divokou akciou. Za zmienku stoja aj rôzne iné bugy, mne sa napríklad stalo, že som musel reštartovať misiu, lebo som sa nemohol pohnúť ďalej. Opätovné nahratie pozície problém našťastie opravil. Vo všeobecnosti sú to záležitosti, ktoré sa dúfam podarí opraviť aktualizáciami.

    20191005224551.jpg

    Na úplný záver som si nechal zamyslenie nad tým, či je Borderlands 3 vhodný aj pre jedného hráča. Faktom je, že BL3, ako aj celá séria, je určená hlavne pre viacerých hráčov. Ako to už býva, čím viac hráčov, tým lepšia zábava. Titul je plne hrateľný aj pre jedného, no pre najlepší zážitok je lepšie, ak máte pri sebe aspoň jedného kolegu. V prípade núdze môžete využiť možnosť vyhľadávania hry, matchmaking pre vás vyhľadá spoluhráčov do príbehu, arény, ale aj Proving Grounds raidov. Náhodní hráči síce úplne nenahradia známeho v Party, no je dobre, že táto možnosť tu je.


    Klady:
    :+: Naleštená hrateľnosť
    :+: Trvanlivosť
    :+: Exotické planéty
    :+: Milióny zbraní

    Zápory:
    :-: Handsome Jack ostáva neprekonaný
    :-: Technické problémy a bugy
    :-: Menej výrazný príbeh (subjektívne)

    Verdikt Na Borderlands 3 sme museli čakať dlho. Som veľmi rád, že sa čakanie vyplatilo a pre mňa je trojka najlepším dielom série. Konečne sme dostali možnosť navštíviť aj iné planéty, hrateľnosť je dotiahnutá k dokonalosti a ja osobne som sa od hry nevedel odtrhnúť. Áno, na technické nedostatky a optimalizáciu si autori mohli dať väčší pozor, ale ja verím, že sa ich časom podarí odstrániť.
    Catch - A - Ride!



    Celkové hodnotenie: 9 / 10



    Za poskytnutie hry na recenziu ďakujeme spoločnosti Cenega.
     
    Peckinger a swaggy12348 sa to páči.
  2. Peckinger

    Peckinger
    Expand Collapse
    Herný guru

    Registroval sa:
    29 Jún 2014
    Príspevkov:
    909
    Páči sa:
    1 604
    Fakt super hra. Najväčšie nedostatky sú pre mňa Mayhem 3 obtiažnosť a zatiaľ len lvl 50. Mayhem 3 je tak zbytočne ťažký, že sa ho neoplatí hrať ani kvôli tomu 500% lotu.
    Ináč pekná recenzia (y)
     
    Maroš Šimurda sa to páči.

Zdielať túto stránku