Recenzia: PlayStation 4

Diskusiu 'Novinky' začal Ľuboš Čabala, 12 Dec 2013.

  1. Ľuboš Čabala

    Ľuboš Čabala
    Expand Collapse
    V.I.P. člen
    V.I.P. člen

    Registroval sa:
    17 Máj 2010
    Príspevkov:
    1 712
    Páči sa:
    1 449
    Recenzia.jpg

    Dočkali sme sa. Dlhé týždne čakania sú za nami a zajtra, v piatok trinásteho decembra, bude na Slovensku konečne uvedené zariadenie ôsmej konzolovej generácie. Po týždni intenzívneho testovania môžeme s radosťou skonštatovať, že PlayStation 4 je výkonný kus elektroniky, ktorý sa oplatí mať doma. Na slovenský trh však japonská konzola neprichádza bez chýb.

    Obsah [GOTOANCHOR="prvy"]1. Dizajn[/GOTOANCHOR]
    [GOTOANCHOR="druhy"]2. DualShock 4 [/GOTOANCHOR]
    [GOTOANCHOR="treti"]3. PlayStation Camera[/GOTOANCHOR]
    [GOTOANCHOR="stvrty"]4. Zapojenie a užívateľské rozhranie[/GOTOANCHOR]
    [GOTOANCHOR="piaty"]5. Účty a hranie online[/GOTOANCHOR]
    [GOTOANCHOR="siesty"]6. Hry[/GOTOANCHOR]
    [GOTOANCHOR="siedmy"]7. Multimédiá a iné zariadenia[/GOTOANCHOR]
    [GOTOANCHOR="osmy"]8. Remote play & PlayStation App[/GOTOANCHOR]
    [GOTOANCHOR="deviaty"]9. Výsledný verdikt[/GOTOANCHOR]
    [GOTOANCHOR="desiaty"]10. PS4 vs. Xbox One[/GOTOANCHOR]


    [ANCHOR]prvy[/ANCHOR]Dizajn

    Sony je pri svojich zariadeniach už dlhé roky známa vkusným zovňajškom a rukopis japonského koncernu je badateľný už pri prvom kontakte s PlayStation 4. Konzola sa na prvý pohľad nejaví tak dominante ako jej predchodca, a zatiaľ, čo tvary PlayStation 3 boli skôr zaguľatené, nová mašinka dáva prednosť rovným krivkám s jemne asymetrickým ladením. Pôsobí veľmi elegantne a zároveň sa vyhýba nudným "skriňovým" tvarom, vďaka čomu sa PlayStation opäť stáva nielen herným zariadením, ale zároveň ozdobou izby.

    S rozmermi 275 x 53 x 305 mm a váhou iba 2,7 kg by nájdenie vhodného miestečka nemalo predstavovať problém. Po vybratí konzoly z krabice Sony odporúča položiť ju do horizotnálnej (ležiacej) polohy. Zariadenie je síce možné aj postaviť, v tomto prípade je lepšie priplatiť si 20 eur a dokúpiť špeciálny stojan, ktorý bezpečný vertikál konzoly umožňuje.

    ps_1.jpg

    Čierna farba je neoddeliteľnou súčasťou PlayStation už od jej druhej verzie a ani po trinástich rokoch Sony farebnú variáciu nemenila. Konzola tak na trh prichádza v tmavej čiernej s oficiálnym názvom Jet Black. Monotónnemu dojmu autori úspešne zabránili kozmetickými úpravami povrchu na ľavej vrchnej strane, ktorá je pokrytá lesklou a na dotyk hladkou čiernou farbou, na rozdiel od zvyšnej časti zariadenia so zľahka drsným zovňajškom.

    Život konzole dodáva úzka svetelná lišta umiestnená na vrchnej časti medzi ľavým (lesklým) a pravým (matným) panelom. Pri zapínaní konzoly svieti na modro, počas bežného chodu zasa na bielo, no a pri úspornom režime sa LED panel mení na oranžovo. Svetlo nie je agresívne a ani v úplne tmavej miestnosti ho takmer nevidieť, konzolu teda môžete nechať na úspornom režime aj v prípade, že v rovnakej izbe spíte. Rušiť pri oddychu by vás rozhodne nemala.

    ps4_2.jpg

    Sony pri vzhľade stavila na eleganciu, čomu zodpovedá aj umiestnenie konektorov, ktoré sú na prvý pohľad takmer neviditeľné. V prehĺbenej lište medzi vrchným a spodným panelom sa nachádza dvojica USB portov 3.0, naľavo od nich autori umiestnili otvor pre Blu-ray disky. Ten funguje prakticky rovnako ako pri PlayStation 3 – stačí k nemu priložiť disk a mechanika si ho automaticky vezme sama. Množstvo budúcich vlastníkov tiež veľmi ľahko prehliadne dvojicu tlačidiel pre zapnutie/vypnutie konzoly a vysunutie disku z konzoly. Umiestnené sú v koľajničke medzi ľavým a pravým panelom a slovo tlačidlo pre ne vlastne nie je úplne najvýstižnejší výraz. Jedná sa totiž o senzory reagujúce na dotyk.

    S výbavou konektorov na zadnej strane zariadenia už je to o niečo zaujímavejšie. Vlastníci konzoly tu nájdu napájací vstup, HDMI port pre zapojenie konzoly k televízoru, Ethernet slúžiaci pre komunikáciu s internetom, digitálny optický výstup na audio a AUX konektor, ktorého spolupráca je obmedzená čisto so zariadením PlayStation Camera. Súčasťou PlayStation 4 je aj Wi-Fi so štandardom 802.11 b/g/n a Bluetooth 2.1. Kedysi klasické A/V konektory budete na konzole hľadať iba márne a jedinou možnosťou, ako PlayStation 4 pripojiť k televízoru je prostredníctvom HDMI kábla. V prípade, že máte starší televízor, radšej si dobre skontrolujte, či sa na ňom nachádza aj HDMI port.

    ps_2-1.jpg

    PlayStation 4 na trh samozrejme neprichádza sama a základný balíček okrem konzoly obsahuje:

    - Ovládač DualShock 4
    - Mono-headset
    - HDMI kábel
    - Napájací kábel pre konzolu
    - Micro USB kábel pre nabíjanie ovládača

    Súčasťou balenia naopak nie je sieťový LAN kábel ani PlayStation Camera, ktorú si hráči v prípade potreby budú musieť dokúpiť za (odporúčanú) cenu €59,99. Tá ponuku PlayStation 4 rozširuje o hŕstku zaujímavých možností (pozrite [GOTOANCHOR="treti"]sekciu PlayStation Camera[/GOTOANCHOR]), konzola je však plne funkčná aj bez jej pripojenia.

    ps4_3.jpg

    Dôležitejšie ako vzhľad hernej mašinky je to, čo sa vlastne skrýva pod kapotou, poďme si to teda priblížiť. Hnacím motorom PlayStation 4 je osemjadrový procesor AMD Jaguar, ktorý dopĺňa 8GB DDR5 RAM a grafika AMD Radeon fungujúca na súčasnom počítačovom štandarde x86. Práve od zmeny GPU si autori konzoly sľubujú jednoduchšie programovanie hier zo strany vývojárov, a tí im vo svojich prvých vyjadreniach dávajú za pravdu. Architektúra PlayStation 3 bola pre mnohých tvorcov hier príliš zložitá a prípravu hier na konzolu zbytočne komplikovala. PlayStation 4 vo výsledku využíva počítačový štandard, no ten si napriek nesporným výhodám vyberá svoju daň a hry z PlayStation 3 na novej konzole nespustíte. Dobrou správou zasa je, že sila PlayStation 4 je dostatočná na to, aby utiahla svätý grál väčšiny hráčov – 60 snímok za sekundu pri HD rozlíšení 1080p.

    Konzola je na trhu predstavená v jednotnej verzii s kapacitou pevného disku 500GB. To sa môže javiť ako dostatočne veľké úložisko, no áčkové tituly si z neho bez hanby ukroja aj 40 či 50GB. Pri väčšej kolekcii hier teda čoskoro zistíte, že voľné miesto mizne až podozrivo rýchlo a výmene za väčší disk sa aktívni hráči pravdepodobne nevyhnú. Zdá sa, že s niečím podobným počíta aj výrobca, keďže osadenie nového hard disku je extrémne jednoduché a nemalo by predstavovať vážnejší problém. Zástupcovia Sony pred vydaním ešte k tomu vyhlásili, že výmena pevného disku neruší záručnú dobu zariadenia, pred prípadným zásahom si to pre istotu overte aj u predajcu.

    ps4_4.jpg

    Pri zapájaní a práci s kabelážou poteší fakt, že napájací zdroj PlayStation 4 je zabudovaný priamo v konzole, budúci vlastníci teda majú pri manipulácii s káblami o starosť menej. Pozitívnou informáciou je tiež výrazne nižšia hlučnosť konzoly v porovnaní s PlayStation 3 a činnosť hernej skrinky v pokojnom stave takmer nepočuť. Pri plnom výkone už o sebe konzola dáva vedieť, úroveň hluku nám ale stále pripadá nižšia ako pri predchádzajúcej konzolovej verzii. Môžu za to ventilátory, ktorých činnosť už nie je naprogramovaná stupňovito, ale reaguje priamo na teplotu zariadenia. V prípade umiestnenia konzoly na vyššej poličke s trocha kritickejším pohľadom zasa nepoteší dĺžka napájacieho kábla (1,5m), ktorý mohol byť aspoň o 50 centimetrov dlhší.

    Obrázok nižšie zobrazuje základnú technickú špecifikáciu PlayStation 4:

    PS4 spec.jpg

    [ANCHOR]druhy[/ANCHOR]DualShock 4

    Neuveriteľných 16 rokov zostala Sony v oblasti vzhľadu svojich ovládačov verná pôvodnému konceptu, ktorý predstavila pri prvej konzole PlayStation a až DualShock 4 so sebou prináša malú revolúciu. Naoko sa nový ovládač od svojho predchodcu dramaticky síce neodlišuje, pri pohľade zblízka už je ale vidieť množstvo zaujímavých noviniek, ktoré z čerstvého zariadenia robia doposiaľ najlepší vydaný ovládač od Sony.

    Vďaka ergonomickým zmenám pôsobí DualShock 4 hneď po rozbalení masívnejším a ťažším dojmom. Jeho šírka sa pritom v porovnaní s predchodcom zväčšila iba o dva milimetre a oba ovládače sú si veľkosťou hodne podobné (DualShock 4 - 162mm x 52mm x 98mm vs. DualShock 3 = 160mm x 55mm x 97mm) a jediný papierový rozdiel vidieť v oblasti váhy (210g vs. 192g).

    DualShock_1.jpg

    Nohy nového ovládača sú dlhšie, ovládacie páčky, ktoré sú alfou i omegou každého DualShocku, dizajnéri zo Sony od seba posunuli o niečo ďalej. Jedná sa síce iba o pár milimetrov a väčšina herného osadenstva si rozdiel azda ani nevšimne, potešení budú hráči s väčšími prstami, pre ktorých mohli byť páčky na starom ovládači umiestnené príliš natesno.

    Vrchná časť páčok už po novom nie je zaguľatená a pri DualShock 4 tvorcovia stavili na drobné kruhovité priehlbinky, ktorých účelom je zjednodušené stláčanie tlačidiel L3 a R3. To funguje aj v praxi a pri stláčaní sa už páčky nevychyľujú do strán ako sa občas stávalo pri starom ovládači. Oveľa významnejšou novinkou je drsnejší pogumovaný povrch, zásluhou ktorého sa prsty pri dlhom držaní jedného smeru nekĺžu tak veľmi ako pri starom ovládači. Nie je to síce úplne ideálne a prsty na páčkach treba v podobných prípadoch ešte stále občas prechytiť, frekvencia obdobných scenárov je ale ďaleko menšia ako pri starom ovládači.

    Dvojica tlačidiel Select a Start známa zo všetkých predchádzajúcich verzií DualShock sa stáva minulosťou, nahradili ich tlačidlá Share a Option, ktoré navyše nie sú umiestnené v strede, ale po stranách zariadenia. Prvé z nich umožňuje okamžitý upload videa alebo obrázkov, ktoré bolo konzolou automaticky nahrané (viac o tejto vlastnosti neskôr), gombík Option zasa zastáva klasické funkcie svojho predchodcu Start. Využijete ho nielen pri hraní, kde vás dostane do herného menu, ale tiež v hlavnom menu konzoly, v ktorom sprístupňuje niektoré z dodatočných funkcií pri hrách ako napríklad možnosť vymazať dáta, získať všeobecné informácie o danej hre alebo vysunúť Blu-ray disk.

    DualShock_3.jpg

    Povrch oboch tlačidiel už nie je pogumovaný ale plastový, vďaka čomu sa gombíky pod prstami sa neprehýbajú. Herní veteráni verní japonskej značke si na novú polohu tlačidla Option budú chvíľu zvykať, po pár dňoch už si väčšina ani nespomenie, že jeho pôvodná poloha bola počas šestnástich predošlých rokov úplne inde.

    Vítanými zmenami dizajnu prešli aj často používané tlačidlá L2+R2, ktoré sú väčšie a zlepšila sa aj dráha ich pohybu. Hodí sa to najmä na pri hraní multiplayeru, v ktorom rozhoduje rýchla reakcia a práve tú nová ergonómia zmienených gombíkov vylepšuje, keďže ich stláčanie je intuitívnejšie a kvôli jemnému zakriveniu sa z nich prsty vôbec nešmýkajú.

    Najpoužívanejšie kvarteto tlačidiel upload_2013-12-12_18-39-25.png , upload_2013-12-12_18-39-31.png , upload_2013-12-12_18-39-39.png ,X je po novom bližšie pri sebe a vytvára väčší priestor pre dotykový panel. Šípky na protiľahlej strane rovnako nezostali bez zásahu a tvarovo sú prispôsobivejšie bruškám prstov. Čerstvý dizajn šípok má navyše všetky predpoklady na to, aby zamedzil ich zasekávaniu o konštrukciu ovládača, problému, ktorý po dlhšom používaní sprevádzal nejedného vlastníka DualShock 3.

    Najodvážnejšou novinkou ovládacieho zariadenia je dotykový panel pokrývajúci značnú časť jeho čelnej strany. Na obrázkoch pôsobila dotyková časť trocha hrubo, príjemným prekvapením preto je, že táto plocha je úplne hladká a prsty po jej povrchu kĺžu nečakane plynulo. Funkciami nová technológia pripomína klasické dotykové časti z notebookov, no aj keď sa jedná o zaujímavú novinku, jej využitie je zatiaľ nevýrazné.

    DualShock_2.jpg

    V užívateľskom rozhraní konzoly nehrá dotykový panel vôbec žiadnu úlohu, v hrách už je to o niečo lepšie. V Assassin's Creed: Black Flag a Lego: Marvel Superheroes pohybom po touchpade sprístupníte mapu, v ktorej sa môžete orientovať, v Killzone: Shadow Fall zasa zadávate príkazy robotickému spojencovi. Ide o sympatické funkcie, no bez problémov sa zaobídete aj bez nich.

    Informácií o ovládači pre PlayStation 4 už bolo spomenutých viac než dosť, stále ale nekončíme, keďže zostalo ešte zopár vychytávok, ktoré treba spomenúť. Najdôležitejšou z nich je svetelný panel umiestnený na zadnej strane, ktorý pomáha kamere zachytávať pohyby hráča a presnejšie určiť jeho polohu. Panel konštantne svieti, a farby sa menia v závislosti od hry, prípadne pridelenej pozície ovládača. Áno, joystikom už po novom nie je pridelené číslo, ale farba (modrá, červená zelená a fialová), čím by sa rozpoznanie viacerých hráčov malo uľahčiť. V hrách má svetielkujúci ovládač rôzne významy. V Killzone: Shadow Fall napríklad červená indikuje nízku hodnotu života, v Thief 4 bude zasa svietiť vždy, keď sa hlavný hrdina ocitne mimo tieňa. Možnosti sú bohaté a záleží iba od vývojárov, ako panel vo svojich hrách využijú.


    Idea schovaná za svetelným panelom je pekná a dáva význam, v praxi však trocha pokuľháva. Hráč pri normálnom držaní ovládača svetlo cez deň vôbec nevidí, budúcim vlastníkom naopak môže vadiť odraz svetla od televíznej obrazovky pri tmavej miestnosti a lesklej obrazovke. Aby toho nebolo málo, svetlo sa v nastaveniach nedá vypnúť, jeho prítomnosť vás preto bude sprevádzať kedykoľvek zapnete ovládač. Nezáleží na tom, či hráte hru, pozeráte film alebo necháte DualShock iba položený na stole, keď práve nič nerobíte, ovládač bude neustále svietiť a požierať batériu.

    Pri jej výdrži Sony deklarovala, že DualShock 4 bude schopný pohotovosti približne tak dlho ako jeho trojkový predchodca, vo výsledku je to podstatne menej. Životnosť batérie pri aktívnom využití predstavuje sotva osem hodín a nabíjanie sa pre väčšinu hráčov stane každodennou rutinou. Oplatí sa mať po ruke záložný joystik, no hrať sa dá aj počas nabíjania, ktoré prebieha prostredníctvom kábla s koncovkou micro USB (mini USB pri DualShock 3), umiestnenej na zadnej strane ovládača. Plné dobitie batérie zaberie niečo menej ako dve hodiny a našťastie je možné nabíjať aj počas úsporného režimu konzoly, samozrejme za predpokladu, že ho v nastaveniach povolíte.

    DualShock_6.jpg

    Výrazné zlepšenie možno sledovať pri pohybovom ovládaní DualShockom. Zabudované senzory s konzolou spolupracujú oveľa presnejšie, odozva na obrazovke je po pohybe ovládačom do všetkých smerov rýchlejšia. Najlepším dôkazom pridanej hodnoty je hra Flower, ktorá je na princípe ovládania pohybom postavená celou hrateľnosťou a po novom sa ovláda citeľne lepšie. Originálne využitie pohybových senzorov našli autori aj pri písaní správ - stačí stlačiť R3 a medzi písmenami neprepínate šípkami/pohybom páčky, ale pohybom ovládača.

    Posledné riadky podrobnej analýzy DualShocku 4 patria dvom zostávajúcim novinkám – zabudovanému reproduktoru a možnosti pripojiť k ovládaču slúchadlá vďaka integrovanému 3,5mm audio konektoru. Úspešnosť prvého sa zatiaľ veľmi hodnotiť nedá, keďže reproduktor v čase vydania PS4 podporuje iba málo herných titulov. V tých hrách, ktoré jeho prítomnosť využili, vysiela reproduktor vybraný zvuk ako napríklad komentár operátorky v Resogun či prehrávanie nájdených nahrávok v Killzone: Shadow Fall a ukazuje sľubný potenciál do budúcnosti. Výkon reproduktora je dostatočný, pri silnej repro-sústave v miestnosti sa však rýchlo môže stratiť. Úroveň hlasitosti je možné nastaviť v menu konzoly, v prípade potreby sa dá aj úplne vypnúť.

    DualShock_7.jpg

    V oblasti praktického využitia v porovnaní s reproduktorom jednohlasne vyhráva integrovaný audio vstup, do ktorého možno zapojiť nielen headset dodávaný s konzolou, ale akékoľvek slúchadlá, ktoré máte momentálne doma. Zvuk sa z obrazovky vzápätí prenesie práve do slúchadiel, čo sa zíde najmä v situáciách, keď vedľa vás leží unavená partnerka a neustále vám pripomína, že hru máte príliš nahlas. Na fórach PlayStation sa síce objavilo zopár komentárov o nefungujúcich slúchadlách (zdravíme Apple), v drvivej väčšine prípadov si ale vystačíte s bežnou klasikou. Ak vlastníte výkonné slúchadlá s 3,5mm Jack konektorom, správa, že nemusíte kupovať žiadne drahé headsety, určite poteší.

    [ANCHOR]treti[/ANCHOR]PlayStation Camera

    Pri hodnotení periférií ešte chvíľu zostaneme a zopár riadkov venujeme aj kamere, a to aj napriek faktu, že pri novej konzole nehrá žiadnu kľúčovú úlohu a PlayStation 4 môžete kompletne využívať aj bez jej pripojenia.

    camera_4.jpg

    V prvom rade je nutné pripomenúť, že PlayStation Camera nie je súčasťou základného balíčku PlayStation 4. Ak si ju chcete zaobstarať, pripravte si 60 eur, čo je odporúčaná predajná cena. Dizajnovo je kamera stavaná do uzučkého a dlhého obdĺžnika (186 x 27 x 27), so zanedbateľnou hmotnosťou 183 gramov. Zariadenie sa skladá z dvoch snímacích objektívov s rozlíšením 1280x800 pixelov a štyroch zabudovaných mikrofónov schopných zaznamenávať zvuk a identifikovať polohu jeho zdroja.

    Jedinečnou vlastnosťou PlayStation Camera je prihlásenie do systému vďaka rozoznaniu tváre užívateľa. Po krátkych nastaveniach stačí držať tvár v snímacom poli kamery a konzola automaticky identifikuje, o ktorého užívateľa sa jedná a pod akým účtom vás má prihlásiť. Sympatická funkcia pridáva šmrnc novodobých technologických zázrakov a pri prvej skúsenosti dokáže na hráča zapôsobiť, prihlásenie do systému je ale rovnako jednoduché (a vlastne aj rýchlejšie) starým dobrým spôsobom prostredníctvom ovládača.

    camera_2.jpg

    Impozantnou novinkou je aj ovládanie konzoly hlasom. Stačí povedať PlayStation a názov príkazu a systém automaticky vykoná, čo po ňom žiadate. Príkaz "PlayStation, Killzone, Start" napríklad okamžite spustí požadovanú hru, vyslovením "take screenshot" zasa zaznamenáte obrázok bez potreby stlačiť akékoľvek tlačidlo na ovládači. Ponuka hlasových príkazov je v súčasnosti limitovaná, a to najmä pri porovnaní s Xbox One, časom by sa základná zostava podľa Sony mala rozrásť.

    Menej potešujúcou správou je, že podporovaných je zatiaľ iba šesť svetových jazykov, medzi ktorými čeština so slovenčinou pochopiteľne chýbajú. Ovládanie angličtinou či nemčinou je však možné aj pre našincov, navyše k nemu nepotrebujete ani PlayStation Camera, keďže hlasové príkazy je možné zadávať aj cez headset dodaný s konzolou, prípadne iné slúchadlá s mikrofónom. Na Slovensku pravdepodobne nepôjde o masové využitie, pri troche snahy je konzolu možné ovládať nasledovnými príkazmi:

    Hlasove prikazy kopie.jpg

    Jedinou súčasťou PlayStation 4, do ktorej bez kamery nebudete mať prístup, je sekcia Playroom. Tá obsahuje trojicu minihier fungujúcich na princípe rozšírenej reality, ktoré demonštrujú, čoho všetkého je kamera schopná. Air Hockey vyžaduje dvojicu ovládačov a predstavuje ping-pongové odrážanie loptičky v priestore, Play with Asobi vám do izby vypustí malého robota, s ktorým sa môžete hrať.

    Najzábavnejšou aplikáciou je bezpochyby AR Bots, v ktorej sa bavíte s krpatými robotmi žijúcimi vo vašom ovládači. Neposedné biele stvorenia po vypustení behajú po izbe, robia si zle, kývajú vám a neraz vyčaria aj úsmev na hráčskej tvári. Jedná sa o pôsobivý pokrok v rámci rozšírenej reality a príjemné spestrenie času, ktoré pobaví hlavne zvedavé návštevy. Celkovo Playroom spĺňa svoj účel a ukazuje, čoho všetkého je PS kamera schopná, pokiaľ nemáte mále deti alebo veľa priateľov, ktorým by ste jej možnosti ukázali, životnosť aplikácie rapídne klesá.

    camera_1.jpg

    Oslnivé to momentálne nie je ani s ponukou hier. Na trhu je v po štarte konzoly vlastne iba jediný titul, ktorý na spustenie vyžaduje PlayStation Camera, a to Just Dance 2014. Slabučká ponuka iba podčiarkuje fakt, že kameru naozaj nepotrebujete vlastniť v rovnaký deň ako PlayStation 4. Perspektíva zariadenia do budúcnosti je sľubná a v porovnaní s predchodcom hrá nová kamera výkonnostne celkom inú ligu, pri bežnom využití si v tejto chvíli s prehľadom vystačíte aj bez nej.

    [ANCHOR]stvrty[/ANCHOR]Zapojenie a užívateľské rozhranie

    Analýza vzhľadu konzoly a funkčnosti prídavných zariadení je hotová a konečne nastáva čas na prvé zapnutie čiernej mašinky. Po približne 30 sekundovom bootovaní vás konzola vyzve, aby ste pripojili DualShock 4 prostredníctvom micro USB kábla a následne si vybrali jeden z 21 jazykov, na ktorom bude systém fungovať. Slovenčinu s češtinou medzi nimi budete hľadať márne, prvotná inštalácia je však jednoduchá a nemala by predstavovať problém aj bez inštrukcií v rodnom jazyku.

    UI1.jpg

    Môžete si vybrať, či a akým spôsobom chcete konzolu pripojiť k internetu, v systéme zadať časové pásmo i dátum, no a v prípade, že máte k dispozícii aj kameru, ju môžete nainštalovať a zo systémom zosynchronizovať. Nasleduje zopár ďalších nastavení v podobe časového limitu, po ktorom sa má PS4 pri neaktivite vypnúť, využitia úsporného režimu a práv v ňom (nabíjanie + zapnutie externým pripojením), tu už je nastaveniam definitívny koniec a konzola je pripravená na použitie.

    Teda, nie úplne. Ak chcete PlayStation 4 využiť aj na prehranie filmov alebo hranie online, bude ešte potrebné stiahnuť firmvér 1.51 o veľkosti 323MB. Na možnosť aktualizácie vás upozorní samotný systém, sťahovanie sa však začne automaticky a s následnou inštaláciou vám pri normálnom pripojení nezaberú viac ako 15 minút. Všetko sa navyše deje v pozadí a užívateľ nie je obmedzený na zdĺhavé sledovanie nabiehajúcich percent. Môže sa voľne pohybovať v menu, sledovať videá ostatných hráčov alebo hrať single-player hier podľa vlastného výberu. Dokonca aj po ukončení inštalácie nie je potrebné okamžite nový firmvér aplikovať a vlastníci PlayStation 4 sa sami rozhodnú, kedy konzolu reštartujú a umožnia prechod na nový systém.

    UI2.jpg

    Užívateľské rozhranie známe z PlayStation 3 je minulosťou, náhradou sa stáva Dynamic Menu s konzervatívnym štvorcovitým usporiadaním. Rozdelené je na dve vertikálne časti, medzi ktorými sa prepína šípkami. Horná lišta obsahuje zástupcu PS Store, upozornenia (vzdialene pripomínajúce tie z Androidu), ďalej sekciu priateľov, správy, nastavenia, informácie o profile, party chat, trofeje a všeobecné nastavenie systému PlayStation 4. Spodná a zároveň hlavná lišta sa točí výhradne okolo hier a informáciách o nich. Aplikácia What's New, ktorá je po zapnutí konzoly vždy na prvom mieste, informuje o aktuálnych novinkách zo sveta PSN, nasledujú Playroom, Live from PlayStation, kde si môžete prezerať živé vysielania iných hráčov, internetový prehliadač a knižnica.

    Základná ponuka menu sa časom výrazne rozrastie o ikony všetkých hier, ktoré ste si na PlayStation 4 zahrali. Zapnete Assassin's Creed: Black Flag a v menu sa vytvorí jeho obrázok s detailmi, aký úspech ste najnovšie dosiahli, aký herný obsah bol dodatočne vydaný, kto z vašich priateľov Black Flag hrá, akú trofej získal a tonou ďalších informácií. Tak isto je to s Killzone: Shadow Fall, FIFA 14, Call of Duty: Ghosts a všetkými ďalšími hrami, ktoré na konzole spustíte. Každá má v menu svoju nástenku a obrázky zástupcov na lište sú usporiadané chronologicky podľa toho, ktorý herný titul ste zapli ako posledný.

    UI3.jpg

    Po siedmych odohratých hrách a nulovom množstve priateľov vlastniacich PlayStation 4 je zatiaľ menu prehľadné a rýchle. Bude zaujímavé sledovať, či si nastavenú latku udrží aj pri podstatne väčšom množstve nainštalovaných hier a aktívne hrajúcich priateľoch. Informácie sa totiž nedajú filtrovať ani nijako usporiadať, to, čo teraz menu dodáva život sa preto rýchlo môže stať kontraproduktívnym a zbytočne systém spomaľovať. Uvidíme.

    Nateraz je pohyb v systéme naozaj hodne svižný. Prepnutie z hry do menu je otázkou sekundy, porovnávanie trofejí s priateľmi netrvá veky a nová konzola jasne dokazuje, že multitasking jej nerobí najmenšie problémy - vec, ktorá poteší najmä v porovnaní s pomalým užívateľským rozhraním PlayStation 3. Kvôli komunikácii so servermi si chvíľu počkáte iba pri nastavovaní detailov vašich PSN účtov, reakčná doba medzi zariadením a užívateľom je inak vynikajúca. Menší problém sa môže vyskytnúť pri zakladaní/prenášaní účtov, ktoré v našom prípade nebolo možné ani dve hodiny po zapnutí konzoly. Ukázalo sa, že servery Sony nemali svoj deň, snáď sa jednalo iba o ojedinelý prípad a od 13.decembra všetko pôjde ako má.

    UI4.jpg

    Virtuálny obchod PlayStation Store sa dizajnovo nedočkal žiadnych zmien, čo je celkom pochopiteľné, keďže ide o univerzálnu službu dostupnú pre všetky zariadenia PlayStation. V oblasti každodenného využitia sa už píše iný príbeh. Dňom zdĺhavého načítavania herného obsahu je koniec, PlayStation Store na novej konzole šľape ako hodinky. Žiadne dlhé čakanie, kým sa požadovaná hra uloží do sťahovania v pozadí, žiadne zdržiavanie pri pohybe v menu a snahe pozrieť si trailer pod prezeraným titulom. Odozva internetového obchodu konečne spĺňa očakávania.

    PlayStation 4 konečne podporuje cross-game-chat, a to pre ôsmych hráčov, čo znamená, že si môžete založiť skupinu a rozprávať sa s kamarátmi aj v prípade, že hráte rôzne hry. PSN účet je možné prepojiť s Facebookom alebo Twitterom, môžete sa rozhodnúť, či vás budú ostatní vidieť pod prezývkou alebo pod vaším skutočným menom. V prípade, že máte veľa priateľov je táto funkcia užitočná, keďže je jednoduchšie vidieť reálne meno ako lúštiť, kto sa ukrýva za prezývkou JardeLx99x.

    ui5.jpg

    Informácie o vašich priateľoch sú prehľadnejšie, po novom v kolónke s ich menom vidíte nielen posledné aktivity a získané trofeje, ale tiež zoznam ľudí, ktorých majú v zozname priateľov oni. Vzhľadom na fakt, že slovenská PlayStation komunita nie je nijak veľká, je to dobrá príležitosť spoznať nových ľudí aj bez toho, aby ste ich najskôr stretli v hre. Hovoriac o trofejach zasa nedá nespomenúť percento s komentárom, ktoré sa pri každej z nich objaví. Znamená, koľkým ďalším ľuďom sa v danej hre cenu podarilo získať, čo je príjemné spestrenie pre lovcov trofejí. Časť hráčov naopak nemusí potešiť absencia sociálnej aplikácie PlayStation Home, známej z PlayStation 3.

    Konzolu je možné úplne vypnúť alebo nechať v úspornom režime a v tomto prípade to funguje veľmi podobne ako na PC. Vypnutie má za následok zrušenie všetkých aplikácií bežiacich v systéme, úsporný režim systém uspí a vy sa po opätovnom zapnutí môžete vrátiť presne tam, kde ste skončili. Jeden by si myslel, že štartovacia doba je pri zobudení z úsporného režimu výrazne kratšia ako pri úplnom vypnutí, prekvapivé preto je, že bootovací čas je v oboch prípadoch takmer rovnaký a pohybuje sa v rozmedzí okolo 30-tich sekúnd. Po ukončení režimu spánku sa síce môžete prihlásiť už po pár sekundách, aktivita v systéme je ale obmedzená, kým sa plne nezobudí.

    [ANCHOR]piaty[/ANCHOR]Účty a hranie online

    Jedným z najväčších rozdielov medzi PlayStation 3 a PlayStation 4 je herný zážitok online, za ktorý si pri novej konzolovej generácii budete musieť priplatiť. Áno, online hranie už nie je bezplatné ako tomu bolo v predchádzajúcich rokoch (na PlayStation 3 všetko zostáva bez zmeny) a pre jeho sprístupnenie je potrebné stať sa členom PlayStation Plus.

    PS Plus.jpg

    PlayStation Plus predstavuje balíček prémiových herných služieb od Sony. Za mnohé spomeňme dve nové hry zadarmo obmieňajúce sa každý mesiac, exkluzívne zľavy, testovanie beta verzií či online úložisko dát. Najnovšie k nim pribudla aj možnosť zahrať si s kamarátmi online. Všeobecne platí, že členstvo PlayStation Plus sa hráčom finančne vráti vo forme bezplatných titulov, spoplatnený multiplayer už je horšou správou pre príležitostných milovníkov hier.

    Zlou novinou pre slovenského hráča navyše je, že Slovensko nepatrí ku krajinám s podporou online obchodu PlayStation Store, ktorý je potrebný na aktiváciu služby PlayStation Plus. Kúpiť si kartu s predplatným je možné aj v našich internetových alebo kamenných obchodoch, oficiálne si ju ale v našej krajine nie je možné v systéme PlayStation 4 uplatniť. Teoreticky to znamená, že vlastníci PlayStation 4 na Slovensku zostanú bez online hrania a ďalších výhod zmienenej služby, prakticky sa neschopnosť Sony zaviesť podporu aj v našej krajine našťastie dá obísť.

    ucty2.jpg

    A to pomerne jednoducho. PlayStation 4 totiž podporuje 16 účtov pre rôznych užívateľov. Konzola neskúma, či účet patrí vám, vašim deťom alebo priateľom, ktorí sa občas zastavia na návštevu, ako hráč si teda môžete vytvoriť aj niekoľko účtov naraz. Kľúčom k úspechu je registrácia jedného účtu v krajine, ktorá PlayStation Store podporuje. Vzhľadom k faktu, že sa jedná o drvivú väčšinu štátov, by s výberom nemal byť problém, častými voľbami sa stávajú krajiny Českej Republiky alebo Veľkej Británie. Po registrácii stačí aktivovať PlayStation Plus a systém PlayStation 4 pod ním nastaviť ako primárny. Následne je služba PlayStation Plus s väčšinou výhod sprístupnená aj všetkým ďalším užívateľským účtom.

    Predplatné PlayStation Plus samozrejme nie je povinné a prémiová služba nemá na funkčnosť konzoly žiaden vplyv. Jej vlastníci si stále môžu užívať hry pre jedného hráča, prípadne tituly free-to-play, pozerať filmy či surfovať po internete, jediným bolestivým obmedzením je nemožnosť hrať online. Patrí sa tiež upozorniť, že ak si PlayStation Plus predplatíte a platnosť služby vám povedzme po roku vyprší, hry, ktoré ste si stiahli zadarmo ani žiadne ďalšie výhody vám už na konzole fungovať nebudú. Hneď, ako predplatné obnovíte, sa ich funkčnosť opätovne obnoví.

    ucty1.jpg

    Za predpokladu, že budete využívať účet so slovenskou registráciou, na vás čaká obmedzenie v podobe nefunkčnej sekcie Library a absentujúcich informáciách o aktivitách vašich priateľov pri hrách. Pri Library sa nejedná o nič dramatického, keďže jedinou funkciou aplikácie je zobraziť zoznam herných titulov s ich krátkym sumárom, aktualizované novinky o činnosti priateľov pod každou hrou ale menu konzoly dávajú istý šmrnc a v užívateľskom rozhraní chýbajú. Možnosti, ako dvojicu nedostatkov sprístupniť, sú iba dve –počkať na zavedenie PlayStation Store aj na Slovensku alebo hrať pod účtom zaregistrovaným v inej krajine.

    [ANCHOR]siesty[/ANCHOR]Hry

    Konečne tu máme analýzu pravého dôvodu, kvôli ktorému si hráči PlayStation 4 kupujú. Radi by sme povedali, že tých dôvodov je 25, čo vyjadruje počet dostupných hier v deň vydania konzoly, nebolo by to ale celkom férový meter. Väčšina herných titulov, ktoré štart PlayStation 4 sprevádzajú, je dostupná aj na PlayStation 3 a herná ponuka nie je taká revolučná, ako možno niektorí dúfali.

    Poďme ale pekne postupne. Hry sú po štarte na slovenskom trhu dostupné v dvoch podobách – a.) fyzicky vo forme Blu-ray diskov, b.) digitálne prostredníctvom obchodu PlayStation Store. V budúcnosti do ponuky pribudne aj distribúcia cestou streamovacej služby Gaikai, jej spustenie v Európe je zatiaľ v nedohľadne a rovnako známe nie sú ani detaily, na akom princípe bude Gaikai fungovať. Dôležitou informáciou pre všetkých vlastníkov predošlých konzol PlayStation je, že žiadnu zo starších hier si na PlayStation 4 nespustíte. Systém nepodporuje ani herné tituly z PlayStation 3, s argumentom, že sa predsa tiež nachádzajú na Blu-ray diskoch, pri novej konzole nepochodíte.

    hry2.jpg

    Vynikajúcou novinkou je systém inštalácie, ktorý už nevyžaduje, aby sa hra kompletne nainštalovala (výnimkou indie tituly z PSN). Hodíte do mechaniky Killzone: Shadow Fall a po krátkej chvíli môžete hrať prvú misiu príbehovej kampane. Inštalácia sa medzitým automaticky dokončuje v pozadí, zaujímať vás to ale vôbec nemusí – systém nie je spomalený ani prehnane hlučný. Z hry môžete kedykoľvek vyskočiť do menu, môžete navštíviť PlayStation Store alebo napríklad pozrieť na internet. Nie je však možné mať dve spustené hry naraz. Ak chcete preskočiť z jednej do druhej, konzola vás upozorní, že v pozadí je otvorená iná aplikácia a spýta sa, či ju chcete zatvoriť. Ak tak urobíte, po jej opätovnom spustení nepokračujete presne od bodu, v ktorom ste skončili, ale od poslednej uloženej pozície alebo checkpointu.

    To isté platí aj po prechode do režimu spánku. Sony už síce predstavila tzv. suspend mód, v ktorom sa po opätovnom zapnutí konzoly hráči budú môcť presne do momentu, kde pred tým skončili, táto vlastnosť pri štarte na trhu zatiaľ chýba a dodaná bude v niektorej z budúcich systémových aktualizácií.

    hry1.jpg

    Sťahovanie patchov k hrám je po novom automatické a ak máte PlayStation Plus, je dokonca možné aj počas režimu spánku. Počas sťahovania herných updatov nemáte prístup k online funkciám hry, hneď, ako sú sťahovanie a inštalácia v pozadí dokončené, všetko sa automaticky sprístupní. Záhadou je, prečo Sony pri manažmente sťahovania neumožňuje sťahovanie zastaviť. Ak napríklad ťaháte tri súbory naraz, musíte sa zmieriť s tým, že si rýchlosť sťahovania rozložia medzi seba, pozastavenie ani nastavenie priorít neexistuje. Odhliadnuc od tohto nedostatku si však Sony pri sľúboch okamžitom hraní stála za slovom a v tejto oblasti predstavuje zariadenie lepšie nie o jednu, ale rovno dve triedy.

    V deň vydania je na PlayStation 4 dostupných 25 hier, ak máte predplatené PlayStation Plus, dvojice z nich sa pri štarte konzoly dočkáte zadarmo. Iba šesť z celkového množstva hier bolo vydaných výlučne na PlayStation 4, všetky zvyšné tituly si môžete zadovážiť aj na vašu "trojkovú" konzolu. Ponuka hier preto špeciálne oslnivá nie je, slabšiu zásobu Sony odpustíte v momente, v ktorom niektorú z PS4 hier zapnete.

    PS4 Hry kopie.jpg

    Grafický posun je citeľný, najmä exkluzívny kúsok a vlajková loď PlayStation 4 Killzone: Shadow Fall, jasne demonštruje hrubú silu nového zariadenia. Fantasticky prepracované modely postáv, súhra svetla a vrhaných tieňov, mohutné efekty pri explóziách, dôraz na detail všade, kam sa s kamerou pozriete... To všetko pri natívnom Full HD rozlíšení 1080p a 60-tich snímkach za sekundu pri prvom zapnutí hry skutočne vzbudzuje rešpekt. Hra sa pritom nesnaží zapôsobiť iba po grafickej stránke, ale tiež v spolupráci s ovládačom DualShock 4. Prehrávanie audio logov cez reproduktor alebo zadávanie príkazov mechanickému robotovi prostredníctvom pohybového panela sa naoko síce javia drobnosti, dizajnérom zo Sony ale patrí pochvala za to, že sa herný zážitok snažia rozšíriť aj mimo obrazovku.

    Zatiaľ čo od Killzone: Shadow Fall herný svet očakáva maximum, nenápadným a rozhodne milým prekvapením je digitálny kúsok s názvom Resogun, ktorý si môžete bezplatne stiahnuť z ponuky PlayStation Plus. Koncept odolávania nepriateľským vlnám a strieľania všetkého, čo sa na obrazovke pohne, vyznieva možno až príliš jednoducho, šialené tempo hry spojené s intuitívnym ovládaním môže názor skeptikov rýchlo zmeniť. S nesmierne dynamickým striedaním objektov je Resogun navyše sľubným dôkazom toho, že PlayStation 4 zvláda aj rýchle tempo bez lagov alebo straty kvality obrazu.

    hry3.jpg

    Trocha horšie už je na tom tretia PS4 exkluzivita s názvom Knack. Tá mala patriť k najsilnejším lákadlám na kúpu nového herného zariadenia, nakoniec sa k hráčom dostáva vizuálne pekný, no hrateľnosťou i príbehom veľmi priemerný kúsok. Má potenciál zabaviť a ukazuje aj originálne nápady, v konečnom dôsledku ale ide o hru, na ktorú si po pár mesiacoch hrania spomenie iba málokto.

    Štvorica PS3 titulov umožňuje aj update na next-gen verziu, za čo priplatíte €9,99. Jedná sa o Assassin's Creed IV: Black Flag, Battlefield 4, Call of Duty: Ghosts a Injustice: Gods Among Us. Upgrade nie je náročný, v PlayStation Store stačí zadať kód, ktorý bol vložený pri PS3 disku, stiahnuť patch a môžete začať hrať. Konzola stále vyžaduje vložený disk PS3 verzie hry, ak sa hráte s myšlienkou PlayStation 3 predať, možno si zmienené disky budete chcieť nechať. Odporúčame tiež rozhodnúť sa rýchlo, keďže kódy pre upgrade majú limitovanú trvanlivosť a niektoré vypršia už v januári 2014. Oplatí sa však do niečoho podobného vôbec investovať? V čom je vlastne hra po prechode iná?

    hry4.jpg

    Logickou a zároveň prvou odpoveďou je samozrejme lepšia grafika. Textúry sú podstatne ostrejšie, farby hustejšie a modely postáv o niečo prepracovanejšie, vo všeobecnosti ale platí, že žiadna oblasť nejde tak ďaleko, aby vyrazila dych. Rozdiely sú viditeľné najmä v prípade výkonných televízorov so širokou uhlopriečkou, čím je centimetrov menej, tým zanedbateľnejšie sú aj vizuálne odlišnosti.

    PS4 verzie hier sú na tom lepšie aj rýchlostne, v Assassin's Creed: Black Flag je načítavanie napríklad rýchlejšie a menej časté. V Battlefield 4 sa pre zmenu zlepšil dohľad viditeľnosti, atraktívnou devízou pre milovníkov FPS je určite aj podpora 64 hráčov v multiplayeri. Predstavené sú aj novinky v rámci využitia vychytávok nového DualShocku, či už pohyb po mape v Black Flag alebo mini-hry v Gods Among Us ovládané cez dotykový panel.


    Celkovo sa dá povedať, že za cenu 10 eur sa hráčom kvalitnejší obsah dostane, nejde ale o nič, čo by ste museli mať, ak už ste hry prešli. Uložené pozície z PlayStation 3 sa na PS4 nedajú preniesť, takže púť príbehom budete musieť začať odznova, to isté platí o multiplayeri, ktorý pri zmienených hrách využíva rozdielne servery. Výnimkou je Injustice: Gods Among Us, ktorý si zahráte aj s kamarátmi na PS3, prípadne PS Vita, trojica zostávajúcich titulov cross-platform play nepodporuje. Ak väčšina priateľov zostáva pri starej konzole, pri budúcich novinkách vydaných súbežne na PS3 a PS4 si možnosť hrania medzi konzolami pre istotu overte, Sony totiž necháva integráciu tejto možnosti vyložene na herných vývojároch.

    [ANCHOR]siedmy[/ANCHOR]Multimédiá a iné zariadenia

    Vo všetkých predstavených oblastiach (azda až na výnimku spoplatneného online hrania) urobila Sony s novou konzolou veľký krok vpred, no to, čo PlayStation 4 predvádza pri podpore obsahu iného, ako toho herného, sa inak ako sklamaním nazvať nedá. Máte obľúbený seriál, ktorý si chcete cez herné zariadenie zapnúť? Zabudnite. Čo si teda vypočuť aspoň nejakú hudbu? Nemožné. Tak aspoň prezretie fotografií z dovolenky? Kdeže! Nič, nič a tretí raz nič. Podpora konzoly je obmedzená čisto na oficiálny obsah zo Sony.

    multimedia2.jpg

    Je jedno, či film v počítači prekonvertujete na mp4, divx, avi, vob alebo známy súbor AVCHD, s ktorým spolupracovala aj PlayStation 3, konzola na USB disku nerozozná žiaden formát a tvári sa, akoby súbory vôbec neexistovali. To isté platí o hudobných súboroch a fotografiách. Do konzoly môžete dokonca vložiť originálne audio CD, na zvuk budete čakať márne –mechanika načítanie CD nepodporuje, poradí si iba s Blu-ray a DVD diskami. Kto by chcel šťastie skúsiť cez media servery a streamovanie prostredníctvom Wi-Fi, odporúčame ušetriť si čas – spolupráca s DLNA nefunguje.

    Zámer Sony nútiť užívateľov systému kupovať mediálny obsah cez oficiálne aplikácie spoločnosti je viac ako očividný, možno by sa dal pochopiť, keby niektorá zo služieb fungovala aj v našej krajine. Netflix, Music Unlimited ani žiadna z ďalších predinštalovaných aplikácií, prostredníctvom ktorých by sa dal mediálny obsah za poplatok zakúpiť, na Slovensku ani v Česku nie je podporovaná. Nerozhoduje ani, v ktorej krajine máte účet zaregistrovaný. Po ostrej kritike zo strany hráčov japonský koncern napokon prisľúbil budúcu podporu hudobného formátu mp3 a DLNA, kým sa tak nestane, hodnota PlayStation 4 je v oblasti prehrávania multimediálneho obsahu takmer nulová. Jediným svetlým bodom je možnosť prehrať na konzole Blu-ray a DVD filmy. To je však možné aj na PlayStation 3.

    multimedia3.jpg

    Zabudovaný internetový prehliadač je o poznanie rýchlejší ako na predchádzajúcej konzole, v základnom menu zobrazuje podobne ako Google Chrome osmičku posledných navštívených stránok. Stránky je samozrejme možné ukladať do záložiek alebo zobraziť na celú obrazovku , aj napriek nudnému vizuálu prehliadač spĺňa svoj základný účel. Vážnejším nedostatkom je absencia podpory Flash, stránky vyžadujúce tento plugin sa buď nezobrazia vôbec alebo sa načítajú s chybami. Sony v podobných prípadoch odporúča využiť mobilné verzie navštevovaných webov. Väčšina stránok však funguje bezchybne, prehrávanie YouTube videí je rýchle i plynulé a pri bežnom surfovaní by ste nemali zaznamenať významnejší problém.

    V šírení zlých správ žiaľ musíme pokračovať aj v oblasti podpory herných slúchadiel. Úsmevné pritom je, že kompatibilné nie sú ani oficiálne slúchadlá od Sony ako napríklad Sony Wireless Stereo Headset alebo Sony Pulse Headset. Káblovým prepojením s konektorom na ovládači by ste väčšinu slúchadiel mali rozbehnúť, ak sa spoliehate na spárovanie cez USB alebo Bluetooth, môžete si kúsky elektroniky odložiť do poličky a počkať na začiatok roka 2014. Na vtedy je naplánovaný firmvér, ktorý by mal problém vyriešiť. Hovoriac o funkčnosti zariadení sa k slovu hlási aj diaľkový Blu-ray ovládač Sony Remote Control. Ten na konzole zatiaľ rovnako nefunguje.

    multimedia4.jpg

    V prípade, že plánujete PlayStation 4 využívať ako sociálne zariadenie, máme pre vás naopak dve dobré správy. Prvou je, že konzola je cez Bluetooth kompatibilná aj s klávesnicami a myškami. Po prepojení sa vďaka nim môžete pohybovať v Dynamic Menu, surfovať po internete alebo chatovať s priateľmi. Tou druhou zasa veľký dôraz na sociálne funkcie.

    Jednoduchosť, s akou nová konzola umožňuje zdieľať herné momenty je nádherná a má potenciál očariť aj tých hráčov, ktorí sa sociálnym sieťam spravidla vyhýbajú. Či už je to vydarená hra v multiplayeri alebo vtipná chyba v príbehovej kampani, azda každý sa už počas hernej kariéry stretol s momentom, o ktorý sa oplatilo podeliť aj s ostatnými. Autori zo Sony na to pri novom zariadení mysleli a systém PlayStation 4 automaticky zaznamenáva posledných 20 minút vašej hernej činnosti.

    multimedia5.jpg

    Ak sa podobná situácia vyskytne, stačí stlačiť tlačidlo Share a video alebo screenshot už putujú na vašu Facebookovú stenu. Nemusia ich pritom vidieť všetci. Systém sa pri prepojení s Facebookom opýta, pre ktorú skupinu je obsah určený. Môžu to byť vaši blízki priatelia, rodina alebo dokonca iba vy sám, zdieľaným materiálom preto nikoho otravovať nemusíte. Podpora YouTube zatiaľ nefunguje, Sony avizuje, že by sa jej hráči mali dočkať neskôr. Jedincov obľubujúcich upload videí pre zmenu zamrzí, že nahraný materiál nie je možné stiahnuť na editáciu do počítača a upraviť sa nedá ani v samotnej konzole.

    [ANCHOR]osmy[/ANCHOR]Remote Play a PlayStation App

    V prípade, že vlastníte PS Vita, je PlayStation 4 zariadením, ktoré chcete mať doma. V podobe novej japonskej konzoly získava handheld od Sony silného a spoľahlivého partnera, ktorý významne rozširuje herné možnosti. Predstavte si, že ste ponorený do hry, no vaša partnerka už chce televízor pre seba. To, čo by za normálnych okolností s najväčšou pravdepodobnosťou znamenalo koniec hernej seansy alebo začiatok hádky, pri novom systéme problém zažehnáva. Stačí správne nastaviť Remote Play, teda ovládanie na diaľku, a obraz spoločne so zvukom sú z konzoly prenesené na obrazovku PS Vita. Na nej môžete pokračovať v rozohranej hre.

    remote1.jpg

    Ideou Sony pri novej konzole je sprostredkovanie hrania kedykoľvek a kdekoľvek a v predstavenej podobe ukazuje, že nápad funguje aj v praxi. Zatiaľ je síce obmedzené na domácu sieť a japonský výrobca hranie cez 3G siete neodporúča, uvidíme, aká bude využiteľnosť služby za pár rokov. Faktom je, že v domácej sieti obraz pri väčšine hier vôbec nelaguje, drobné sekanie sa môže vyskytnúť pri dynamických FPS hrách. Je preto dobré odľahčiť domácu Wi-Fi sieť čo najviac, dá sa to napríklad tým, že PS4 k sieti pripojíte cez kábel.

    Obmedzujúce už môže byť hranie pri tituloch využívajúcich tlačidlá R2, L2, R3 a L3, ktoré na PS Vita chýbajú. Teoreticky by mali byť prenesené na zadnú dotykovú stranu, v skutočnosti to ale neplatí vždy a niektoré tituly Remote Play podporujú iba naoko. Výsledkom môže byť nepohodlný a degradovaný herný zážitok. V prvom rade však všetko závisí predovšetkým od konkrétnej hry a vývojára. Vývojársky tím z Ubisoftu sa s ovládaním Assassin's Creed: Black Flag napríklad popasoval nasledovne:

    remote3.jpg

    Oficiálne by malo byť pri vybraných hrách možné použiť PS Vita aj ako druhý ovládač, no v deň vydania nevieme o hre, ktorá by niečo podobné umožňovala. Oveľa praktickejšia je funkcia vzdialeného prístupu do konzoly, ktorá už nie je dostupná iba na handhelde od Sony, ale tiež všetkých smartfónoch s operačným systémom Android alebo iOS. Na prvý pohľad ide skôr o sociálnu aplikáciu, v ktorej si v známom užívateľskom rozhraní kontrolujete trofeje, píšete s priateľmi a alebo jednoducho sledujete, čo je na PSN nové. Využitie aplikácie ale ide o niečo ďalej.

    Mobilné zariadenie, na ktorom je aplikácia nainštalovaná, je zároveň akýmsi diaľkovým ovládačom ku konzole, a to aj v momente, kedy nie ste doma. Po prepojení s vaším PSN účtom máte prístup do PlayStation Store a všetkým jeho službám. PlayStation 4 môžete na diaľku zobudiť a zadať príkaz na stiahnutie hry, takže keď prídete domov, všetko je nachystané a nemusíte sa zdržiavať formalitami.

    remote2.jpg

    Prednosťou PlayStation App je tiež funkcia Second Screen, teda druhej obrazovky. Tá nie je podporovaná pri všetkých tituloch, ak ale funguje, ide o príjemné spestrenie hrateľnosti. V aplikácii Playroom môžu hráči napríklad na telefóne alebo tablete nakresliť vlastný objekt a hodiť ho robotom v miestnosti na hranie, v Assassin's Creed: Black Flag je vďaka aplikácii na obrazovku prenesená mapa, na ktorej môžu hráči zadávať cestu a spravovať svoju flotilu. Call of Duty: Ghost novinku využíva v podobe minihier pri bojoch o teritórium, za čo hráči získavajú bonusové skúsenosti, Battlefield pre zmenu sprístupňuje Battlelog, kde si hráči môžu prezrieť štatistiky a upraviť výstroj.


    [ANCHOR]deviaty[/ANCHOR]Výsledný verdikt

    Dizajn: 9/10 – Sony nezostala svojej povesti nič dlžná a opäť predstavuje elegantné zariadenie so zmyslom pre detail. Nenápadná konzola navyše spĺňa kľúčovú požiadavku a disponuje dostatočným výkonom na to, aby latku hrateľnosti posunula na úplne novú úroveň.

    DualShock 4: 9/10 – Herný ovládač štvrtej generácie prešiel najväčšou inováciou za posledných 16 rokov. Nie všetky vyšli na jednotku, väčšina má za následok, že k staršej verzii už sa nebudete chcieť vrátiť. Vďaka ergonomickým zmenám v rukách sedí ako uliaty, DualShock 4 patrí k najpríjemnejším prekvapeniam novej konzolovej generácie.

    PlayStation Camera: 7/10 – Aj keď je pri štarte PlayStation 4 prakticky zbytočným zariadením, páči sa nám technologický posun v porovnaní s PlayStation Eye. Výkonnostne má kamera potenciál, aby v budúcnosti kvalitne zabavila, v prvom rade je potrebné doplniť zásobu hier. Just Dance 2014 na to sám nestačí.

    Užívateľské rozhranie: 8/10 – Konzervatívne a pri väčšom množstve nainštalovaných hier smrdí hrozbou anarchie, napriek tomu nesmierne rýchle a spoľahlivé. Multitasking konzole konečne nerobí problémy a to sa v konečnom dôsledku cení najviac.

    Účty a hranie online: 7/10 – Spoplatnené hranie online je zlou správou pre občasných hráčov, pomáha fakt, že PlayStation Plus je aj s výhodami aktívna pre všetkých hráčov na konzole. Dve nové hry každý mesiac by mali zaistiť vrátenie nákladov, no vlastníci slovenských účtov sa opäť nevyhnú zbytočným komplikáciám. Sony, PlayStation Store patrí aj na Slovensko!

    Hry – 7/10 – Slabší štart, veľmi sľubná budúcnosť. Killzone: Shadow Fall po grafickej stránke najlepšie ukazuje silu japonskej mašiny, posun vpred je viditeľný aj pri multi-platformových tituloch. Zatiaľ síce nejde o revolučný skok, možnosti konzoly sú ale obrovské a môžeme sa iba tešiť, čo nám herní vývojári pripravia v ďalších mesiacoch.

    Multimédiá – 6/10 – Najslabší článok PlayStation 4, ktorý zúfalo potrebuje vylepšiť. Zdá sa až neuveriteľné, že konzola ôsmej generácie nepodporuje žiadne vlastné formáty videa, audia ani obrázkov. Rýchlejší internetový prehliadač poteší, jedinou skutočne originálnou vlastnosťou je možnosť jednoduchého zdieľania videa a screenshotov.

    Remote Play + PlayStation App – 9/10 – Silný dôraz na Remote Play prináša svoje ovocie a aj keď nie je vzdialené ovládanie ideálne, páči sa nám skutočnosť, že môžete pokračovať v hraní aj v prípade, že televízor využíva niekto iný. Oficiálna aplikácia poteší všetkých milovníkov sociálnych funkcií, disponuje aj praktickým využitím v podobe sťahovania obsahu na diaľku.

    Celkové hodnotenie: 8/10


    Musíte mať PlayStation 4 doma hneď v deň vydania? Odpoveď je nie. Konzolu ešte čaká zopár dôležitých updatov, ktoré by mali podstatne rozšíriť jej možnosti. Ak do úvahy vezmeme aj slabú ponuku hier pri uvedení na trhu, pri pomyslení, že sa nová japonská konzola neocitne pod vianočným stromčekom, plakať určite nemusíte. PlayStation 4 má nedostatky. Nie sú zanedbateľné, ale dajú sa odpustiť. A to s radosťou urobíte, keď sa k nám dostane druhá vlna herných titulov. Rýchle užívateľské rozhranie, multitasking, dôraz na okamžité hranie s fantastickým vizuálom sú už dnes najlepším dôkazom toho, že PlayStation 4 je označenia "next-gen" skutočne hodná.


    [ANCHOR]desiaty[/ANCHOR]PS4 vs. Xbox One

    Aj keď je recenzia na PlayStation 4 hotová, ešte sa s vami nelúčime. Je tu totiž ešte jedna dôležitá otázka, ktorá zostala nezodpovedaná a mnohých nepochybne zaujíma. Je lepšie kúpiť PlayStation 4 alebo Xbox One? Papierovo sú si obe zariadenia veľmi podobné a cena ani jedného z nich zanedbateľná nie je, ktorá konzola je teda určená vám?

    Xbox-One-Vs-PS4.jpg

    Xbox One sme síce v rukách nemali a konzola na svoj slovenský dátum vydania stále čaká, napriek tomu sme zosumarizovali základné kritériá, ktoré vám pri rozhodovaní môžu pomôcť.

    Cena
    PlayStation 4: €399
    Xbox One: €499
    Xbox One na trh prichádza s cenovkou vyššou o rovných sto eur. Rozdiel však nie je taký jednoznačný, ak si pripomenieme, že PlayStation Camera v hodnote €60 nie je pri PlayStation 4 súčasťou základného balíčka, zatiaľ čo cena Xbox One zahŕňa aj pribalený Kinect. Ten je pre plnohodnotné využitie Xbox One ale oveľa podstatnejší ako kamera pre PlayStation 4, ktorú pre využitie konzoly vlastniť vôbec nemusíte.


    Dizajn

    Xbox One: 333 (šírka) x 79 (výška) x 274 mm (dĺžka), váha 3,2kg. Nemožno postaviť vertikálne
    PlayStation 4: 275 (šírka) x 53 (výška) x 305 mm (dĺžka), váha 2,7kg. Možno postaviť horizontálne i vertikálne (treba kúpiť vertikálny stojan)

    Čo sa páči jednému, nemusí sa páčiť ďalším, rozoberať, ktorá konzola je krajšia je preto čisto subjektívnou záležitosťou. Vo všeobecnosti možno povedať, že Xbox One je väčší ako PlayStation 4, čomu zodpovedá aj jeho vyššia hmotnosť. Ani jedno zo zariadení nedisponuje prehnane futuristickým dizajnom, autori z Microsoftu stavili skôr na konzervatívne tvary, zatiaľ čo japonskí tvorcovia krivky svojho diela mierne zakrivili.

    x5.jpg

    Výkon

    Tvary zariadení sme si pozreli, nasleduje demonštrácia sily a jej porovnanie. Papierovo sa oba kusy elektroniky viac menej v ničom podstatnom nelíšia, analýzy nadšencov i herných webov ale ukazujú, že výkon PlayStation 4 je vďaka využitiu rýchlejších grafických procesorov vyšší. Ak trváte na číslach, máme dočinenia so silou 1,84 teraflopu pri PlayStation 4 vs. 1,23 teraflopu pri Xbox One. Teoreticky je teda grafický výkon PS4 o tretinu vyšší, na otváranie šampanského pre fanúšikov PlayStation ale dôvod tak skoro nebude.

    Doposiaľ vydané hry totiž neukazujú vôbec žiadne rozdiely, ktoré by stáli za pozornosť a pri všetkých porovnávaných tituloch boli hráči svedkami identických obrazov. Killzone: Shadow Fall a Ryse: Son of Rome, ktoré sú považované za vlajkové lode pri uvedení konzol na trh, vyzerajú nádherne a vysoký grafický štandard ani jednej z nich uprieť nemožno.

    PS4 vs Xbox spec.jpg

    Teoreticky by sa vyšší výkon PlayStation 4 mohol ukázať pri dielach vývojárov, ktorí budú schopní využiť grafické jadrá konzoly na 100% (zdravíme Naughty Dog), pri väčšine multiplatformových titulov sa ale neočakáva, že by sa kvalitou ponúknutého obrazu mali výraznejšie odlišovať. Ako to bude vyzerať v skutočnosti sa ukáže až oveľa neskôr, keďže podľa oboch výrobcov budú hry z konzol ždímať naozajstné maximum až po troch rokoch na trhu, počas ktorých sa herní vývojári dôverne zoznámia s architektúrami herných zariadení.

    Zaujímavé sú výsledky rýchlostných testov vykonané herným portálom Kotaku. Tie ukazujú, že PlayStation 4 svoj vyšší potenciál využíva v oblasti rýchlosti a svojho rivala poráža v drvivej väčšine rýchlostných kategórií - naštartovaní systému, inštalácii hier i možnosti okamžitého hrania. V danom teste Xbox One svojho súpera porazil iba v jedinom bode - pri načítaní hry.

    x3.jpg

    Za zmienku pri technickej špecifikácii tiež stoja pevné disky – PS4 aj Xbox One disponujú rovnakým úložným priestorom o veľkosti 500GB. Už vyššie bolo spomenuté, že aktívnym hráčom to po čase kvôli vysokým požiadavkám hier stačiť nemusí a alternatíva výmeny bude pre mnohých lákavá. Cieľom pritom nemusí byť iba zvýšenie kapacity, ale tiež rýchlosti, ktorú cenovo čoraz dostupnejšie SSD disky zabezpečia.

    Navrch pri výmene diskov má jednoznačne PlayStation 4. Výmena hard disku pri nej totiž nepredstavuje nič zložitejšie, ako uvoľnenie štyroch skrutiek a nevyžaduje žiaden zásah do konzoly. Pri Xbox One je to podľa užívateľov omnoho komplikovanejšie, keďže Microsoft výmenu disku oficiálne nepodporuje. Nie je to síce nemožné a internet už samozrejme zaplavili videá s návodmi ako na to, nie všetky už ale upozorňujú, že výmenou dátového úložiska sa zároveň rušia záručné podmienky konzoly.

    x4.jpg

    Na druhej strane treba zmieniť, že Microsoft údajne plánuje zaviesť podporu externých diskov, zatiaľ čo Sony nič podobné nechystá. Nech je ako chce, v oblasti hrubej hardvérovej sily je víťazom PlayStation 4.

    Hry

    Nie je žiadnym tajomstvom, že PlayStation 3 mala počas predošlého generačného cyklu silnejšiu zásobu exkluzívnych kúskov ako Xbox 360, zaujímavé preto je, že pri porovnaní launch titulov sa karta otočila. PlayStation 4 významne poškodil odklad dvojice titulov Watch Dogs a Driveclub. Fakt, že s nimi japonská firma počítala dokazuje aj skutočnosť, že Watch Dogs boli súčasťou špeciálneho PS4 balíčka, zatiaľ čo druhý menovaný bol plánovaný ako bezplatný titul pre PlayStation Plus. Nestalo sa a Sony sa s tým musí vysporiadať.

    Hry xbox vs ps.jpg

    Microsoft pri vydaní hier naopak žiadne odklady nerobil a aj keď trh nezasiahol najsilnejšie a prichádza s menším počtom hier, v deň vydania si vedie lepšie ako jeho konkurent. Môže sa zdať znepokojivé, že jeden z najväčších jesenných trhákov, Call of Duty: Ghost, na Xbox One nebeží v natívnom 1080p, ako je tomu pri PS4 verzii hry, upscaling na rovnakú hodnotu ale zaisťuje, že rozdiely medzi dvoma hrami vôbec nevidieť.

    Americká konzola navyše prichádza s exkluzivitami, ktoré si v hodnoteniach kritikov počínali viac než dobre, čo je iba soľou na čerstvé rany Sony. Japonský vývojár si je slabého výberu vedomý a niekoľkrát nahlas spomenul, že vo vývoji pre PlayStation 4 je momentálne 180 herných kúskov. Pri pohľade na rozsiahly zoznam PS3 hier nemusí ísť len o chvastúnstvo a môžeme si byť istí, že druhá vlna, ktorá na konzolu dorazí v najbližších mesiacoch, bude naozaj silná. To nič nemení na tom, že bitku v deň vydania vyhráva Xbox One.

    killzone-vs-dead-rising-3.jpg

    Multimédiá

    Zdá sa, že časy, kedy konzoly slúžili výlučne na hranie sa ešte neskončili a ani jedno z nových zariadení nie je k hráčom v oblasti multimediálnej podpory príliš priateľské. Podľa súčasných správ ani Xbox One, ani PlayStation 4 nerozoznajú USB kľúče s vlastným video obsahom a video musíte prehrať oficiálnou cestou cez vstavené Blu-ray disky alebo oficiálne aplikácie s plateným obsahom.

    Prehrávanie Blu-ray i DVD je našťastie samozrejmosťou, zaujímavé je, že ani jedna konzola pri svojom štarte nepodporuje 3D Blu-ray filmy. To by sa malo zmeniť v blízkej budúcnosti po vydaní firmvéru, kedy presne to bude sa zatiaľ nevie. Oba prehrávače naopak zvládajú novinku vo forme rozlíšenia Ultra HD, známej tiež ako 4K, pri hrách sa tejto podpory nedočkáme.

    PlayStation 4 neprehrá CD, nepodporuje momentálne najrozšírenejší hudobný formát MP3, autori dokonca neumožnili ani funkčnosť DLNA či media serverov, vďaka ktorým by ste si mohli prehrať mediálny obsah z iného zariadenia prostredníctvom siete. Po ostrej vlne kritiky zo strany hráčov sa Sony síce vyjadrila, že podporu MP3 a DLNA zváži, kedy (a či vôbec) bude pridaná už predmetom diskusie nebolo.

    x7.jpg

    Xbox One by si mal s CD poradiť ľavou-zadnou. Konzola navyše disponuje aplikáciou Play to, vďaka ktorej prehrá takmer akýkoľvek obsah (či už video, foto, alebo hudbu) po spárovaní s iným zariadením so systémom Windows. V rámci Wi-Fi si tak cez Xbox One môžete prehrať čokoľvek vás napadne, čo je s pohľadom na nulovú multimediálnu podporu PS4 významný argument pre.

    Uvidíme, ako štedrý bude Microsoft pri podpore aplikácií na našom trhu. Najväčšou otázkou je, do akej miery bude možné využiť vstupný port HDMI, ktorý slúži na prepojenie herného zariadenia s televíznym set-top boxom. Ak bude fungovať aj u nás (teoreticky tomu nič nebráni), Xbox One sa môže stať plnohodnotným multimediálnym centrom celej obývačky, ktoré sprostredkuje hernú, televíznu i filmovú zábavu v jednom. Vďaka Kinectu bude ešte k tomu možné ovládať všetky zmienené oblasti hlasom (podporu slovenského jazyka nečakajte) alebo gestami, ak je multimediálna podpora to, čo od novej konzoly očakávate, Xbox One sa javí ako správna voľba.

    Online hranie

    Xbox One – Platené – vyžaduje Xbox Live (ročné predplatné €60)
    PlayStation 4 – Platené – vyžaduje PlayStation Plus (ročné predplatné €50)

    ps-plus-vs-xbox-live-gold.jpg

    Za predpokladu, že budete chcieť konzoly využiť aj na hranie po sieti, prípadne využiť niektoré zo špeciálnych možností ako napríklad ukladanie dát online, si pri oboch konzolách budete musieť priplatiť. Ročné predplatné nie je zanedbateľné a pohybuje sa na úrovni 50 eur, pri Xbox One je to ešte o 10 eur viac. Netreba ale zúfať. Predplatenie služieb hráčom neumožní iba prístup k online multiplayeru, ale tiež k ďalším zaujímavým možnostiam v podobe zliav, exkluzívnych beta prístupov, skorých demoverzií a ďalších. Najatraktívnejšou devízou je pri obidvoch konzolách bezplatná dvojica hier, ktorá sa každý mesiac obmieňa. Ročne sa k vám teda v prípade predplatného dostane 12 hier zadarmo.

    Na hodnotenie kvality online hrania je ešte priskoro. Počas PlayStation 3 bolo (a stále je) online hranie bezplatné a neraz sa vyskytovali názory, že kvalita serverov je kvôli tomu o niečo horšia. Faktom je, že PlayStation Network podstupovala údržby oveľa častejšie ako systém Xbox 360 a herná skúsenosť hráčov bola aj kvôli tomu zbytočne znehodnotená. Či to bude prípad aj pri súčasných herných mašinách ukážu nasledujúce mesiace.

    x10.jpg

    Pri porovnávaní služieb vo väčších európskych krajinách si mnohí kritici všimli, že členstvo v Xbox Live je pre úplnú funkčnosť konzoly oveľa dôležitejšie ako PlayStation Plus pri japonskej konzole. V druhom prípade sa obmedzenie týka iba online hry, zatiaľ čo pri Xbox One konzole nesprístupňuje rôznorodé aplikácie ako napríklad Internet Explorer, Skype alebo Netflix. Keďže nemáme možnosť vidieť, ako je to v skutočnosti, momentálne staviame dvojicu služieb na rovnakú vlnu.

    PlayStation Camera / Microsoft Kinect

    Microsoft Kinect – súčasť základného balíka Xbox One
    PlayStation Camera – predávaná oddelene za cenu €60

    Ani jedno zo zariadení nie je pre funkčnosť konzoly nevyhnutné, Kinect v spojení s Xbox One hrá oveľa podstatnejšiu úlohu ako kamera pri PlayStation 4. Špecifikácia obocho zariadení od seba ďaleko nemá, no na rovinu treba povedať, že zariadenie od Sony sa výkonom s produktom americkej spoločnosti zrovnávať nemôže. Kinect podporuje viac hlasových príkazov, je presnejší a údajne je dokonca schopný zmerať tep pri pohybových hrách. PlayStation Camera spravila oproti svojmu predchodcovi veľký krok vpred, na prvé miesto to v porovnaní s konkurentom ešte nie je.

    x9.jpg

    Sony však svoju kameru nikdy nepropagovala tak hlasno ako Microsoft, očakávania od Kinectu sú teda niekoľkonásobne vyššie a herný svet bude ostro sledovať, ako si pri plnení sľubov bude Microsoft počínať. Podporu Kinectu (ovládanie hlasom, gestami...) potvrdila dvadsiatka titulov pri štarte Xbox One, prichystaná tiež bude šestka titulov s čisto pohybovou hrateľnosťou ako napríklad Xbox Fitness, Sport Rivals alebo Angry Birds: Star Wars. PlayStation 4 v deň vydania konkuruje jedinou hrou s integrovaným pohybovým ovládaním (Just Dance 2014), čo samo o sebe korunuje víťaza tejto kategórie.

    Ktorú konzolu teda kúpiť?

    Je od nás trochu povrchné porovnávať PlayStation 4 so zariadením, ktoré sme si na vlastnej koži vlastne vôbec nevyskúšali, účelom však nebolo nič iné, ako bežnému hráčovi pri rozhodovaní o správnej kúpe pomôcť.

    Po zhodnotení základných funkcií, výkonu a herných titulov musíme sucho skonštatovať, že odpoveď na otázku, ktoré zariadenie je hodné vašich úspor, jednoznačná nie je. Aby sme sa ale vyhli klasickému klišé a verdiktu, že výber je iba na vás (aj keď to na vás skutočne je), odporúčame nasledovné. Ak hľadáte zariadenie, na ktorom sa môžete hrať, pozerať filmy a televízne programy a to všetko robiť za pomoci hlasového či pohybového ovládania, bude vás zaujímať Xbox One. Ak svoju budúcu investíciu plánujete využiť najmä na hranie, jednoznačnou voľbou by sa pre vás mala stať PlayStation 4. V deň vydania síce má čo doháňať, vyšší výkon spojený s očakávaným prílivom hier ale misky herných váh prikláňa na svoju stranu.

    Zdroj: Techradar, Bgr, Stuff
     
    30 ľuďom sa to páči.
  2. ati360

    ati360
    Expand Collapse
    Miestny fanboy

    Registroval sa:
    2 Júl 2010
    Príspevkov:
    728
    Páči sa:
    406
    PS4 ma 1,60 GHz CPU? ... niekde na N4G som cital ze je to 1.80 GHz
     
    3 ľuďom sa to páči.
  3. TechnoKiller

    TechnoKiller
    Expand Collapse
    Herný guru

    Registroval sa:
    30 Jan 2012
    Príspevkov:
    967
    Páči sa:
    1 333
    Už sa teším ako si 17teho rozbalím jednu aj ja. Len škoda tej HS podpory. Už sa teším na killzone.
     
    3 ľuďom sa to páči.
  4. aceboris

    aceboris
    Expand Collapse
    Herný guru

    Registroval sa:
    24 Sep 2010
    Príspevkov:
    965
    Páči sa:
    1 532
    Krasna recenzia, klobuk dolu, urcite si ju precitam ked budem mat cas, zbezne som to prebehol a takto dobre spravenu recenziu som tu snad este nevidel :palec::palec:
     
    7 ľuďom sa to páči.
  5. MMshow

    MMshow
    Expand Collapse
    PlayStation Expert

    Registroval sa:
    6 Máj 2010
    Príspevkov:
    1 551
    Páči sa:
    571
    Skvelá práca. Skôr ako v priebehu budúceho roka nekupujem, no zaváži, ako to Sony vylepší s firmwaremi. Aj tak sa ale nemôžem zbaviť pocitu, že celý "next-gen 2013" bol zbúchaný hrozne narýchlo. Jednoducho na mňa teraz tie konzoly pôsobia dojmom low-costového PC, napríklad ten hard disk s 5400RPM, to by bolo smiešne pred piatimi rokmi, nieto teraz.
     
    5 ľuďom sa to páči.
  6. Michal911

    Michal911
    Expand Collapse
    PlayStation Padawan

    Registroval sa:
    1 Jún 2011
    Príspevkov:
    387
    Páči sa:
    106
    Kto to všetko prečital ? :D Inak na konzolu sa strašne tešim ... ale aj tak si počkam na druhu varku ;) Len škoda že hra ryse son of rome je len na xbox... ta hra sa mi neskutočne pači a viac mi pasuje ako daky killzone. Nechcem povedat ,že killzone je zla hra , ale hry z buducnosti dako nemusim.... Kvalitne spravena recenzia :platinum:
     
  7. SANTO

    SANTO
    Expand Collapse
    Miestny fanboy

    Registroval sa:
    4 Máj 2010
    Príspevkov:
    521
    Páči sa:
    115
    ja som to prečítal celé ,pretože ps4 mám od včera doma a potreboval som informácie aby som vedel čo a ako...nastavit...je to supr strojovna skúsil som prepojit PS Vitu a Ps4 cez remote ...úplná paráda ...priatelka pozerala na plazme TV a ja som na Vite riešil nastavovanie PS4 ...inak new update pre PS VITU sám nainštaloval PS4 aplikáciu na hranie hier aremote PS4 ... ...
     
    4 ľuďom sa to páči.
  8. aceboris

    aceboris
    Expand Collapse
    Herný guru

    Registroval sa:
    24 Sep 2010
    Príspevkov:
    965
    Páči sa:
    1 532
    Prave pre toto je vita predlzena ruka ps4 ...
     
    3 ľuďom sa to páči.
  9. Diablos

    Diablos
    Expand Collapse
    PlayStation Padawan

    Registroval sa:
    27 Feb 2011
    Príspevkov:
    441
    Páči sa:
    583
    Good job caba, super recenzia :palec::palec::palec:
     
    2 ľuďom sa to páči.
  10. majkoveda

    majkoveda
    Expand Collapse
    V.I.P. člen
    V.I.P. člen

    Registroval sa:
    26 Feb 2012
    Príspevkov:
    2 556
    Páči sa:
    4 960
    vdaka za krasnu recenziu:palec:pozorne som si to cele precital,kedze v januari ju budem mat doma:Dmohol som ju mat uz zajtra,ale mam objednany bundle s ovladacom navyse,kamerou a killzone,ale volali mi,ze na zajtra maju pre mna len ps4 s killzone,takze uz ten mesiac vydrzim:rolleyes: a konecne vyuzijem ten remote play s vitou:palec::palec::palec:
     
    3 ľuďom sa to páči.
  11. Maroš Šimurda

    Maroš Šimurda
    Expand Collapse
    Moderator
    Člen Vedenia Moderator Redaktor Recenzent

    Registroval sa:
    29 Máj 2010
    Príspevkov:
    3 139
    Páči sa:
    5 080
    paradny clanok ktory som precital doslova na jeden dych :)
    co sa tyka samotnej ps4, ja to vidim tak, ze zatial co ps3 bolo multimedialne centrum zabavy, ps4 je takym navratom ku korenom a ide cisto len o hernu konzolu s velkym dorazom na socialnu stranku. pochopitelne sa casom docka velkych zmien, no kazdopadne ja si killzone ujst nenecham :)
     
    5 ľuďom sa to páči.
  12. Seraph

    Seraph
    Expand Collapse
    PlayStation Padawan

    Registroval sa:
    24 Feb 2011
    Príspevkov:
    483
    Páči sa:
    406
    veľmi dobrá recenzia, kvalitne napísaná
    Mám však otázočku a píšem ju sem, keďže v staršej téme by mi možno už nikto neodpovedal:
    Ak nejaký účet na PS4 nastavím ako primárny - dá sa to potom niekedy zmeniť...teda kedykoľvek? alebo nie?
     
    2 ľuďom sa to páči.
  13. Diablos

    Diablos
    Expand Collapse
    PlayStation Padawan

    Registroval sa:
    27 Feb 2011
    Príspevkov:
    441
    Páči sa:
    583
    "Po registrácii stačí aktivovať PlayStation Plus a systém PlayStation 4 pod ním nastaviť ako primárny. Následne je služba PlayStation Plus s väčšinou výhod sprístupnená aj všetkým ďalším užívateľským účtom."

    Nenastavujes ucet primarny ale system teda samotnu konzolu a urcite sa da deaktivovat a na novej konzole aktivovat, napr. v pripade vymeny tak ako to je pri PS3...
     
  14. DudySVK

    DudySVK
    Expand Collapse
    Platinový člen
    Platinový člen

    Registroval sa:
    6 Máj 2010
    Príspevkov:
    346
    Páči sa:
    235
    Luxus Pani!!! Momentalne najlepsia recenzia aku som cital. Cim viac viet tym viac info o konzole. Buduci majitelia ale aj terajsi sa urcite vela naucili a hlavne sa oboznamili s vecami o ktorich este nevedeli. Masive LIKE
     
    2 ľuďom sa to páči.
  15. majkoveda

    majkoveda
    Expand Collapse
    V.I.P. člen
    V.I.P. člen

    Registroval sa:
    26 Feb 2012
    Príspevkov:
    2 556
    Páči sa:
    4 960
    presne si to vystihol:palec:aj vita bola na zaciatku uplne hola a vdaka vsetkym updatom je z nej perfektna masinka s kopou aplikacii a nie len prenosna konzola na hranie:palec::palec::palec:;)
     
    2 ľuďom sa to páči.
  16. Oze_G

    Oze_G
    Expand Collapse
    Platinový člen
    Platinový člen

    Registroval sa:
    7 Sep 2011
    Príspevkov:
    1 619
    Páči sa:
    2 279
    Ďakujem za krásnu recenziu :)

    Podľa mňa Sony urobí aj PS4 multimediálne centrum len trocha mu to potrvá :D

    Ale jednoznačne MUST HAVE!!!!
     
    3 ľuďom sa to páči.
  17. cipur

    cipur
    Expand Collapse
    PlayStation Master

    Registroval sa:
    5 Júl 2011
    Príspevkov:
    8 047
    Páči sa:
    7 990
    Pekne caba , konecne na ps4 nemusis hladiet ako na pracu :) JE TO TU !!! :)
     
    3 ľuďom sa to páči.
  18. Seeyoux

    Seeyoux
    Expand Collapse
    Platinový člen
    Platinový člen

    Registroval sa:
    3 Feb 2013
    Príspevkov:
    86
    Páči sa:
    47
    Caba recenzia na jedničku! Playko 4 kupujem az o rok. Stale mam co este na trojke hrat. Ale uz sa tesim!
     
    3 ľuďom sa to páči.
  19. Kapo91

    Kapo91
    Expand Collapse
    Zelenáč

    Registroval sa:
    5 Nov 2013
    Príspevkov:
    85
    Páči sa:
    53
    úplne rovnaký feeling mám z konzoly aj ja akoby si na začiatku roka niekto zo Sony uvedomil, že by už bolo na čase urobiť novú konzolu a taktiež na mňa pôsobia niektoré hry ako napríklad Battlefield 4, ktorý bol narýchlo vydaný a následne opravovaný
     
  20. Chris558

    Chris558
    Expand Collapse
    PSmania Big Boss

    Registroval sa:
    6 Aug 2011
    Príspevkov:
    2 813
    Páči sa:
    4 226
    skvelá recenzia už len nech je január zatial ešte drtím na vite :D
     
    5 ľuďom sa to páči.

Zdielať túto stránku