Po piatich rokoch od poslednej návštevy zamoreného metra, ktorú sme si mohli vychutnať v edícii Redux, nám tvorcovia série naservírovali ďalšie pokračovanie s názvom Exodus. Vďaka Dmitry Glukhovskemu, ktorého novelami je inšpirovaná v podstate celá herná séria, sa tentoraz nepozrieme len za hranice metra, ale dokonca za hranice samotnej Moskvy. Ikonické moskovské metro si tak užijeme v podstate len na pár okamihov na začiatku hry, keďže Exodus začína tam, kde zatiaľ posledná kniha Metro 2035 skončila. Hlavná postava Arťom opúšťa svoj dlhoročný domov a so skupinou verných spolubojovníkov sa vydáva na cestu skrz post apokalyptické Rusko, zdecimované početnými výbuchmi atómových hlavíc. Moskovské obyvateľstvo, ukryté v tuneloch metra, ktoré slúžilo zároveň aj ako kryt, malo po celý čas zalepené oči a žilo v mylnej domnienke, že práve oni sú jediný žijúci potomkovia ľudí. Arťom však strhol oponu, ktorá ich ukrývala pred svetom a vďaka čerstvo ukoristenej lokomotívne sa môže ísť pozrieť na miesta, kde by teoreticky mohli prežiť skupiny ľudí a nájsť aj pre seba kus nerádioaktívnej zeme, kde by mohol pokojne žiť. Takže už je jasné, že samotné metro v podstate nehrá žiadnu úlohu a autori sa prispôsobili moderným trendom a zasadili hru do otvoreného sveta. Alebo skôr čiastočne otvoreného sveta. Počas hry zastaví totiž vaša lokomotíva v rôznych lokalitách, kde budete musieť splniť niekoľko misií, aby ste následne mohli postúpiť ďalej. Pozrieme sa napríklad pri najdlhšiu európsku rieku - Volgu, pri ktorej žije kult fanatikov, odporcov moderných vymožeností a elektriny a zároveň uctievačov gigantického sumca, žijúceho vo všadeprítomnej vode. Následnej sa pozrieme aj do tajomného protiatómového komplexu, užijeme si Kaspické more, ktoré sa premenilo na púšť s opustenými kostrami hrdzavých lodí, prejdeme sa po ruskej Tajge a meno hry ako tak zachráni zamrznutý Novosibirsk so svojím metrom. Na prvý pohľad sa môže zdať, že ponuka je chudobná, ale každá úroveň je niečím jedinečná a predstaví niekoľko veľmi dobre zapracovaných príbehov. Objavovať nové oblasti a zisťovať vďaka rôznym zápiskom v denníkoch, čo sa tam stalo po dopade jadrových hlavíc, má svoje čaro. Ako napríklad keď v horskom komplexe dochádzali zásoby, ľudia hladovali a až po príchode prvých preživších konečne ochutnali mäso. Spomínaných preživších následne nikto nikdy nevidel (údajne ostali v karanténe) a vy si už môžete domyslieť, kam hlad dotlačil zúfalých ľudí. Úrovne teda obsahujú niekoľko cieľov, ktoré musíte splniť a niekoľko úloh, ktoré sú nepovinné a je len na vás, či im budete venovať svoj čas, energiu a zásoby. Každopádne niekoľko hodín tam určite strávite a nebude to prechádzka ružovou záhradou. Keďže väčšina príbehu sa odohráva na povrchu, dôležitú úlohu začalo zohrávať počasie a denná doba. Pre vás sú to ideálne podmienky na taktizovanie. Cez deň síce máte pekný rozhľad, rádioaktívnych výtvorov prírody je pomenej ale zas nepriatelia rovnako veľmi dobre vidia a prípadný plíživý postup je teda náročný. V noci im pokojne môžete tancovať aj pod nosom, postupne podrezávať ich hrdlá a šetriť vzácnu muníciu, za cenu väčšej aktivity mutantov a tiež trochu strašidelnejšej atmosféry. V predošlých častiach sme si na povrchu museli dávať poriadny pozor na filtre a dostatočné zásoby kyslíka, čo samozrejme musíme aplikovať aj tu, len v menšom. Ak začne vyhrávať merač rádioaktivity, treba nasadiť masku a pravidelne meniť jej filtre. V prípade, že vám dôjdu, nič hrozné sa nedeje, keďže vďaka novej funkcii výroby si môžete nový filter zbúchať doslova na kolene. A to neplatí len pre filtre. Vyrábať sa dá takmer všetko. Lekárničky, rôzne druhy munície, výbušniny, molotov alebo nože. Stačí si otvoriť svoj batoh a mať dostatočný počet zásob, ktoré sú rozmiestnené po úrovniach a vďaka nim budete doslova prehľadávať každý kút a každú skrinku. Okrem toho v tejto ponuke môžete tiež upravovať svoj arzenál a výbavu obleku. Autori sa chválili pestrou paletou zbraní a možnosťami, ako si ich vylepšiť. A oprávnene, pretože je ich naozaj hodne. Stačí si na pištoľ pripevniť veľkú pažbu, predĺžiť hlaveň, rozšíriť zásobník, pridať silnú optiku a hneď máte zbraň, ktorá dokáže likvidovať súperov na veľkú vzdialenosť. Vymeníte hlaveň za tlmič, pridáte zameriavač s nočným videním, infračervený lúč a likvidácia v tichosti a tme bude o niečo jednoduchšia. Takýmto štýlom si dokážete prispôsobiť každú zbraň. V ponuke je aj pneumatická puška na kovové guličky, kuša alebo jednoduché vrhacie nože. Novým prvkom, ktorý mne celkom nevonia, je nutnosť sledovať čistotu svojho arzenálu. Zbrane sa dokážu zašpiniť neskutočne rýchlo a tým pádom klesá aj ich účinnosť v boji. Navyše vyčistiť si ich môžete len na predom určených pracovných stoloch a tak niekedy budete míňať zbytočne veľa munície len kvôli tomu, že vaša brokovnica je špinavá od blata. Plíženie v tme a sledovanie zdrojov sveta patrilo k charakteristickým znakom série. Iné to nie je ani tu. Pokiaľ vám ukazateľ na hodinkách nesvieti, tak viete že ste v tieni a hliadkujúci nepriateľ nemá šancu. Vďaka tomu viete aj odhadnúť, kedy je potrebné zahasiť okolité zdroje sveta, aby vás pri likvidácii cieľa nevideli jeho kolegovia. Ak sa vám zabíjanie prieči, stále je tu možnosť omráčenia alebo jednoduchého prejdenia úrovne bez toho, aby o vás vôbec vedeli. Stealth mechaniky bohužiaľ dosť škrípu. Nepriatelia ma často odhalili pri likvidácii ich kolegov, aj keď pár pokusov predtým to problém nebol a pritom nemali šancu vidieť, či počuť spomínanú likvidáciu. Mŕtvolu svojho kamaráta vidia aj v úplnej tme a keď náhodou miniete, tak v tom momente poznajú všetci v oblasti Arťomovu polohu a mieria presne na vás. Niekedy jednoducho máte pocit, ako keby hra bola proti vám. Inokedy to zasa ide úplne plynule, bez nutnosti desiatky reštartov. Samozrejme je tu aj druhá možnosť a tou je násilný a hlučný postup, počas ktorého zostanú na zemi mŕtve telá nepriateľov. Munícia je však veľmi cenná a zbytočné plytvanie sa nevypláca. Podobne ako v predošlých hrách, aj v Metre Exodus sa niektoré vaše rozhodnutia odrážajú na príbehu a jeho smerovaní. Napríklad pri Kaspickom mori som nechal žiť banditu, ktorý si ma neskôr vyhľadal a ponúkol možnosti spolupráce. Niektoré skupiny sú síce agresívne, ale ich vyvraždenie neprinesie v konečnom dôsledku žiadny úžitok. Okrem ľudských nepriateľov narazíme aj na známe výtvory rádioaktivity. Osobne ma sklamala ich ponuka, ktorá sa dá spočítať na prstoch dvoch rúk, pričom na nové prírastky bude stačiť len ruka jedna. Rôzne prostredia si jednoducho pýtajú vytvoriť vlastnú zmutovanú faunu, no autori radšej recyklujú a z väčšej časti stretneme len starých známych. Dokonca aj súboj s gigantickým medveďom už sme mohli zažiť v predošlých častiach. Nové obludy pritom ani nijak zásadne neovplyvňujú gameplay ani neprinášajú zaujímavé situácie ako napríklad prerastené pavúky citlivé na svetlo, ktoré fanúšikovia poznajú z temných zákutí moskovského metra (mimochodom sú aj tu). Nie moc pozitívne pocity vo mne zanechala grafika. Na vizuál väčšinou až taký veľký dôraz nekladiem, ale mne Exodus až moc pripomína Last Light a pritom je medzi hrami takmer päť ročná priepasť. Čakal som, že štúdio, ktoré PC hráčom prezentovalo už také vylepšenia ako Ray Tracing, bude mať konzoly zvládnuté o niečo lepšie. To neznamená, že hra je vyslovene špatná. Scenérie zničeného prostredia alebo ošúchané koridory, osvetlené len lúčom vašej baterky stále dokážu vytvoriť strašidelnú a hutnú atmosféru. Tú dotvárajú aj hororové zvuky. Samotný soundtrack však dieru do sveta nespraví, anglický dabing je podľa mňa hrozný a zvuky sú niekedy nezosúladené s dianím na obrazovke. Počas takmer 20 hodín, ktoré som v hre strávil, som si však nevšimol žiadne zásadné chyby alebo bugy, ktoré by kazili gameplay. Na záver len spomeniem lokalizáciu v podobe českých tituliek, ktoré vám pomôžu lepšie pochopiť herný príbeh. Rôzne ladené prostredia a pestrejšie lokality Hra rozpráva pútavé príbehy, ktoré sa odohrávali po apokalypse Zmena dňa a noci umožňuje vybrať si postup, akým chcete danú lokalitu prejsť Niektoré sekcie stále dokážu vytvoriť hororovú atmosféru Veľa možností ako si prispôsobiť zbraň Otvorený svet ponúka viacero možností, ako zabiť čas Grafika pôsobí miestami zastaralo Stealth mechaniky občas nefungujú spoľahlivo Verdikt Metro Exodus už nie je také tradičné metro, na aké sme si zvykli. Hra sa prispôsobila súčasným trendom a vypustila hráča do otvoreného sveta, aby mohol preskúmať trosky civilizácie. To je jediná zásadná zmena. Väčšina prvkov z predošlých hier zostala zachovaná a tak skúsení Rangeri, ktorí prežili besnenie v moskovskom metre, sa budú cítiť ako doma. Celkové hodnotenie: 7,9/10 Pozn. Všetky screenshoty boli zachytené pomocou funkcie Share na konzole PlayStation 4 Pro. Za poskytnutie hry na recenziu ďakujeme spoločnosti Playman.
no mňa na tej hre najviac odrádza resp. nepáči sa mi ten open world a ze sa to z väčšej časti odohráva na povrchu, nejako mi to k Metru nesedi proste (tým nechcem tvrdiť zebto musí byť zlá hra) ... ale proste ta atmosféra tunelov metra a rôznych šacht v tme na mňa pôsobila lepšie a to ma na tej hre bavilo Osobne počkám nejaký čas a vezmem az neskor v zľave nejakej ___________ Lukáš Lehocký mohol by si mi prosím ta len pre info napísať cca koľko z hry (% podiel napr. 80 ku 20) sa odohráva na povrchu a koľko v podzemí v metre? (ak si myslíš ze sa jedna o spoiler kludne aj do PM )... dik
Veľmi málo, možno tak 10% hry sa odohráva v priestoroch metra. Je to aj kvôli tomu, že na povrchu máš slobodu pohybu, viac úloh a pod. a tú krátku sekciu v metre v podstate prebehneš za chvíľku. Na druhej strane sú tu aj rôzne kryty a podzemné zariadenia, ktoré tak trochu metro pripomínajú, ale stále je to málo (25%). Väčšinou si na povrchu.
Dnes som dohral aj ja, paráda, a práveže veľa ľudí píše že má dlhé loadingy ale ja som to tak nejak necítil,pred týždňom som kúpil externý disk a možno je to tým že to rýchlejšie načíta, ja som spokojný po všetkých stránkach tak o mesiac dva si to dám znova a už na platinu
Nečakal som, že to tak rýchlo prejdem. Myslel som, že to má dlhší príbeh, a za ďalšie ten príbeh je vlastne aký? Vydať sa na tak dlhú cestu a pritom mi to prišlo dosť uponáhľané. Spoiler No a nakoniec šlo len o nájdenie liekov? Čakal som napínavejší príbeh. Ale hru som si užil a boli tam aj silné momenty.
stanleysvk Priateľu, mne osobne je to síce úplne jedno, ale verím ze sem zabludia aj ľudia ktorý si tu hru ešte len plánujú zahrat a ten tvoj spoiler im môže vadiť, preto je tu v editore textu aj možnosť "spoiler - skryť takúto časť textu ktorá odkazuje na nejaký možno rozhodujúci moment v hre"... preto si myslím ze by si to bolo vhodne upraviť