Po päťročnom vývoji k nám konečne dorazila jedna z najočakávanejších hier roku 2018. Opäť sa dostaneme do kože sparťanského bojovníka Kratosa, pod ktorého rukami zomrel celý zástup bohov z gréckej mytológie. Keďže už nebolo koho zahlušiť, náš hlavný hrdina zmenil prostredie. Prospela mu táto zmena? Na to sa vám budeme snažiť odpovedať v našej recenzii. Príbeh je zasadený do drsnej severskej divočiny, kde sa Kratos ukryl pred svojou krvavou minulosťou a kde dúfal, že bude mať konečne pokoj. Bývalý boh vojny si ďaleko od svojej domoviny našiel novú ženu, splodil s ňou syna Atreusa, nechal si narásť bradu a krvou nasiaknuté čepele chaosu zavesil na klinec. Rodinná idylka sa však končí smrťou Kratosovej manželky, ktorej posledným prianím bolo, aby jej popol rozptýlili na najvyššej hore v krajine. Bola by to jednoduchá úloha, keby táto zem nebola doslova preplnená rôznymi mýtickými bytosťami, netvormi a severskými bohmi, ktorí sa o Ducha Sparty začínajú čoraz viac zaujímať. Kratos sa tak musí naraz vysporiadať so všadeprítomným nebezpečenstvom a zároveň sa postarať o svojho syna, s ktorým nemá práve ideálny vzťah a o jeho násilnej minulosti nič nevie. Čoskoro mu však bude musieť vysvetliť jazvy po reťaziach na svojich predlaktiach a postaviť sa tomu, na čo sa posledné roky snažil zabudnúť. Fanúšikovia série sa aj tentoraz môžu tešiť na čerstvú dávku epických momentov s nevrlým Kratosom v hlavnej úlohe, ktorému perfektne prepožičal hlas Christopher Judge. Príbeh bol vždy dôležitou súčasťou série, a tak autori nemohli nechať nič na náhodu. Budeme svedkami zblíženia otca so synom, uvidíme boj Kratosa so svojou minulosťou a pripravte sa aj na niekoľko prekvapivých momentov. Samozrejme nebude núdza ani o násilné a krvavé scény, ktoré ku God of War jednoducho patria. Po dokončení hry však musím povedať, že nie všetkým bude koniec po chuti a určite sa nájdu hráči, ktorí nebudú až takí nadšení. Ja osobne patrím medzi nich, keďže po záverečných titulkoch som mal pocit, akoby hra skončila niekde v polovici príbehu a autori si nechali zostatok do zálohy na ďalšie pokračovania. Viac už radšej prezrádzať nebudem a nechám vás, nech si toto dobrodružstvo užijete sami. Najnovšia God of War hra nie ja až taký „tunel“, ako to bolo v prípade predošlých častí. V hre sa totiž striedajú tieto „tunelové lokality“, kde väčšinou postupujete v príbehu, s otvoreným svetom, kde zas plníte rôzne vedľajšie aktivity. Stredobodom je Týrov chrám, z ktorého môžete cestovať do rôznych dimenzií/alternatívnych svetov ako je Alfheim, Helheim, Jötunheim, Muspelheim alebo Nifleheim. Severská mytológia má týchto svetov celkom dosť. Niektoré sú domovom obrov, v iných žijú bohovia (Asgard) a v ďalšom zas prebiehajú súboje medzi temnými a svetlými elfami. Helheim má napríklad úlohu podsvetia a v jeho útrobách blúdia duše mŕtvych, ktoré čakajú na posledný súd. Náš normálny svet má názov Midgard a práve on ponúka Kratosovi najviac priestoru na objavovanie a pokorenie výziev. Hráč sa v ňom prepravuje na loďke, keďže voda tvorí väčšinu mapy. Je to jediný dopravný prostriedok (okrem brán s funkciou rýchleho cestovania) a vďaka nemu sa dopravíte na rozličné miesta s vedľajšími aktivitami. Svety sú naozaj rôznorodé a rozhodne nehrozí, že by vás prostredie začalo nudiť. Muspelheim napríklad križujú lávové potoky, Helheim ovláda ľad a Alfheim ponúka zalesnenú krajinku. Cory Barlog zo Santa Monica Studio sa už dávnejšie vyjadril, že pokorenie hry zaberie približne 20 až 30 hodín. A mal pravdu. Samotný príbeh až taký dlhý nie je, ale hrací čas zvyšujú rôznorodé vedľajšie aktivity. Počas putovania napríklad nájdete uviaznuté duše, ktoré sa vznášajú nad svojom mŕtvou fyzickou schránkou a prosia vás o pomoc. Bývalý kapitán lode vás požiada, aby ste zničili netvorov, bývalú posádku, a umožnili tak jeho ľudom nájsť zaslúžený pokoj. Iný zas bude požadovať zničiť sochu Thora, ktorý kedysi ponížil jeho rodinu. Ak by vás to začalo nudiť môžete sa pokúsiť oslobodiť uväznených drakov alebo dať zaslúženú slobodu prekliatym Valkýram, poprípade uzavrieť trhliny do iných dimenzií. Tieto aktivity sprevádzajú tvrdé boje s nepriateľmi a také Valkýri vám dajú zabrať snáď na každej obtiažnosti, keďže sú to rodené bojovníčky. Všetko toto samozrejme robíte pre rôzne suroviny, runy či vylepšenia, ktoré sú tiež chytro poskrývané v truhliciach po prostredí a pri niektorých musíte pohnúť rozumom a vyriešiť nejaký hlavolam, poprípade otestovať svoje pozorovacie schopnosti. Ak by ste sa už úplne nudili sú tu ešte Ódinove oči, zelené havrany, poskrývané po úrovniach a pripravené na likvidáciu. Nie všetko však odomknete hneď na začiatku. Kratos postupom času dostáva nové vylepšenia a schopnosti, ktoré mu sprístupnia predtým zatarasenú cestu, takže si musíte aj pamätať, kde ste čo našli a videli. Mapa vám v tomto prípade veľmi nepomôže, keďže jej chýba väčší zmysel pre detail. Takže ak to zhrnieme, God of War je naozaj veľká hra s množstvom obsahu, ktorá vás tých 30 hodín v pohode udrží. Nevýhodou je, že ťažko sa od nej odchádza a dokážete pri nej presedieť aj celý deň. Hádam najväčšou zmenou prešiel súbojový systém, ktorý si z pôvodných hier nezobral takmer nič. Kamera je tentoraz umiestnená za Kratosovým ramenom a nevidíte tak celú postavu, ako to bývalo zvykom. Mne osobne to až tak nevadilo a tento nový systém som si obľúbil, aj keď musím uznať, že s kamerou som občas súperil a bolo naozaj ťažké udržiavať vizuálny kontakt s rýchlymi nepriateľmi. Tentoraz nestačí len stláčať rôzne kombinácie a dúfať, že niečo trafíte, ale hra vyžaduje skôr taktickejší postup, hojné využívanie blokov a úskokov. Zo začiatku vaše zbrane (sú len dve) budú poznať len silný a slabý útok, no neskôr si paletu pohybov pekne rozšírite a súboje budú vyzerať hneď o niečo lepšie. Nie je to však japonská sekačka, a tak nečakajte nejaké komplikované kombinácie tlačidiel. Z hry bola úplne odstránená možnosť skoku čo znamená, že vypadli aj plošinové prvky. Hlavná postava dokáže preskočiť prekážku, ale len tam, kde je to povolené a dané. Plavecké sekcie boli vypustené úplne. So zmenou súbojového systému prišla aj nová Kratosova primárna zbraň, ktorou je sekera Leviathan. Účinnú zbraň na blízku vzdialenosť je možné vrhnúť pred seba a načechrať tak aj vzdialených nepriateľov. Má podobnú funkciu ako kladivo filmového Thora a dokáže sa vrátiť späť do Kratosovej ruky. Pri spiatočnej ceste opäť poškodí všetko, čo sa jej postaví do cesty. Je tiež dôležitou súčasťou postupu hrou. Sekera má totiž aj sekundárnu funkciu - mrazivý efekt. Napríklad otvoríte bránu a potrebujete, aby ostala otvorená aj po tom, čo pustíte reťaz. Stačí presne zamieriť a vrhnúť Leviathana na mechanizmus brány, ktorý zamrzne a vy tak môžete prejsť. Podobných momentov je v hre množstvo. Ľadová sila pôsobí aj na nepriateľov a občas sa vám podarí niektorého z nich zamraziť (a následne rozbiť), poprípade priklincovať na stenu. Boh vojny si dokáže poradiť aj bez zbraní a s holými rukami nie je o nič menej nebezpečný. Na najvypätejšie situácie je tu Sparťanská zúrivosť, ktorá na istý čas spraví z Kratosa nepríčetného maniaka a vymláti z nepriateľov dušu. Ďalším novým prvkom je Atreus, Kratosov syn a zároveň poloboh, ktorý o otcovej minulosti nič nevie. Fungovanie ich vzťahu a jeho vývoja by sa dal prirovnať k Joelovi a Ellie z The Last of Us. Chlapec nielenže pomáha pri postupe hrou, keďže dokáže vyliezť tam, kde Kratos nemôže a vie čítať staroveké písmo, ale je užitočný aj počas súbojov. Svojim lukom dokáže nepriateľov rozhodiť až tak, že budú pripravení na rýchlu likvidáciu. Tie veľmi dobre poznáme z predošlých častí, keďže obsahovali množstvo QTE (Quick time event - museli ste stláčať zobrazované tlačidlá v rýchlom slede), počas ktorých ste efektne a brutálne skončili život svojej obete. QTE teraz vypadli úplne a vy si tak môžete vychutnať násilnú animáciu, v ktorej napríklad Kratos roztrhne nepriateľa na polovicu. Atreus je navyše celkom sčítaný a o severskej mytológii toho vie veľmi veľa, takže sa dozviete niekoľko nových mýtov a zaujímavých príbehov o miestnych bohoch. Hráčom so slabými znalosťami angličtiny výrazne pomôže česká lokalizácia. Kratos v najnovšej časti prestáva zbierať červené orby a presedláva na populárny XP systém. Skúsenostné body získavate za zabitia, za plnenie vedľajších aktivít, za postup hrou a tiež za plnenie špeciálnych výziev, ktoré sa od podobných hier veľmi nelíšia (zabite XY nepriateľov zmrazením, zabite špecifické typy nepriateľov a pod.). Za body si následne môžete kúpiť nové pohyby a útoky zo stromu schopností a naučiť tak Kratosa novým kúskom. Vylepšiť môžete aj boj s holými rukami, Sparťanskú zúrivosť a dokonca aj Atreusove útoky lukom. Zbrane sa dajú vylepšiť viacerými spôsobmi. Prvými z nich sú runové útoky, čo je v podstate nejaká super silná schopnosť, ktorú však môžete použite len raz za čas, keďže runy sa musia po vyčerpaní nabiť. Kratos napríklad smerom k nepriateľom dokáže poslať brázdu ľadových kryštálov alebo vytvoriť super silnú kombináciu úderov s Leviathanom. Runových útokov budete mať množstvo, ale naraz sa dajú nastaviť len dva z nich, takže je potreba sledovať ich štatistiky a ďalej ich vylepšovať XP bodmi. Predmety a rozličné suroviny majú určitú farbu, ktorá označuje ich vzácnosť a hodnotu (opäť vec videná v mnohých iných hrách). Kratosovi môžete nechať vyrobiť epické brnenie, ale musíte mať samozrejme vzácne suroviny a pre ne zas musíte navštíviť špecifické svety a tie suroviny si vybojovať. Každé vylepšenie brnenia zväčšuje súčasne aj štatistiky (sila, runy, obrana, vitalita, šťastie, obnovenie) a každé brnenie sa zameriava na iné prednosti, takže musíte robiť kompromisy a rozhodnúť sa, ktorým smerom chcete ísť, napríklad či radšej do sily a rún alebo do obrany a obnovenia. Poslednou vecou, ktorou môžete zvýšiť svoju úroveň sú kamene očarovania, ktoré sa vkladajú do brnení. Všetky vylepšenia Kratos nerobí na kolene ale musí navštíviť dielňu bratov trpaslíkov, ktorí majú na svedomí výrobu Leviathana a tiež napríklad Thorovho kladiva. Sú to naozaj majstri v odbore a vďaka nim bude v neskorších fázach hry vaša výzbroj vyzerať naozaj luxusne. Okrem surovín však chcú aj zaplatiť a striebro bude ďalšia položka, ktorú budete počas hrania hromadiť. Epická výstroj je naozaj drahá a je potrebná, aby sa navýšila Kratosova celková úroveň. Nepriatelia majú totiž tiež svoj level a keď bude len o niečo väčší než váš, tak to máte väčšinou zrátané. Ich útoky sú zničujúce a vaše im naopak veľa poškodenia nespôsobia. Preto som niektoré súboje vypustil a vrátil som sa neskôr s vyššou úrovňou a legendárnejším vybavením. Oproti predošlým hrám je nový God of War celkovo o niečo náročnejší a zomieral som naozaj často, pritom som mal nastavenú strednú obtiažnosť. Pre hardcore fanúšikov je tu režim Give Me God of War, čo hovorí samo za seba. Z vizuálnej a hudobnej stránky sa sťažovať nemôžem. Od takejto veľkej PlayStation 4 exkluzivity sa vlastne ani nič iné čakať nedalo. Majitelia 4K televízorov a PS4 Pro si môžu užiť dynamické 4K rozlíšenie vďaka technológii 2160p checkerboard. Vidieť sme ju mohli napríklad aj v exkluzivite Horizon Zero Dawn. Ak máte klasický HDTV televízor, tak môžete využiť benefity techniky supersampling, ktorá bola pridaná v poslednej veľkej aktualizácii. Počas 30 hodín v hre som si nevšimol žiadne závažnejšie technické chyby, ktoré by mi znepríjemňovali hranie a z tejto stránky je všetko v poriadku. Séria vždy posúvala grafické hranice na danej konzole a nie je tomu inak ani teraz. Kratos chodí väčšinu času (podľa výberu brnenia) polonahý. Detailne je tak vidieť prácu svalov pri boji alebo dokonca póry na koži pri pokojnejších scénach. Vývojári sa pustili do zaujímavého pokusu. Celá hra, od začiatku až po titulky na konci, neobsahuje jediný strih, nahrávanie alebo prechod do ukážky. Kratos alebo Atreus sú vždy pred kamerou alebo v jej okolí. Soundtrack je plný epických tónov, ktoré trefne zvýrazňujú akciu na obrazovke. Nové prostredie prináša nové hudobné témy, ale nezabudlo sa ani na tie klasické, ktoré zaznejú v tých správnych momentoch. Verdikt Dlhé čakanie sa teda oplatilo a nová God of War hra svojich fanúšikov rozhodne nesklame, aj keď predstavuje niekoľko zásadných zmien, pre mňa osobne pozitívnych. Severská mytológia a nové prostredie prináša svieži vánok, ktorý séria už dlho potrebovala. Menší reštart série sa podaril výborne a každému majiteľovi PlayStation 4 môžem hru odporučiť. Spolupráca a vývoj vzťahu medzi Kratosom a Atreusom Zapracovanie hádaniek a rôznych hlavolamov do prostredia Bohatá ponuka vedľajších aktivít a úloh Celkovo vyššia obtiažnosť oproti predošlým častiam Príbeh dokázal prekvapiť a zaujať Množstvo RPG prvkov Sekera Leviathan osviežila súboje Málo severských bohov Občas chaotické súboje vďaka kamere Hodila by sa detailnejšia mapa Celkové hodnotenie: 9,5/10 Pozn. Všetky screenshoty boli zachytené pomocou funkcie Share na konzole PlayStation 4.
Toto bude bomba ,iked God Of War veľmi nemusím táto časť ma zaujala a isto si ju kúpim. Chcem sa redakciu opýtať či ste boli v Nórsku na predvadzani hry. Pozrela som zahranične YouTube stránky ktoré testujú hry a boli tam .... Vyzeralo to excelentne!
Majitelia 4K televízorov a PS4 Pro si môžu užiť dynamické 4K rozlíšenie vďaka technológii 2160p checkerboard. Super už sa teším